لیلا حاتمی با لباس مستهجن با کدام مرد دست داد؟! : معاون اجتماعی ناجا در اظهاراتی ...



معاون اجتماعی ناجا در اظهاراتی عجیب امروز در حالی یکی از بازیگران سینمای ایران را متهم به پوشیدن لباس مستهجن در جشنواره کن کرده و درباره برخی مسائل حوزه سینما اظهارنظر کرده که به نظر می رسد وظیفه محوله به ایشان حوزه دیگری است و همان گونه که خود ایشان هم تاکید کرده، اعتقادی به کار پلیسی در حوزه هنر ندارد، پس بهتر است ایشان دست کم به به اعتقاد خودشان احترام گذاشته و به این حوزه که ده ها متولی دارد، ورود نکنند.

 

به گزارش بازتاب؛ معاون اجتماعی نیروی انتظامی در مراسم افتتاحیه باشگاه خبرنگاران پلیس و انجمن سینمایی پلیس در حالی که تاکید می کرد پلیس نمی خواهد در عرصه هنر وارد شود، خود مرزی که قائل شده بود را شکست و به عرصه فرهنگ و هنر که در عالی ترین سطوح کشور ده ها متولی دارد ورود کرد و اظهاراتش نشان داد واقعاً ورود نامتعارف نیروی انتظامی که وظیفه مشخصش تامین صددرصدی امنیت مردم است، به حوزه فرهنگ و به خصوص سینما تا چه حد می تواند حاشیه ساز باشد و تا چه میزان پلیس می بایست از این فضا فاصله بگیرد.

 

سردار بهمن کارگر در بخش هایی از اظهاراتش بدون ذکر نام لیلا حاتمی، بازیگر توانمند و اتفاقاً کم حاشیه سینمای ایران اظهار داشت: «اینکه هنرپیشه زنی در جشنواره‌ کن و یا دیگر جشنواره‌ها با یک لباس بد و مستهجن و حجاب نامناسب ظاهر شود و با مرد نامحرم دست بدهد، الگو می‌شود و این رفتار کجای انقلابی است که ما انجام داده‌ایم. چطور سینماگران در این مورد اعتراضی نمی‌کنند، اما وقتی یکی از هنرپیشگان مدت قبل نسبت به هنرمندان زن انتقاد کرد، همه صدایشان درآمد؟! ما در سینما نقشی نداریم، اما در حال حاضر این زن با این چهره ظاهر شده و چرا سینماگران صدایشان بلند نمی‌شود؟ و بعد ما می‌خواهیم زنان و دختران ما از چه کسی الگو بگیرند و این افراد آزادانه بگردند.»

 

 

لیلا حاتمی , لیلا حاتمی و علی مصفا , اینستاگرام لیلا حاتمی

 

پوشش لیلا حاتمی در فرش قرمز افتتاحیه جشنواره کن 2012

 

 

این مقام انتظامی که احتمالا حضور ده ها بازیگر کاملاً بی حجاب ایرانی را در جشنوراه های خارجی ندیده و علی الظاهر نخستین بار حضور لیلا حاتمی را در این یک رویداد شاهد بوده که آن هم با استفاده از حجاب بوده، بخش دیگری از گفته هایش را به این بازیگر اختصاص داد و گفت: «دکتر حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جوانی مومن، متعهد و بسیجی است و واقعا باید با این وضعیت برخورد کنند. واقعا تعجب کردم و باعث تاسف است که یک هنرپیشه زن ایرانی برای آنکه در جشنواره‌های خارجی قبولش کنند، چنین وضعیتی داشته اما بازیگر زن بوسنیایی که در غرب اروپا است، با حجاب ظاهر شود. ما مخالف این وضعیت هستیم و باید جلوگیری شود.»

 

کارگر البته همانگونه که در جملات فوق تاکید کرده ناجا نقشی در سینما ندارد، در ادامه نیز با بیان اینکه پلیس موافق به انجام کار امنیتی و انتظامی در عرصه هنر نیست، گفت: «کار هنر را باید به دست هنرمندان سپرد، اما با استدلال و با تکیه بر منطق و قانون.» اما بر خلاف این اظهارات در خصوص مسائل مختلف حوزه هنر همچون شیوه عمل اهالی این حوزه و حتی نوع پوشش یک بازیگر در جشنواره ای خارجی که جزو جزئی ترین مسائل فرهنگی است نیز اظهارنظر کرد که طبیعتاً با گفتار این مسئول محترم مبنی بر اینکه پذیرفته اند نقشی در سینما ندارند و نباید در این حوزه کار امنیتی و انتظامی انجام داد در تناقض است که اگر چنین اعتقادی وجود دارد، در مملکتی که ده ها نهاد عالی فرهنگی است چه لزومی دارد معاون اجتماعی ناجا در مقام اظهارنظر و تعیین خشی مشی درباره حوزه سینما یا هنر بپردازد.

 

اظهارات کارگر اما صرفاً به لحاظ بیان مشکل نداشت که به لحاظ محتوایی نیز محل اشکال بود و در طرح موضوع لیلا حاتمی که بدون ذکر نام ذکر شد نیز شاهد طرح یک تهمت به این زن بازیگر بودیم و این مسئله احتمالاً به اطلاعات اشتباهی برمی گردد که به این مقام محترم ناجا داده اند که همین مسئله بیشتر لزوم حفظ حریم حوزه انتظامی و حوزه هنری که هریک متولیان خاص خود را داشته و هریک تخصص کاملاً جدایی با دنیایی از اطلاعات متفاوت است را ضروری می سازد.

 

معاون اجتماعی ناجا عنوان کرده، لباس بازیگر زن ایرانی در این جشنواره بد و مستهجن بوده است که این موضوع رسماً اتهام فاقد صحت بوده است.

 

بی شک آنهایی که پیگیر اخبار حضور ده ها بازیگر زن سینمای در طول بیش از دو دهه اخیر در جشنواره های بین المللی بوده اند، اذعان دارند پوشش لیلا حاتمی یکی از پوشیده ترین حجاب ها در میان بازیگران زنی است که در این رویدادها حاضر شده اند و این مربوط به کن 2012 نیز نمی شود و در رویدادهای پیشین نیز حاتمی ضمن حفظ پوشش و عدم برهنگی، حجاب را نیز به شکلی رعایت کرد که نه غیراسلامی باشد و نه یادآور تصویر عامی باشد که رسانه های غربی از زنان ایران و مشابه زنان افغانی و عربستانی نزد افکارعمومی شان ساخته اند. بنابراین اینکه در میان این همه بازیگر اتفاقاً به بازیگری حمله شود که تحت تاثیر جو این جشنواره ها پوشش برهنه انتخاب نکرد، اتفاق عجیبی است.

 

همچنین لفظ "مستهجن" نیز تعریف قانونی دارد که «محتوای مستهجن به تصویر، صوت یا متن واقعی یا غیرواقعی اطلاق می‎شود که بیان گر برهنگی کامل زن یا مرد یا اندام تناسلی یا آمیزش یا عمل جنسی انسان است.» و بنابر این لباس مستهجن نیز می باdست در برگیرنده تعریف مشابهی یعنی برهنگی کامل یا برهنگی ... باشد که طبیعتاً این مسئله برای این بازیگر صادق نیست و حداکثر لفظ مبتذل می توانست صادق باشد که آن هم درباره این زن پوشیده در قیاس با بسیاری از بازیگران زن ایرانی بی انصافی است و بکارگیری بی محابایش توسط اشخاص معمولی برای هر مسئله ای قابل پذیرش است اما اینکه یک مسوول که کوچک ترین عمل و اظهارنظرش می بایست بر اساس قانون باشد، چنین لفظی را بدون درنظر گرفتن عواقبش نثار یک زن کند، جای تامل دارد.

 

از سوی دیگر ایشان عنوان کرده، لیلا حاتمی در این مراسم دست داده که باز هم به نظر می رسد به اطلاعات اشتباهی بازگردد که به این مقام انتظامی داده شده، چرا که آنچه در فیلم های منتشره از این جشنواره اعم از فرش قرمز یا اختتامیه که دو برنامه حضور این بازیگر کشور مان بوده قابل مشاهده بود، رعایت تمامی این مسائل است، تا جایی که در مراسم اختتامیه جشنواره کن 2012 که برای اهدای جایزه بزرگ این جشنواره روی صحنه آمد نیز پس از اهدای جایزه به ماتئو گارونه روی سن، از این سینماگر فاصله گرفت و این سینماگر نیز متوجه شد با یک زن مسلمان طرف است و شادی های معمول پس از گرفتن جایزه را فاکتور گرفت.

 

حاتمی حتی زمانی که به فرانسوی سلیس پیام جایزه بزرگ کن را می خواند نیز حرف بدی نزد که مشمول چنین موضع گیری شود و به همین دلیل چنین واکنشی نسبت به پوشش یک بازیگر و آن هم بازیگری که پس از رفتارهای ناهنجار چند بازیگر در جشنواره های خارجی، حجاب را رعایت کرده، عملی غیرقابل باور تلقی می شود.

 

حاتمی در اختتامیه کن 2012 پس از حضور با پوشش بر روی صحنه عنوان کرد: «جایزۀ بزرگ یک راه گریز و یک طریق سفر است. جایزۀ بزرگ ما را همراه با خود به آن سوی سینما می برد. به یک دنیای بدون مرز، بدون اسارت، و بدون مانع. این جایزه در سال‌های قبل ما را به بورکینافاسو، کرۀ جنوبی، مجارستان، گرجستان، سوئد، یونان، فنلاند و... برده و با نمایش چهره‌ای دیگر از سینما شگفت‌زده‌مان کرده است. امسال جایزۀ بزرگ ما را می برد به...» برنیس بژو (مجری مراسم اختتامیه): «آقای رئیس هیأت داوران نام برنده را اعلام کنند.»، «نانی مورتی (رئیس هیأت داوران): جایزۀ بزرگ تقدیم می شود به فیلم واقعیت از ماتئو گارونه.» و در سپس ماتئو گارونه روی سن پس از حضور روی سن و دریافت جایزه از حاتمی گفت: « ممنون. از جشنواره برای انتخاب واقعیت ممنونم. از هیأت داوران هم تشکر می‌کنم. همچنین از همۀ همکارانم در این فیلم، بازیگران و تهیه‌کنندگان.»

 

در نیت خوب سردار کارگر و امثال ایشان حرفی نیست و درست است که اگر هنرپیشگان پوشش مناسبی داشته باشند، الگودهی موثری می توانند داشته باشند؛ اما اگر معاون اجتماعی ناجا وقت دارند، بد نیست سری به شبکه های اجتماعی بزنند که در همین چند ساعت تا چه میزان حرفهای امروزشان را سوژه کرده اند و در واقع ایشان با حرفهایشان چه قدر تاثیرگذاری مثبت یا منفی داشته اند!

 

منبع:پایگاه خبری تحلیلی انتخاب


ویدیو : لیلا حاتمی با لباس مستهجن با کدام مرد دست داد؟!