فیلمسازانی که پس از سال‌ها می‌آیند :       بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر ...



 

فرشته ها با هم می آیند , فرشته ها باهم می آیند , فرشته‌ها با هم می‌آیند

 

 

بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر میزبان کارگردان‌هایی است که پس از چند سال غیبت پای به این ضیافت سینمایی می‌گذارند.



اگرچه چند روز تا پایان اعلام فهرست فیلم‌های پذیرفته شده در بخش‌های مختلف بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر زمان باقی است اما می‌توان پیش‌بینی کرد امسال و در روزهای سرد بهمن‌ماه چه فیلم‌هایی در جشنواره فیلم فجر روی پرده بروند.



در غیبت چهره‌های شاخص سینمای ایران مثل رخشان بنی‌اعتماد، جعفر پناهی، احمدرضا درویش، بهرام بیضایی و مسعود کیمیایی سینماگرانی پای به عرصه رقابت می‌گذارند که سال‌ها است از فضای جشنواره فیلم فجر دور بوده‌اند. مجتبی راعی با فیلم سینمایی "عصر روز دهم" که قرار بود مرحوم رسول ملاقلی‌پور آن را کارگردانی کند به جشنواره فیلم فجر می‌آید.



راعی که فیلم به نمایش درنیامده "سفر به هیدالو" را در کارنامه دارد پس از ساخت "صنوبر" در سال ۸۰ به جشنواره نیامده است و امسال پس از هشت دوره غیبت احتمالا یکی از کارگردان‌هایی است که در بخش مسابقه حضور خواهد داشت.



داریوش فرهنگ در سال‌های اخیر بیشتر مقابل دوربین بوده تا پشت دوربین و او را در سیمای بازیگر بیشتر دیده‌ایم تا کارگردان، این بازیگر و کارگردان امسال با فیلم سینمایی "یک گزارش واقعی" به جشنواره بیست و هشتم پا می‌گذارد، فرهنگ که پس از "رز زرد" فیلمی کارگردانی نکرده آخرین بار با فیلم سینمایی "روانی" در اواسط دهه ۷۰ به جشنواره آمد و امسال پس از چند دوره غیبت با "یک گزارش واقعی" میهمان این ضیافت سینمایی می‌شود.


همایون اسعدیان پس از دوره‌ای غیبت امسال با فیلم سینمایی "طلا و مس" به جشنواره فیلم فجر می‌آید. فیلم تحسین شده "آخر بازی" که نامزدی سیمرغ بلورین را برای حامد بهداد بازیگر اصلی‌اش به ارمغان آورد در سال ۷۹ در جشنواره فیلم فجر اکران شد، پس از آن اسعدیان فیلم سینمایی "ده رقمی" را ساخت که روانه اکران شد و امسال با "طلا و مس" به بخش مسابقه جشنواره بیست و هشتم می‌آید.



بهروز افخمی سال‌ها است درگیر پروژه بزرگ "فرزند صبح" است که به نظر می‌رسد امسال برای نمایش در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر آماده شود، فیلم "سن پترزبورگ" هم یکی دیگر از آثاری است که احتمالا در جشنواره فیلم فجر روی پرده می‌روند و افخمی پس از غیبت طولانی به کارگردانی دو فیلمی در جشنواره امسال تبدیل می‌شود. افخمی پس از فیلم جنجالی "گاوخونی" که هنوز اکران عمومی نشده است فیلمی در جشنواره نداشته و امسال پس از هشت سال به جشنواره فجر می‌آید.



رضا کریمی با فیلم سینمایی "آدمکش" به جشنواره فیلم فجر می‌آید، "انعکاس" فیلم قبلی این کارگردان در بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت، علیرضا داودنژاد که سال‌ها است فیلمی در جشنواره فجر نداشته احتمالا امسال با فیلم ویدئویی "مرهم" میهمان جشنواره فجر می‌شود. داودنژاد پس از "هوو" که سال ۸۴ روی پرده رفت فیلمی در جشنواره نداشته است.


اگرچه غیبت فیلمسازان شاخص از گرمای رقابت در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر کم می‌کند اما حضور فیلمسازانی که سال‌ها در این مراسم غایب بوده‌اند می‌تواند شور و حال خاصی به این جشنواره بدهد.

 

 

 

 


ویدیو : فیلمسازانی که پس از سال‌ها می‌آیند