طرح تعویض تلویزیون های فرسوده :         پیش‌بینی می‌شود طی هفته جاری جزییات ...



 

 

طرح تعویض خودروهای فرسوده ایران خودرو , طرح تعویض خودروهای فرسوده سایپا , شرایط شرکت سایپا برای تعویض خودرو فرسوده

 

 

پیش‌بینی می‌شود طی هفته جاری جزییات بیشتری درباره اجرای طرح تعویض و خروج لوازم خانگی فرسوده که تلویزیون نیز یک از این کالاهاست اعلام شود.

به گزارش ایسنا نخستین بار محمود لیایی، مدیركل دفتر صنایع برق، الكترونیك و فناوری اطلاعات وزارت صنایع و معادن از اجرای طرحی خبر داد كه طی آن با پرداخت تسهیلات به مردم، زمینه خروج لوازم خانگی فرسوده از چرخه فعالیت فراهم می‌شد.

هدف از اجرای این طرح، كاهش مصرف انرژی لوازم خانگی مورد استفاده خانوارهای ایرانی همزمان با اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌هاست.

‌در آن زمان اعلام شد كه برای اجرای این طرح پنج قلم از لوازم خانگی پرمصرف شامل تلویزیون، یخچال، وسایل سرمایشی و گرمایشی، ماشین لباس‌شویی و جارو برقی در نظر گرفته شده است. لوازم فوق بیش از 70 درصد از برق مصرفی خانوار را به خود اختصاص می‌دهند. اما در تازه‌ترین اظهارنظر، مدیركل دفتر صنایع برق، الكترونیك و فناوری اطلاعات وزارت صنایع و معادن اعلام كرده كه این هفته وزیر صنایع و معادن جزییات بیشتری درباره‌ این طرح را اعلام می‌كند.

یكی از بخش‌های مهم این طرح میزان تسهیلات پرداختی به خانوارها برای خرید لوازم خانگی نو بوده كه هنوز اعلام نشده است. البته هنوز معلوم نیست كه این تسهیلات به مصرف‌كننده پرداخت خواهد شد یا تولیدكننده.

از سوی دیگر به گفته لیایی، سبد خرید در نظر گرفته شده برای خانوارهای ایرانی نسبت به سبد قبلی گسترده‌تر خواهد بود.

هم‌اكنون در كشورهایی مانند چین و آمریكا نیز طرح مشابهی در حال اجراست. از جمله در چین اجرای طرح جایگزینی لوازم خانگی نو با فرسوده باعث افزایش فروش تولیدكنندگان این كشور شده است.

وزارت بازرگانی چین به تازگی اعلام كرده كه اجرای طرح فوق باعث شده تا درآمد حاصل از فروش تولیدكنندگان لوازم خانگی تا 100 میلیارد یوآن معادل 98/14 میلیارد دلار افزایش یابد.

اجرای این طرح تقاضا برای خرید لوازم خانگی چینی را در این كشور افزایش داده و آلایندگی ناشی از محصولات فرسوده را نیز كاهش داده است.

در این طرح به خریداران لوازم خانگی نو تا سقف 10 درصد از قیمت خرده‌فروشی روی پنج محصول شامل تلویزیون، یخچال، ماشین ظرفشویی،‌ كولر و رایانه، یارانه پرداخت می‌شود. پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح مصرف برق در چین تا 1/5 میلیارد كیلووات ساعت كاهش یابد..../تحلیل:ایسنا


ویدیو : طرح تعویض تلویزیون های فرسوده