طریقه نگه داری و پرورش لاكی بامبو : این گیاه در سراسر دنیا به گیاه شانس شهرت ...


این گیاه در سراسر دنیا به گیاه شانس شهرت یافته است و در هیچ یك از كتب علمی دلیلی برای این موضوع ذكر نشده است.


پرورش بامبو , طریقه قلمه زدن بامبو تصویری , طریقه پیچاندن برگ بامبو

پادشا: این گیاه در سراسر دنیا به گیاه شانس شهرت یافته است و در هیچ یك از كتب علمی دلیلی برای این موضوع ذكر نشده است. به‌علت كم توقع بودن و مقاومت آن در برابر شرایط جوی مختلف به‌جز سرما و رشد كردن در آب، خاك، سنگ قلوه، پوكه صنعتی و در نور نسبتا كم و نور غیر مستقیم محبوبیت زیادی دارد. حلقوی بودن انتهای ساقه آن نیز بر زیبایی این گیاه افزوده است.

طریقه نگهداری و پرورش آن در آپارتمان:

یكی از عواملی كه سبب شده است تا نگهداری لاكی بامبو در خانه‌ طرفداران بسیاری داشته باشد، سهولت پرورش و نگهداری آن است. ساقه‌های آن را در گلدانی با آب بدون كلر قرار دهید و اطراف ساقه‌ها را با دانه‌های لیكا (پوكه صنعتی) بپوشانید تا در درون گلدان به‌طور شكیل بایستد. خاصیت دانه‌های لیكا این است كه به‌دلیل پخته شدن در دمای 1200 درجه سانتیگراد، عاری از هر گونه آفت و بیماری است و به علت متخلل بودن، رطوبت را نیز در خود نگه می‌دارد.

برای بالا و پایین نگهداشتن ساقه‌ها از دانه‌های لیكا به عنوان سطح اتكا و حایل استفاده كنید. چنانچه به مسافرت می‌روید ‌یا اصولا فراموشكار هستید، ‌دانه لیكا به خاطر داشتن خلل و فرج،‌ آب را به اندازه كافی در خود ذخیره كرده و رطوبت لازم را به گیاه می‌رساند. چنانچه از این گیاه مراقبت‌های ویژه‌ای كه در زیر به آنها اشاره خواهد شد، به عمل آید، ارتفاعش تا حدود یك متر خواهد رسید و چندین سال عمر خواهد كرد.

طریقه همسر داری , طریقه بریدن بامبو , پرورش افزایش بامبو

مراقبت از گیاه:

نور: نور مورد نیاز این گیاه نور غیر مستقیم، ‌یعنی نوری است كه از پرده توری عبور كرده و فیلتر شده باشد، نور مستقیم آفتاب برای این گیاه زیان آور است.

درجه حرارت: بهترین درجه حرارت برای این گیاه دمای بین 18 تا 22 درجه سانتیگراد است. ناگفته نماند كه این گیاه دمای متغیر را نیز تحمل می‌كند.

آبیاری: آبی را كه برای آبیاری این گیاه استفاده می‌كنید باید به مدت 24 ساعت در ظرفی در گوشه‌ای قرار دهید تا كلر و فلوراید آن خارج شود. برای تهیه آن ظرفی را از آب پر كنید و به مدت 24 ساعت در گوشه‌ای قرار دهید تا مواد مذكور از آن خارج شوند و دمای آب نیز با دمای اتاق یكسان شود. برای جلوگیری از بو گرفتن آب و گندزدایی می‌توانید یك تكه ذغال را شسته و در آن بیندازید. توصیه می‌شود برای رسیدن سریع و راحت آب و مواد غذایی به ساقه و برگ‌ها از گلدان‌های استوانه شكل(لوله‌ای) كه گیاه را مستقیم در داخل گلدان نگاه می‌دارد استفاده كنید. بهتر است شیشه گلدان رنگی باشد تا نور به ریشه‌ گیاه اصابت نكند.

روش پرورش بامبو , آموزش و پرورش , استخدام آموزش و پرورش

در هنگام تعویض آب گلدان، دانه‌های لیكا و ساقه گیاه نیز به خوبی شست‌وشو داده شوند. این كار بایستی در محیطی سربسته كه هوا در آن جریان ندارد، انجام شود. اگر گیاه را در خاك كاشته‌اید خاك باید در فاصله دو آبیاری مرطوب بماند. معمولا آب شور و آبی كه كلسیم و منیزیم اضافی دارد، ‌ممكن است در روند رشد این گیاه اختلالاتی به وجود بیاورد. این اختلالات به صورت بروز رنگ‌های زرد یا قهوه‌ای در لبه برگ‌ها نمایان می‌شوند.

كود:تنها زمانی به این گیاه كود بدهید كه برگ‌های گیاه شروع به زرد شدن كرده باشد زیرا كودهای تركیبی حاوی مقدار زیادی نمك و فسفر هستند كه می‌توانند منجر به سوختن برگ‌ها شود.

بنابراین بهتر است از كودهای ارگانیك یا كود مخصوص این گیاه (bamboo food) استفاده كنید، به بیانی دیگر مضرات كود دادن زیاد بیشتر از كود ندادن است. چنانچه ساقه گیاه بیش از حد به زردی گرایید نشان آن است كه به گیاه بیش از اندازه كود داده شده است. در این صورت فورا آب آن را عوض كنید و تا یك ماه به آن غذا ندهید.

وزارت آموزش و پرورش , استخدامی آموزش و پرورش , پورتال آموزش و پرورش

خاك: اگر می‌خواهید گیاه را در خاك بكارید، خاك مناسب باید به نسبت مساوی از خاك برگ مرغوب یا پیت موس،‌ خاك باغچه، دانه‌های ریز لیكا یا پرلیت و مقداری پودر قارچ كش تركیب شده باشد تا زهكشی به‌خوبی انجام شود و گیاه از گزند قارچ گرفتگی نیز در امان بماند. گیاه كاشته شده در درون خاك نیازی به كود ندارد به شرط آنكه خاك تركیبات مناسب و مواد مغذی كافی داشته باشد.

روش تكثیر:برای تكثیر این گیاه از روش قلمه‌زنی ساقه‌ای استفاده كنید. به این صورت كه از زیر بند گیاه (برآمدگی روی ساقه) با وسیله‌ای تیز یك قلمه را به اندازه دلخواه (كه حداقل سه بند یا گره روی قلمه باشد) ببرید. محل بریدگی را در ساقه اصلی با گرد زغال یا خاكستر سیگار بپوشانید تا شیره گیاه نتواند از آن خارج شود. بهترین فصل برای تكثیر این گیاه بهار یا تابستان و دمای مناسب حدود 20 درجه سانتیگراد است. چنانچه نكات فوق رعایت شوند قلمه‌های این گیاه در آب، درون دانه‌های لیكا و آب ریشه‌دار می‌شوند، ولی ریشه‌دار شدن قلمه در درون دانه‌های لیكا و آب مطمئن‌تر است.

آزمون استخدامی آموزش و پرورش , استخدام آموزش و پرورش 95 , خانه داری

طریقه حلقوی كردن ساقه گیاه:

این گیاه را به چند طریق می‌توان به صورت حلقوی درآورد. در اینجا به بیان یك روش آن می‌پردازیم. قالبی ساخته شده از پلاستیك روشن ناودانی شكل را كه حالت فنری و ارتجاعی دارد و به شكل تقریبیS   كه نور به خوبی از آن عبور می‌كند، به تنه گیاه مادر، كه قطور است، می‌بندید و سپس پاجوشی را كه از كنار مادر روییده و بلند شده و هنوز جوان است و ساقه آن نرم است را از این قالب پلاستیكی عبور دهید و پس از گذشت مدتی پاجوش جوان درون قالب، ضمن رشد، فرم گرفته و حلقوی شكل می‌شود. پس از اطمینان از فرم گرفتن و عادت نمودن شاخه جوان به این فرم در قالب،‌آن را از پایه ببرید. لازم به یادآوری است كه قالب مزبور حالت فنری داشته و می‌توان حلقه ایجاد شده در گیاه را جمع‌تر یا بازتر فرم داد.

شما هم می‌توانید قسمت بالایی ساقه بامبو را اگر خیلی بلند شده(بیشتر از 8 تا 10 بند) به طریقی كه در تصویر نشان داده شده است و برایتان توضیح می‌دهیم به شكلی تازه‌ حالت دهید و به‌صورت زیگزاگ و اصطلاحا (7 و 8) با بست‌هایی پلاستیكی كه شبیه كمربند كوچكی بوده و عملكرد آن نیز عین كمربند بوده و باز و بسته می‌گردد و برای به‌هم بستن سیم‌های برق به‌كار می‌رود و به‌ نام بست‌های كمربندی، عرضه می‌شود خریداری كنید. مواظب باشید با آزمایش سعی كنید حدود توانایی خم شدن ساقه را در دستان خود درك و لمس كنید تا هنگام بستن كمربند، فشار زیادی به ساقه وارد نكنید كه موجب شكستن آن شود. مقدار فشار وارده به ساقه جهت خم كردن بایستی در طول چند هفته یكبار با كشیدن یك بند از كمربند به‌ جلو و با دقت كامل به‌ منظور جلوگیری از شكستن ساقه و فرم دادن به آن انجام پذیرد. بدیهی است پس از گذشت یكسال چنانچه ساقه فرم دلخواه شما را به‌ خود گرفته باشد می‌توانید نسبت به باز كردن بست‌ها اقدام كنید.


ویدیو : طریقه نگه داری و پرورش لاكی بامبو