لواشک‌ به رنگ فرش و طعم اسیدسیتریک! : آلوها و آلوچه‌هایی که با پسوند غیراستاندارد ...


آلوها و آلوچه‌هایی که با پسوند غیراستاندارد یا سرطان‌زا در مترو تهران و تفریحگاه‌های شمالی عرضه می‌شود هراز چندگاهی پای هشدارهای بهداشتی را به رسانه‌ها باز می کند و گاه نیز از یادها می رود. خبرگزاری مهر: آلوها و آلوچه‌هایی که با پسوند غیراستاندارد یا سرطان‌زا در مترو تهران و تفریحگاه‌های شمالی عرضه می‌شود هراز چندگاهی پای هشدارهای بهداشتی را به رسانه‌ها باز می کند و گاه نیز از یادها می رود.

مناطق شمالی تهران، یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کلان شهر هستند و هر روز و به خصوص روزهای منتهی به پایان هفته، بسیاری از همشهری‌های تهرانی برای دورهمی خانوادگی سری به سفره‌خانه‌های شمال تهران می‌زنند. جدا از همه جذابیت‌های تفریحی مناطقی مانند دربند، درکه، کن و فرحزاد، موضوعاتی هم در حاشیه این تفریح‌گاه‌ها قرار داد که گاه پررنگ‌تر از متن می‌شود و گاه آسیب‌هایی ایجاد می‌کند که پای رسانه ملی و شبکه‌های اجتماعی را به اینجا باز می‌کند.

از نبود جای پارک تا مهمان‌نوازی‌های زورکی


آن‌هایی که روزهای تعطیل با دوستان یا خانواده سفره‌خانه‌های شمالی تهران را انتخاب می‌کنند، قطعا ترافیک مسیرهای منتهی به این مکان‌ها را به خوبی به یاد دارند؛ و البته معطلی برای پیدا کردن جای پارک مناسب. اما از این‌ها که بگذریم، موضوعی که به ویژه در ماه‌های اخیر بسیار آزاردهنده شده، مهمان‌نوازی گرم جارچی‌هاست که معمولا تمام قد جلوی اتومبیل‌ها می‌ایستند و از راننده و همراهان می‌خواهند سفره خانه آن‌ها را انتخاب کنند. اقدامی که نه تنها موجب آزردگی خاطر راننده می‌شود که با ترافیک ایجاد شده، دیگران را هم از این آزردگی بی نصیب نمی‌گذارد.

خرماهای ترشیده و هسته‌های قلابی

اما اگر از این موارد فاکتور بگیریم، یکی از چیزهای چشمگیر ورودی سفره خانه‌ها، آلوهای ترش و لواشک‌هایی است که با رنگ‌های غلیظ، به عابران لبخند می‌زنند. چندی پیش معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با هشدار نسبت به این لواشک‌ها عنوان کرد که در دو هفته، ۲ تن لواشک و آلو که به مواد رنگی آغشته بود فقط در منطقه دربند تهران توقیف و معدوم‌سازی شد این خوراکی‌ها به مواد رنگی و انواع مواد سرطان‌زا آلوده بوده که باعث شیوع بیماری‌های غیرواگیر می‌شوند.

 مینا رستگاری متخصص تغذیه با اشاره به جایگاه لواشک و آلوچه در هرم غذایی و خواص آن‌ها می‌گوید: خیلی از خواص میوه‌ها مانند فیبر و رنگدانه‌های آنتی اکسیدانی در لواشک‌ها هم وجود دارد و املاح میوه‌ای که به صورت لواشک یا آلوچه درمی‌آید، نه تنها کم نمی‌شود؛ بلکه با جوشاندن، تغلیظ و خشک کردن، افزایش می‌یابد. از طرف دیگر، بسیاری از کارمندانی که نمی‌توانند هر روز میوه با خودشان به محل کارشان ببرند، می‌توانند برگه‌های خشک آلو، هلو، زردآلو یا لواشک را جایگزین میوه کنند.

عضو تیم استاندارد موسسه ترویج محصول سالم اضافه می‌کند: اما مشکل از آن جایی شروع می‌شود که این ماده غذایی خوشمزه بسیار غیر بهداشتی تهیه می‌شود. متاسفانه کارگاه‌های تولید تمر هندی و لواشک‌های غیرمجاز امکان بازدید را برای کارشناسان فراهم نمی‌کنند و تنها بعد از شناسایی این کارگاه‌های غیرمجاز می‌توان عمق فاجعه را در آنجا مشاهده کرد.

رستگاری در ادامه ما را با حرف‌هایش به یکی از این کارگاه‌های غیراستاندارد و غیربهداشتی می‌برد و ادامه می‌دهد: در این کارگاه با ظرف پر از خرمای ترشیده و کرم زده روبرو شدم. و مخازن بزرگی که این میوه‌های فاسد و خرماهای ترشیده و کرم زده به داخل آن ریخته می‌شد. سپس آب داخل این مخازن پر و خالی می‌شد و این کرم‌ها بودند که به دلیل وزن سبک به روی آب می‌آمدند و از آن خارج می‌شدند. بعد از این مرحله خرماهای به ظاهر شسته شده وارد تونل‌هایی می‌شدند که حجم غیراستانداردی اسید سیتریک به آن‌ها اضافه می‌شد تا جایی که مزه شیرین خرماها را به مزه‌ای ترش تبدیل کند.

این کارشناس تغذیه می‌گوید: در انتها هم چند کارگر هسته‌هایی را برای اینکه معمولی جلوه کند به تعداد اندک، داخل این فرآورده اسیدی می‌گذاشتند و بسته بندی انجام می‌شد. این بسته‌ها متاسفانه سر از متروهای تهران و تفرجگاه‌هایی مانند فرحزاد، کن و دربند در می‌آورد.

تعارف رنگ فرش‌ با طعم ترش

قیسی و آلوهای قرمز رنگ، با جلای خاصی زیر نور چراغ‌های کم مصرف، برق می‌زنند. یکی فریاد می‌زند: بیا، بیا، آتیشپاره است. و دیگری با اصرار عابران را به امتحان کردن ترشک‌ها دعوت می‌کند.

رستگاری با اشاره به رنگ اغراق آمیز این ترشیجات می‌گوید: نکته جالبی که در تهیه بعضی یا بهتر است بگویم همه این لواشک‌های پر زرق و برق وجود دارد، پودری است که اگر به اندازه نوک قاشق از آن را داخل آب بریزید و هم بزنید به سرعت تمام آب قرمز می‌شود. برای ایجاد اشتیاق در عابران در این لواشک‌ها رنگ‌های غیرمجاز به کار رفته و متاسفانه گاهی حتی برخی از رنگ فرش هم استفاده می‌کنند.

بفرمایید تست رایگان جوهر لیمو

صدای فروشنده‌ها البته به اندازه خود ترشک‌ها و آلوچه‌ها با آن رنگ‌های تند و وسوسه‌کننده‌شان تبلیغ تست رایگان نیست. دور تا دور پیشخوان لواشک و ترشک را جوانان و نوجوانانی گرفته‌اند که هم خوب تست می‌کنند و هم خوب خرید.

این کارشناس تغذیه ادامه می‌دهد: مخلوطی از جوهر لیمو و رنگ فرش بر روی لواشک‌ها ریخته می‌شود و هر کسی آن را تست می‌کند، اولین حسی که دارد، ترشی فراوان است. در حقیقت او مشغول تست جوهر لیمو به همراه رنگ فرش یا شاید رنگهای به شدت مضر غیرمجاز است!

میوه‌های فاسدی که از آن‌ها فراری هستیم


حجم رنگ نشسته بر روی میوه‌ها آن‌قدر غلیظ است که حتی خود میوه را هم پنهان کرده است. با این حال حتی می‌شود با وجود حجم گسترده رنگی که روی میوه‌ها سر می‌خورد، «له شدگی» آن‌ها را دید.

رستگاری می‌گوید: عجیب است اما حقیقت محض این است که بی‌کیفیت‌ترین و فاسدترین میوه‌هایی که قطعا همه ما به صورت طبیعی از آن فرار می‌کنیم، برای تولید لواشک و ترشک مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر از آفلاتوکسین‌ها و قارچ‌ها و بیماری‌های گوارشی که به واسطه فعال شدن باکتری E.coli که یکی از عوامل اصلی بیماری‌های گوارشی است بگذریم، مواد شیمیایی به کار رفته در تولید این محصولات به مرور باعث بسیاری از بیماری‌های لاعلاج مثل سرطان می‌شود.

عضو تیم استاندارد موسسه ترویج محصول سالم با هشدار جدی به مصرف کنندگان بی‌رویه این محصولات فاقد استاندارد تاکید می‌کند: کسانی که این محصولات را مخصوصا به صورت بی‌رویه مصرف می‌کنند، در معرض آسیب‌های جدی هستند و برای آن‌ها کبد، مظلوم‌ترین عضوی است که مجبور است روزانه کلی مواد شیمیایی و سموم را به واسطه تغذیه نادرست ما از بدن دفع کند.


ویدیو : لواشک‌ به رنگ فرش و طعم اسیدسیتریک!