علت سفید شدن موها و راههای درمان آن : با افزایش سن یا به صورت ارثی، مو به‌طور ...



دلالیل سفید شدن زود موها و درمان آن درباره همه چیز , سفید شدن موها , راههای درمان افسردگی شدید

با افزایش سن یا به صورت ارثی، مو به‌طور طبیعی سفید می‌شود

 

با افزایش سن یا به صورت ارثی، مو به‌طور طبیعی سفید می‌شود اما گاهی عامل سفیدشدن موها مسایل غیرطبیعی است.

در درجه اول علت سفیدی موی زودرس در جوانان عامل وراثت، ژنتیک و در مراحل بعدی استرس و کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند زینک، سلیوم و ویتامین‌های گروه ب در بدن فرد است.


كمبود ویتامینB۱۲، اختلال در عملكرد تیروئید، سیگار كشیدن و كم‌خونی از دیگر عواملی است كه می‌تواند سفید شدن موها را به همراه داشته باشد. اگر مطمئن‌ هستید كه سفید شدن موهای‌تان قبل از۳۰ سالگی به دلیل وراثت و فاكتورهای ژنتیك نیست می‌توانید به نسخه درمانگران طب سنتی عمل كنید و با ساده‌ترین شیوه‌ها با سفیدی تارهای موی خود مبارزه كنید.

 

«در برخی موارد سپیدی زود رس مو به صورت تجمعی و خال از دوران کودکی در موهای فرد ظاهر می‌شود. این خال‌ها در برخی موارد به تنهایی و در برخی موارد نیز به عنوان علائمی برای سایر بیماری‌ها هستند. اما در کل سفیدی موی سر نشانه و علامت خاصی از بیماری نیست.»

سفیدشدن موها را متوقف كنید
عوامل مختلفی برای سفیدی مو در سنین پیش از میان‌سالی وجود دارد. گاهی تنش‌های عصبی، اختلال در عملكرد تیروئید، رژیم نادرست یا كمبود منگنز در مواد غذایی از جمله مهم‌ترین عواملی است كه منجر به سفید شدن موها می‌شود. از دیدگاه درمانگران طب سنتی اصلاح هر یك از این اختلال‌ها می‌تواند به كاهش روند سفیدی مو و در نهایت پیشگیری از سفید شدن موها منجر شود. گنجاندن سیر در وعده‌های غذایی یكی از ساده‌ترین راه‌هایی است كه كمك زیادی به جبران كمبود منگنز در بدن می‌كند. اگر بتوانید سیر را به عنوان چاشنی اصلی به وعده‌های غذای اصلی خود اضافه كنید تاثیر مستقیمی بر كاهش روند سفیدی موها خواهید گذاشت. چه بهتر كه بتوانید از سیری كه با پودر منگنز تغذیه شده باشد مصرف كنید. این سیر می‌تواند هم جبران كمبود منگنز بدن‌تان را بكند و هم در آن واحد عوامل سفیدی مو را در بدن‌تان كاهش دهد.

با غذا سفیدی‌ موها را سیاه كنید
اگر موهای‌تان خیلی زودتر از آنچه كه باید سفید شده و به دنبال راهی برای پوشاندن آنها هستید، اگر انواع و اقسام رنگ‌های گیاهی و شیمیایی را تجربه كردید و باز هم شاهد رویش موهای سفید هستید، بهتر است به توصیه درمانگران طب سنتی عمل كنید و با كمك طبیعی‌ترین نسخه‌ها برای همیشه از شر موهای سفید خلاص شوید. درمانگران طب سنتی اصلاح رژیم غذایی را بهترین شیوه درمان و از بین بردن سفیدی موها می‌دانند. آنها به مراجعان خود توصیه می‌كنند برای از بین رفتن سپیدی موها و سیاه‌شدن آنها گیاهانی مانند پیاز، سیر، شاهی، هلیله سیاه و برنج سبوس‌دار را در وعده‌های غذایی‌شان بگنجانند. مصرف برنج سبوس‌دار و هلیله سیاه در وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی و جایگزینی آن به جای برنج معمولی در كنار مصرف گیاهانی مانند پیاز و سیر و شاهی تاثیر زیادی در برطرف شدن سفیدی موها و سیاه‌شدن آنها دارد. تنها باید كمی صبر داشته باشید تا ببینید این خوراكی‌ها چطور جوان‌تان می‌كند.

از معجزه چای سیاه و تنباكو چه می‌دانید؟
یكی از شیوه‌های طبیعی و بی‌دردسر برای از بین بردن سفیدی موها ماساژ موها با لوسیون گیاهی چای سیاه است. برای تهیه این لوسیون گیاهی لازم نیست از این داروخانه گیاهی به آن عطاری بروید. می‌توانید به راحتی این لوسیون را در آشپزخانه منزل‌تان تهیه كنید. برای تهیه این لوسیون كافی است یك قاشق غذاخوری چای سیاه را با یك قاشق غذاخوری گیاه مریم‌گلی خشك شده با ۲ لیوان آب روی حرارت بگذارید تا آرام آرام بجوشد و یك لیوان از این جوشانده باقی بماند. سپس این جوشانده را از روی حرارت بردارید و آن را صاف كنید. اجازه دهید لوسیون به خوبی سرد شود. این لوسیون را هر هفته تهیه كنید و از آن برای ماساژ موهای‌تان استفاده كنید. بهترین روش برای سیاه‌كردن تارهای سفید مو این است كه آنها را با این لوسیون گیاهی ۵ دفعه در هفته ماساژ دهید. بهترین حالت آن است كه برای شست‌و شوی موهای‌تان ازیك شامپوی گیاهی سبك استفاده كنید و پس از آن موهای‌تان را با این لوسیون ماساژ دهید. یكی دیگر از لوسیون‌های گیاهی و طبیعی كه می‌تواند به تیره‌ شدن موهای سفیدتان كمك كند جوشانده گیاه تنباكو است كه به روش جوشانده چای سیاه آماده می‌شود. ماساژ این جوشانده نیز می‌تواند روند تیره شدن موها را تسریع كند.

با این عصاره موهای‌تان را بشویید
اگر در گروه افرادی هستید كه عجله دارید و می‌خواهید خیلی سریع با تارهای سفید موی خود خداحافظی كنید، توصیه می‌كنیم از لوسیون بابونه برای شست‌وشوی موهای‌تان استفاده كنید. برای تهیه عصاره بابونه می‌توانید ۳ قاشق از برگ‌های خشك شده بابونه را با ۳ لیوان آب مخلوط كنید و آن را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید تا نصف آب آن باقی بماند. این جوشانده را صاف كنید و تمام برگ‌های خشك را با كمك صافی جدا كنید و اجازه دهید این عصاره سرد شود. سپس از این عصاره برای شست‌وشوی موهای‌تان استفاده كنید. هر روز بعد از شامپو كردن موها با شامپوی گیاهی از این عصاره برای شست‌وشوی موهای‌تان استفاده كنید و اجازه دهید روی موهای‌تان خشك شود.

 

این توصیه‌ها را جدی بگیرید
برای پیشگیری از سفید شدن و خاكستری شدن‌ موها نه تنها استفاده از ماسك‌ گیاهی توصیه می‌شود بلكه اصلاح رژیم غذایی و گنجاندن مواد طبیعی نیز به سبد غذایی افراد می‌تواند تاثیر مستقیمی بر پیشگیری از سفیدشدن موها داشته باشد.

به اعتقاد درمانگران طب هندی مصرف تركیب یك حب زنجبیل رنده شده با یك قاشق غذاخوری عسل یكی از بهترین تركیب‌های خوراكی است كه می‌تواند به پیشگیری از سفیدشدن تارهای مو كمك كند.

برای درمان سفیدی تارهای مو و براق شدن موها یكی از بهترین لوسیون‌ها استفاده از تركیبی از روغن نارگیل با آب لیموی تازه است. ماسكی كه از تركیب ۲ قاشق پودر حنا، یك قاشق ماست، یك قاشق برگ خشك شده ریحان و ۳ قاشق قهوه نیز به دست آمده باشد علاوه بر آنكه به تیره شدن تارهای موی سفید و خاكستری كمك می‌كند، می‌تواند به تقویت تارهای مو و ریشه موها نیز كمك ‌كند.

تهیه لوسیون پیاز و ماساژ آن بر تارهای مو یكی دیگر از شیوه‌هایی است كه می‌تواند علاوه بر تیره كردن تارهای مو به رشد مجدد تارهای از دست رفته مو نیز كمك كند. برای تهیه این لوسیون كافی است پیاز را رنده كنید و آب آن را بگیرید و از آن برای ماساژ موها استفاده كنید.

راههای درمان کیست تخمدان , راههای درمان ریزش مو در زنان , علت و درمان سفید شدن مو

گاهی عامل سفیدشدن موها مسایل غیرطبیعی است

 

 

باورهای رایج درباره سفید شدن موها کدامشان درست است و کدام غلط؟

کندن موهای سفید باعث افزایش آنها می شود؟
درست نیست: زندگی مو از سه مرحله آناژن (رشد)، کاتاژن (استراحت) و در نهایت تلوژن (ریزش) تشکیل شده است. موها در مرحله آناژن به رشد ادامه می دهند و بعد وارد مراحل بعدی می شوند. حدود 80 تا 90 درصد ریشه های مو در هر مقطع زمانی در مرحله رشد هستند. در انتهای مرحله تلوژن، در فولیکول و ریشه مو یک جوانه موی دیگری ظاهر شده سپس وارد مرحله آناژن می شود و موی پیر قبلی می ریزد.

به همین دلیل اگر روزی بین 100 تار مو بریزد، طبیعی است. این باور وجودداردکه وقتی موی سفید را می کشیم، آن را از ریشه درمی آوریم اما پیاز مو سر جایش است و با کندن یک مو، موی دیگری به جای آن رشد می کند. پس با کنده شدن یا کندن موهای سفید، تعدادشان زیاد نمی شود.

یک شبه همه موهایش سفید شدند
درست نیست: ممکن است موهای سیاه فردی در اثر استرس خیلی شدید و سنگین بریزند اما موهای سفید باقی می مانند؛ بنابراین فرد فکر می کند که موهایش در اثر استرس شدیدی که به او وارد شده به صورت ناگهانی سفید شده اند.

موهای سفید دیگر نمی ریزند
درست نیست: بیشتر افراد دل خوشی از موهای سفید ندارند و با پیدا شدن اولین موهای سفید سعی می کنند با هر روشی آنها را از بین ببرند اما کسانی هم هستند که از سفید شدن آنها خوشحال می شوند زیرا فکر می کنند موهای سفید دیگر نمی ریزند. متخصصان پوست این باور را رد می کنند؛ «ریزش مو به عوامل مختلفی ارتباط دارد ولی سفید شدن موها مانع از ریزش آنها نمی شود. موهای سفید و به طور کلی موهای روشن ضخیم تر هستند و نسبت به ریزش مقاومت بیشتری دارند اما سفیدی مو به معنی عدم ریزش نیست.»

رنگ کردن موها باعث سفید شدن بیشتر آنها می شود
درست است: سلول های رنگساز مو در مجاورت سلول های زاینده مو قرار دارند؛ بنابراین هر آسیب شدید بدون توجه به عامل اصلی رخ دادنش می تواند باعث آسیب دیدن سلول های رنگساز مو شود، در نتیجه ممکن است این شرایط باعث رویش موهای سفید شود. آسیب های شدیدتر ممکن است سلولهای زاینده موها را از بین ببرند و حتی باعث ریزش شدید آنها شوند.

این اتفاق چندان شایع نیست و حتی گاهی در پی انجام اقدام های درمانی مانند برطرف کردن موهای زائد توسط لیزر نیز دیده می شود. مواد تشکیل دهنده رنگ موهای شیمیایی نیز می توانند به ساقه و ریشه موها آسیب بزنند و باعث ریزش و سفید درآمدن آنها شوند؛ بنابراین توصیه می شود از رنگ کردن یا استفاده بیش از حد از مواد آرایشی شیمیایی مو بپرهیزید.

گردآوری:بخش آرایش و زیبایی پادشا
منابع:
khordadnews.ir

akairan.com

 


ویدیو : علت سفید شدن موها و راههای درمان آن