مذاکرات استانبول برای ما دشوار خواهد بود :     یک مقام آمریکایی: مذاکرات استانبول ...



 

 

یک مقام آمریکایی:

مذاکرات استانبول برای ما دشوار خواهد بود

سرویس بین الملل ـ پس از پایان مذاكرات ایران با 1+5 در ژنو که قرار شد ادامه آن در بهمن ماه و در استانبول ادامه یابد، «رویترز» به نقل از یک دیپلمات ارشد آمریکایی نوشت: مذاکرات شش قدرت برتر جهان با ایران دشوار و در عین حال ساده بود. اما تهران برای رفع نگرانی های جهانی باید گام هایی عملی تری بردارد.

 این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، با اشاره به پافشاری های 1+5 بر به تعلیق درآمدن برنامه غنی سازی اورانیوم ایران که از سوی «سعید جلیلی»، مذاکره کننده ارشد ایران، رد شد، مذاکرات آتی را دشوار توصیف و تاکید کرد: «غرب کماکان بر موضع خود مبنی بر تعلیق این برنامه ها پافشاری می ورزد.» این در حالی است که «جلیلی» به صراحت اعلام کرده است که ایران در نشست استانبول در خصوص توقف غنی سازی اورانیوم مذاکره نخواهد کرد.

مقام آمریکایی در بخش دیگری از سخنانش به بیان این مطلب پرداخت که اگرچه آمریکا در مذاکرات ژنو نشستی رسمی دوجانبه ای با ایران نداشت اما این فرصت را داشت که به بیان نقطه نظرات اصلی خود بپردازد و این پیشنهاد را مطرح ساخت که ایران می تواند با تجدید نظر در طرح پیشنهادی سال گذشته در خصوص تبادل اورانیوم در راستای اعتمادسازی گامی حایز اهمیت بردارد.

در همین حال، روزنامه «لس آنجلس تایمز» نیز با اختصاص مطلبی به این موضوع نوشت: پس از یک روز و نیم مذاکره اگرچه مقامات آن را مفید ارزیابی کردند اما اعلام داشتند که ایران کماکان خواهان مذاکره پیرامون پذیرفتن برخی محدودیت ها در زمینه برنامه جنجال برانگیز هسته ایش نیست.

در همین حال پس از به پایان رسیدن این نشست، «کاترین آشتون»، رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا، با ارایه یک بیانیه پنج خطی بدون پاسخ به سوال خبرنگاران جلسه را ترک کرد. او در بیانیه خود اعلام کرد: «ما تقریبا دو روز گفت‌و‌گوهای مفصل و اساسی داشتیم كه متمركز بر برنامه‌ی هسته‌ای ایران و لزوم پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی‌اش بود. ما حقوق ایران را به رسمیت می شناسیم اما بر عمل به تعهداتش اصرار می‌ورزیم.»

در همین باره نماینده فرانسه نیز در جمع خبرنگاران گفت: «ما پاسخ هایی از سوی نمایندگان ایرانی دریافت داشتیم.» این در حالی است که او از پرداختن به جزییات آن خودداری کرد.

این روزنامه آمریکایی در پایان نوشت: به نظر می رسد انتخاب «استانبول» به عنوان محل برگزاری نشست بعدی بر اساس یک توافق دوجانبه صورت گرفته است. آمریکا و متحدان اورپایی اش با اعتقاد بر این که ترکیه در برابر این مساله بی طرفانه برخورد نخواهد کرد و جانب ایران را می گیرد با انجام نشست «ژنو» در «استانبول» مخالفت کردند....../تحلیل:تابناک


ویدیو : مذاکرات استانبول برای ما دشوار خواهد بود