شیوه جدید سرقت با گل وشیرینی! : عده‌ای از سارقین با همراه داشتن گل و شیرینی ...


عده‌ای از سارقین با همراه داشتن گل و شیرینی و تحت پوشش مهمانی كه به دنبال آدرس می‌گردند، نسبت به شناسایی منازل خالی از سكنه اقدام می‌كنند. ایلنا:معاونت مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا در گزارشی با ارائه توصیه‌هایی در مورد افزایش ضریب امنیت اماكن و منازل توصیه كرد كه در زمان عوض شدن مستاجر قبلی حتما توپی قفل درهای ورودی و اصلی تعویض شود.

 معاونت مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی در گزارشی با ارائه چند راه حل در راستای افزایش ضریب ایمنی اماكن، منازل و خوردوها در نوروز عنوان كرد كه به تازگی دیده شده است كه عده‌ای از سارقین با همراه داشتن گل و شیرینی و تحت پوشش مهمانی كه به دنبال آدرس می‌گردند، نسبت به شناسایی منازل خالی از سكنه اقدام می‌كنند.

بنابراین گزارش توصیه های معاونت مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا به منظور افزایش ضریب امنیت اماكن ، منازل و خوردوها در نوروز به این شرح است:

در مجتمع‌های مسكونی در زمان بكارگیری از نیروهای خدماتی (مستخدم) در انتخاب افراد دقت و تحقیق شود و بعضا از شركت‌های معتبر نیرو درخواست شود.

در زمان عزیمت به مسافرت حتما منزل خود را به شخص امین بسپارید و از نگهداری وجوه نقد و طلاجات زیاد در منزل و در یك مكان مشخص و ناامن جدا خودداری شود.

سوابقی از مشخصات و جزئیات اموال با ارزش و ذی قیمت خود تهیه و داشته باشید كه به محض وقوع سرقت بتوان از آن استفاده كرد.

از روشن گذاشتن مدام لامپ خودداری شود و می‌توانید از تامیر برای روشنایی منازل در شب استفاده كنید.

در هنگام ترك منزل حتما در ورودی منزل،‌در حیاط، پنجره‌های مشرف به كوچه و در مشرف به بالكن را قفل كنید.

در زمان مسافرت‌های طولانی به صرف داشتن قفل‌های كتابی، كامپیوتری و حفاظ بسنده نكرده و منزل را به فردی مطمئن بسپارید.

به موارد ایمنی اماكن به همان اندازه زیبایی و نما توجه داشته باشید.

به خانواده آموزش دهید قبل از شناسایی كامل افراد از باز كردن در خودداری نمایند.

در مسافرت‌های طولانی خارج از شهر مراتب به پاسگاه و كلانتری محل سكونت نیز اطلاع داده شود.

تلفن‌های تماس پاسگاه و كلانتری محل را یادداشت و به خاطر داشته باشید.

اگر در یك مجتمع چند واحدی زندگی می‌كنند به نحوی برنامه ریزی كنید كه كل ساختمان دفعتا خالی از سكنه نباشد.

اگر اخیرا و به صورت غیر عادی دسته كلید منزل را مفقود كرده‌اند نسبت به تعویض‌ قفل‌ها اقدام كنند.

در منزل را قبل از اطمینان كامل از شناسایی افرادی كه تحت عنوان مامور آب، برق، گاز، تعمیر و سرویس كار، همسایه، مهمان همسایه، پست چی و ... به درب منازل مراجعه می‌كنند باز نكنید.

از روشن گذاشتن چراغ،‌رادیو و تلویزیون به صورت متوالی خودداری كنید.

سارقین حرفه‌ای از محل‌های احتمالی نگهداری و اختفاء طلا و جواهر و وجوه نقد اطلاع دارند اگر نمی‌خواهید زیور آلات قیمتی را در مسافرت‌ها همراه خود داشته باشید به صندوق‌های امانات بسپارید.

عده‌ای از سارقین با همراه داشتن گل و شیرینی و تحت پوشش مهمانی كه به دنبال آدرس می‌گردند، نسبت به شناسایی منازل خالی از سكنه اقدام می‌كنند.

از پارك ركدن خودرو در سرازیری و شیب تند خودداری نمایید.

در زمان خرید و فروش خودرو از هویت كامل و درست فرد مقابل اطمینان حاصل فرمایید.

چنانچه آژیر خطر استفاده می‌كنید محل نصب آن را طوری انتخاب كنید كه سارقان نتوانند آن را به سهولت تشخیص دهند.

درهای ورودی مغازه را از نوع كركره‌ای مشبك كنید و شبها نیز در محل مزبور روشنایی كافی وجود داشته باشد.

راه‌های كانال كولر پشت بام را هر چند كوچك باشد به وسیله جوش دادن چند میله محفوظ كنید.

مغازه‌هایی كه از در آهنی و شیشه‌ای به طور همزمان استفاده می‌كنند برای بالا بردن ضریب اطمینان هر دو را قفل كنید.

در مواقع تعطیلات چند روزه حتما بین تعطیلات به مغازه سركشی و قفل‌ها را بازدید كنید.

سعی كنید از قفل‌های سوئیچی استفاده شود زیرا قفلهای معمولی به سهولت با قیچی بریده می‌شود.

در صورتی كه از قفل‌های آویز استفاده می‌كنید آنرا طوری نصب نمایید كه محل نصب قفل تا زمین حدودا 30 سانتی متر فاصله داشته باشد.

چنانچه در مجاورت یا پشت مغازه شما ملك مخروبه‌ای وجود دارد دیوارهای مغازه را با آهن و بتون محكم و غیر قابل نفوذ كنید.

پول نقد بیش از حد معمول را در مغازه نگهداری نكنید و آن را سریعا به بانك بسپارید.

محل كسب خود را در اختیار افراد نابالغ و كم تجربه نگذارید زیرا آن‌ها زودتر اغفال می‌شوند.

افرادی را به عنوان كارگر، شاگرد و نگهبان انتخاب كنید كه مورد شناسایی و تایید اشخاص مطمئن بوده و برای اطمینان بیشتر چند تن از اقوام آنان را نیز شناسایی كنید.

هنگامی كه مشتری داخل مغازه است به هیچ عنوان محل را ترك كنید.

در مغازه‌های طلافروشی جهت بستن درهای داخل لازم است از قبل مخفی استفاده كنید.

در مغازه‌های طلافروشی را حتما با تورهای سیمی محفوظ كنید.

دیوارها، سقف و كف مغازه‌های طلافروشی با میل گرد و بتون به قطر حدودا 20 سانتی متر محصور كنید.

در ادامه پلیس به مسئولان و رانندگان آژانس هشدار داد كه مسئولان آژانس‌های مسافربری مشخصات مشتریان محلی را ثبت كنند تا مسافران غریبه به راحتی قابل شناسایی باشند. چون اغلب سرقت‌ها توسط مسافران غیر محلی و غریبه رخ می‌دهد.

مسئولان و متصدیان آژانس‌ها از پذیرش مسافرانی كه شب هنگام به طور حضوری به آژانس مراجعه می‌كنند و تقاضای سفر به محله‌های حاشیه‌ای و خلوت را دارند خودداری كنند به ویژه آنكه این مراجعه به شكل جمعی و 2 نفره باشد.

برخی اوقات مشتریان به مقصدی مشخص اتومبیلی كرایه می‌كنند ولی بعد مرتب تغییر مسیر مقصد می‌دهند. به گونه‌ای كه رانند را مجبور می‌كنند به نقاط حاشیه‌ای شهر برود یا تعمدا آن قدر وقت تلف می‌كنند تا هوا تاریك شود، لازم است رانندگان در اینگونه موارد هوشیار باشند.

رانندگان آژانس‌ها از قبول نوشیدنی و خوراكی از مسافران خودداری كنند. چون پیش امده كه راننده را توسط خوراكی مسموم، بیهوش و اموال و خودروی وی را سرقت كرده‌اند.

رانندگان آژانس‌ها از سوار كردن مسافران در بین راه و مسیر بازگشت پرهیز كنند. معمولا سارقان با دیدن برچسب آژانس و اینكه راننده معمولا مایل است در مسیر بازگشت درآمد كسب كند.

اینگونه خودورها را با پیشنهاد كرایه‌های دربستی قابل توجه به مقصد نقاط حاشیه‌ای كرایه می‌كنند. بنابراین از سوار كردن مسافران دربستی در طول مسیر و مقصدهای طولانی و مسیرهای فرعی اجتناب شود.

برخی اوقات سارقان با پوشش‌های مختلف از قبیل نشان دادن گالن‌های خالی بنزین و اینكه می‌خواهند به اولین پمپ بنزین برسند و یا با همراه داشتن كودك یا سالمند بیمار قصد دارند راننده را قانع كنند تا آنها را به مقصد حاشیه ای و محله‌های دور افتاده برسانند. لذا رانندگان محترم ضمن رعایت اخلاق اسلامی و جنبه‌های نوعدوستی در این موارد احتیاط لازم را داشه باشند.

گاهی برخی از زنان سارق در قالب مسافران عبوری با دیدن آرم آژانس‌ روی خودرو با عناوین مختلف از جمله روسپیگری و ایجاد رابطه نامشروع یا اینكه قصد کرایه چند ساعته خودرو را دارند سوار اتومبیل آژانس می‌شوند ولی در طول مسیر در اشكال و به بهانه‌های مختلف همدستان وی (حتی زن) سوار خودرو می‌شوند و اقدام به سرقت می‌كنند.

در پایان توصیه می‌شود در مواقع بحرانی به هیچ وجه با سارقان درگیر نشوید و توجه كنید كه اموال قابل بازگشت است. اما صدمات جانی جبران ناپذیر است. پس با حفظ خونسردی مشخصات سارقان و هرآنچه پلیس را در دستگیری مجرمان كمك می‌كند به خاطر بسپارید و هر گونه تغییر مسیر یا وضعیت مشكوك را به بهانه‌های موجه مختلف در اسرع وقت به اطلاع مسئولان آژانس، دوستان یا خانواده برسانید و حتی المقدور با حفظ خونسردی مسیر خود را طوری تنظیم كنید تا به اولین پاسگاه یا كلانتری نیروی انتظامی برسانید. 


ویدیو : شیوه جدید سرقت با گل وشیرینی!