متکی؛ پیشنهاد معاوضه سوخت روی میزاست :         هر چند ایران از حضور در کنفرانس ...



 

 

 

کارت سوخت , پیشنهاد نام دامنه , پیشنهاد ویژه

 

هر چند ایران از حضور در کنفرانس افغانستان در لندن انصراف داد، اما در عوض وزیر خارجه خود را راهی اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس کرد تا در حاشیه داووس به رایزنی با جامعه بین الملل در مورد مسائل مختلف از جمله پرونده هسته یی ایران بپردازد. اما پیش از آنکه منوچهر متکی وزیر خارجه ایران راهی ارتفاعات کوه های آلپ شود تا در چهلمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس شرکت کند، سخنگوی وزارت خارجه انصراف ایران را از حضور در اجلاس افغانستان در لندن اعلام کرد. پیش از این مقامات تهران برای حضور در نشست افغانستان در لندن پیش شرط تعیین کرده بودند؛ پیش شرطی مبنی بر تامین نظر ایران برای حضور در این اجلاس و گنجاندن موارد مورد نظر تهران در بیانیه پایانی نشست افغانستان.

اما برآورده نشدن خواسته مقامات ایران برای شرکت در نشست افغانستان موجب شد ایران هیچ نماینده یی را راهی لندن نکند و به این ترتیب عصر روز چهارشنبه هفته گذشته سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد در اجلاس لندن شرکت نمی کند. به گزارش ایرنا رامین مهمانپرست با اعلام این خبر افزود؛ ما فکر نمی کنیم مشکلات افغانستان با ادامه جهت گیری های گذشته به پایان برسد به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران در اجلاس افغانستان که روز پنجشنبه قرار است در لندن برگزار شود شرکت نمی کند. مهمانپرست سپس اظهار داشت؛ با بررسی های به عمل آمده، رویکرد افزایش حضور نظامی، برخوردهای دوگانه با مسائل و جریانات حاضر در افغانستان، عدم توجه به رویکردهای منطقه یی و اساساً توجه نکردن به ریشه اصلی مشکلات در افغانستان محور این اجلاس خواهد بود که ایران به همین دلیل این حرکت و این اجلاس را با چنین اهدافی موفق ارزیابی نمی کند. کنفرانس لندن روز ۲۸ ژانویه پنجشنبه گذشته و با شرکت تعداد زیادی از کشورهای درگیر در مساله افغانستان برگزار شد. هدف اصلی این نشست بحث امنیت با محور مذاکره با طالبان بود. اما رسول موحدیان سفیر ایران در بریتانیا اظهار داشت؛ «در کنفرانس افغانستان در لندن، مهم ترین موضوعی که به فراموشی سپرده شده ریشه یابی واقعی مشکلات و نقش بی بدیل کشورهای منطقه یی در حل بحران افغانستان است.» موحدیان همچنین در گفت وگویی با ایرنا افزود؛ «جمهوری اسلامی ایران چنانچه همکاری های منطقه یی را در ثقل راه حل کنفرانس لندن می یافت مطمئناً در آن به طور جدی شرکت می کرد.»

به این ترتیب ایران به غایب بزرگ نشست افغانستان در لندن تبدیل شد و در حالی که اکثر بازیگران منطقه یی و بین المللی در بحران افغانستان در لندن جمع شدند تا موضوع آشتی ملی در این کشو را به بحث بگذارند، ایران به عنوان یکی از مهم ترین همسایگان افغانستان در این نشست شرکت نکرد. غیبت ایران در اجلاس لندن در حالی است که دیگر همسایه افغانستان یعنی پاکستان همراه با کشورهایی نظیر ترکیه تلاش کرده اند در هفته ها و ماه های اخیر نقش پررنگ تری در معادلات افغانستان ایفا کنند. همچنین ترکیه در هفته اخیر میزبان دو نشست درباره افغانستان بود. در همین حال وزیر خارجه بریتانیا تصمیم ایران برای عدم حضور در کنفرانس لندن را غیرقابل توجیه توصیف کرد. دیوید میلیبند روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در لندن گفت تهران فرصت را برای ایفای نقشی سازنده در افغانستان از دست داد. میلیبند گفت دولت ایران اطلاع داده بود که می خواهد در تامین امنیت در افغانستان مشارکت داشته باشد، و افزود برای کشورها بسیار مهم است که «بدانند چه می گویند و به آن عمل کنند». سخنگوی گوردون براون نخست وزیر بریتانیا نیز روز پنجشنبه این تصمیم را «عمیقاً مایوس کننده» نامید و ایران را ترغیب کرد سهم سازنده یی در کوشش های بین المللی برای تثبیت افغانستان بر عهده بگیرد. رئیس کمیته نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز با اشاره به جایگاه ایران در منطقه، خواستار استفاده از قدرت سازنده ایران برای حل مشکلات در افغانستان شد.

به گزارش فارس، «جیامپائولو دی پائولا» در گفت وگو با شبکه خبری «العالم» از بروکسل پایتخت بلژیک اظهار داشت؛ ایران بخشی از منطقه است که ما به آن امیدواریم و با توجه به تمایل جامعه بین الملل و مردم افغانستان برای برقراری ثبات و صلح در افغانستان و منطقه خواهان قرار گرفتن تهران در جایگاه خود به عنوان یک قدرت سازنده برای حل مشکلات افغانستان هستیم. رئیس کمیته نظامی سازمان ناتو با یادآوری اهمیت جایگاه ایران در منطقه گفت؛ افغانستان نه تنها برای خود افغان ها بلکه برای کشورهای منطقه و جهان هم یک اولویت به شمار می رود. با این وجود ایران نماینده خود یعنی منوچهر متکی را به جای لندن راهی داووس کرد. او در حاشیه این اجلاس گفت وگوهایی را با همتای برزیلی خود درباره آخرین تحولات مربوط به پیشنهاد مبادله سوخت با مقامات فرانسوی و برزیلی داشت. به گزارش ایرنا وزیر خارجه ایران همچنین گفت در دیدار با «سلسو آموریم» وزیر امور خارجه برزیل ایده های جدیدی درباره تامین سوخت رآکتور تهران مطرح شده است. متکی در نخستین روز از سفرش به داووس همچنین به دیدار «کوفی عنان» دبیرکل سابق سازمان ملل متحد رفت که از میهمانان اصلی چهلمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد بود. در این دیدار طرفین در مورد مسائل مختلف منطقه یی و بین المللی از جمله مشکل افغانستان و مسائل مربوط به آفریقا تبادل نظر کردند. وزیر خارجه سپس با سی ان ان گفت وگو کرد و در این گفت وگو اعلام کرد پیشنهاد ایران درباره معاوضه سوخت رآکتور تهران همچنان روی میز است. وی اظهار امیدواری کرد واقع بینی طرف مقابل این بحث را به نتیجه مشخص برساند.

 

 

 

 

 


ویدیو : متکی؛ پیشنهاد معاوضه سوخت روی میزاست