كاهش سكته مغزی در زنان با پیاده‌روی :       سكته مغزی یكی از بیماری‌های ناتوان‌كننده ...



 

علایم سکته مغزی در زنان , پیاده روی زنان , حکم شرعی پیاده روی اربعین برای زنان

 

 

سكته مغزی یكی از بیماری‌های ناتوان‌كننده شایع در جوامع امروزی است.

 


سكته مغزی كه می‌تواند به دلیل اختلال در عملكرد بخشی از مغز به واسطه اختلال در خون‌رسانی به وجود آید، خود را با علائم گوناگونی همچون ناتوانی در حس یا حركت اندام‌ها یا صورت عموما نمایان می‌كند.

 


سكته‌های مغزی می‌توانند ناشی از انسداد عروق به واسطه لخته یا پارگی رگ خون‌رساننده باشند. عوامل خطر شامل فشار خون كنترل نشده، دیابت، چربی خون بالا، سیگار و چاقی می‌باشد.

 


برای تایید تشخیص از تصویربرداری از مغز استفاده می‌شود كه در این بین سی‌تی‌اسكن از روش‌های رایج می‌باشد.

 


به دلیل آسیب‌های ناشی از این بیماری و عدم بازگشت عملكرد فرد به حد طبیعی به واسطه درمان‌های موجود، پیشگیری روشی به جا و از نظر اقتصادی و هزینه‌ای كه به سیستم بهداشت و درمان وارد می‌كند بهینه و اقتصادی است.

 


كنترل دیابت، فشار خون و چربی خون در كنار فعالیت روزانه می‌تواند در كاهش چشمگیر این بیماری نقش داشته باشد.

 


محققان دریافتند، زنانی كه در هفته به مدت ۲ ساعت یا بیشتر پیاده‌روی می‌كنند، مخصوصا پیاده‌روی سریع در معرض خطر كمتری برای ابتلا به سكته مغزی در اشكال مختلف آن هستند.

 


آنان با بررسی ۳۹ هزار و ۳۱۵ زن ۴۵ ساله و بالاتر آمریكایی به مدت ۹ تا ۱۱ سال كه مبادرت به پیاده‌روی می‌كردند، براساس مدت و سرعت پیاده‌روی، توانستند میان پیاده‌روی و كاهش سكته مغزی در كل، نوع لخته‌ای و نوع خونریزی‌دهنده ارتباطاتی بیابند.

 


زنانی كه برای ۲ ساعت یا بیشتر در هفته مبادرت به پیاده‌روی می‌كردند، دارای كاهش ۳۰ درصدی در خطر وقوع سكته مغزی نسبت به زنانی بودند كه پیاده‌روی نمی‌كردند، این در حالی است زنانی كه پیاده‌روی آنان با سرعت بیش از ۴‌/‌۸ كیلومتر در ساعت بود، دارای كاهش ۳۷ درصدی در قیاس با زنانی كه پیاده‌روی نمی‌كردند، بودند.

 


زنانی كه در اوقات فراغت خود مبادرت به فعالیت بدنی می‌كردند، تنها ۱۷ درصد كاهش در میزان بروز سكته مغزی داشتند. جالب این‌كه در افرادی كه تحت انجام فعالیت‌های بدنی شدید بودند، كاهشی در خطر بروز سكته دیده نشد.

 


از طرفی براساس اطلاعات به دست آمده نمی‌توان گفت افرادی كه پیاده‌روی می‌كنند، از كدام نوع از سكته مغزی بیشتر در امان می‌مانند.

 


احتمال این‌كه پیاده‌روی در مقابل فعالیت شدید بدنی با كاهش بیشتری در میزان سكته قلبی همراهی می‌كند شاید به اثر مفید پیاده‌روی بر روی فشار خون بیمار برمی‌گردد كه همین فشار خون عاملی واضح و مهم برای بروز سكته مغزی ناشی از خونریزی و نوع لخته‌ای است.

 


نتیجه این‌كه فعالیت بدنی در حد متوسط مانند پیاده‌روی نسبتا سریع، می‌تواند باعث كاهش بروز سكته مغزی گردد.

 

 


ویدیو : كاهش سكته مغزی در زنان با پیاده‌روی