ماركوپولو هیچگاه به چین نرفته است! : اگرچه سفرهای ماركوپولو به چین و شرق دور، ...


اگرچه سفرهای ماركوپولو به چین و شرق دور، وی را به عنوان یكی از بزرگترین جهانگردان تاریخ مبدل كرد، اما یافته‌های اخیر باستان‌شناسان نشان می‌دهد كه این سفرها كاملا غیرواقعی بوده‌ است. اگرچه سفرهای ماركوپولو به چین و شرق دور، وی را به عنوان یكی از بزرگترین جهانگردان تاریخ مبدل كرد، اما یافته‌های اخیر باستان‌شناسان نشان می‌دهد كه این سفرها كاملا غیرواقعی بوده‌ است

باستان‌شناسان به تازگی دریافتند، تمام مطالب مربوط به چین و كشورهای شرق دور كه در نوشته‌های به جای مانده از ماركو پولو كشف شده‌اند، داستان‌های دست دومی هستند كه او در ملاقات با تجار ایرانی در سواحل دریای سیاه شنیده بوده است.

به گفته محققان، «ماركو پولو» بعدها این داستان‌‌ها را برای فروش بهتر با مجموعه اطلاعاتی بی‌ارزش ادغام و در كتاب «توصیفی از جهان» كه یكی از نخستین كتاب‌های مسافرتی به شمار می‌رود، عرضه كرده است. در این میان می‌توان به گزارشات بی‌پایه و اساس او در مودر حمله «كوبلای خان» به ژاپن در سال‌های 1274 و 1281 اشاره كرد.

دانیل پترلا؛ استاد دانشگاه ناپل گفت: تمام مكتوبات «ماركو پولو» از رویدادهای به وجود آمده در كشورهای شرق دور و به خصوص چین دچار تناقضاتی بسیار زیاد با واقعیت است كه از آن جمله می‌توان به توصیف كشتی‌های 5 دكله مغول‌ها اشاره كرد درحالی كه كشتی مغول‌ها سه دلكه بوده‌اند.

از سوی دیگر «فرانسس وود» رییس بخش‌ چین‌شناسی كتابخانه بریتانیا، جعلی بودن ادعای «ماركو پولو» در سفر به خاور دور را نبود هیچگونه اطلاعاتی در خصوص «دیوار بزرگ چین»، «چای چینی»، «مراسم مذهبی و بومی چینی‌ها» و دیگر ویژگی‌هایی كه چین به آن‌ها شهرت دارد، بیان كرده است.

به گفته این كارشناس،‌ گذشته از آن هیچ نشان یا اثری متعلق به خاور دور حتی از آثار و لوزام به دست آمده از خانوداه این جهانگرد معروف نیز به دست نیامده است.

از این رو باستان‌شناسان معتقدند، آنچه ماركوپولو از سفر خود به چین نگاشته است، نسخه‌برداری از یك كتاب راهنمای مسافرت به چین است كه توسط تجار ایرانی نوشته شده بوده است.

منبع: فارس


ویدیو : ماركوپولو هیچگاه به چین نرفته است!