سود هر سهم بانك تجارت ۲۵۰ ریال تعیین شد :       بانك تجارت از جمله سه بانك ...



 

 

بانک تجارت , ایران تجارت , تجارت

 

بانك تجارت از جمله سه بانك تجاری كشور است كه در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، سهام آن در بورس عرضه شد.

 

بانك تجارت از جمله سه بانك تجاری كشور است كه در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، سهام آن در بورس عرضه شد. تا پایان تیرماه سال جاری، معادل ۶/۳۰ درصد از سهام این بانك متعلق به دولت، ۴۰ درصد در اختیار سهام عدالت، ۴/۲۴ درصد در اختیار سهامداران حقیقی و حقوقی و ۵ درصد از كل سهام نیز متعلق به كاركنان بانك بوده است. از مهم ترین مصوبات مجمع عمومی عادی سالانه بانك تجارت می توان به تصویب صورت های مالی عملكرد سال ۱۳۸۸ و تقسیم ۲۵۰ ریال از ۲۸۸ ریال، سود پیش بینی شده این بانك برای هر سهم اشاره كرد. لازم به ذكر است، سود تحقق یافته هر سهم بانك تجارت، ۱۰۴ درصد EPS اعلام شده این بانك می باشد. سود تقسیم شده هر سهم بانك تجارت برای سال مالی ۱۳۸۸، معادل ۸۷ درصد سود تحقق یافته است. از دیگر مصوبات مجمع عمومی عادی سالانه بانك، تعیین روزنامه های «دنیای اقتصاد» و «اطلاعات» به عنوان روزنامه رسمی، انتخاب مجدد سازمان حسابرسی كشور به عنوان بازرس قانونی، تعیین مبلغ ۸ میلیون ریال حق حضور ماهانه اعضای غیرموظف هیات مدیره با حداقل یك جلسه در ماه و تعیین معادل ۶ ماه حقوق برای پاداش مدیرعامل و ۵ ماه برای اعضای هیات مدیره بود.

● افزایش سرمایه ۳۰ درصدی

پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه، بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده بانك تجارت برای بررسی پیشنهاد هیات مدیره در خصوص افزایش سرمایه تشكیل شد.

با تصویب اكثریت قاطع سهامداران، سرمایه بانك تجارت از رقم ۱۰۴۳۷ میلیارد ریال فعلی به رقم ۱۳ هزار و ۵۶۸ میلیارد ریال افزایش می یابد كه این افزایش معادل ۳۰ درصد سرمایه فعلی است. محل تامین سرمایه یاد شده مطالبات حال شده و سود انباشته اعلام شد. در گزارش توجیهی افزایش سرمایه بانك تجارت آمده است: هم اكنون نه تنها بانك های مركزی تمام كشورها، سیاست های نظارتی شدیدی را بر بانك های تحت نظارت خود در زمینه رعایت استانداردهای كمیته بال اعمال می نمایند؛ بلكه بانك های معتبر دنیا نیز در صورت عدم رعایت ضوابط مقرر در این استانداردها از سوی یك بانك، كلیه ارتباطات مالی، بانكی و كارگزاری خود را با آن تحدید و حتی قطع می نمایند. همچنین در این گزارش هدف از افزایش سرمایه، اصلاح و بهبود نسبت كفایت سرمایه بانك، كاهش ریسك مالی بانك از طریق بهبود ساختار مالی، افزایش ظرفیت برای توسعه فعالیت های سودآور و حضور موثر و بهبود رتبه اعتباری بانك در بازارهای مالی بین المللی اعلام شده است. لازم به ذكر است؛ از مبلغ ۲۵۰ ریال سود تقسیم شده در ازای هر سهم بانك تجارت، مبلغ ۲۳۰ ریال برای افزایش سرمایه منظور شده و

۲۰ ریال باقیمانده نقدا به حساب سهامداران واریز می گردد. همچنین سهامدارانی كه تمایلی به شركت در افزایش سرمایه بانك را نداشته باشند، می توانند حق تقدم خرید سهام خود را به فروش برسانند.

● گزارش عملكرد بانك تجارت

در ابتدای جلسه مجمع عمومی عادی سالانه بانك تجارت، دكتر داوری مدیرعامل این بانك، به عنوان رییس مجمع طی سخنانی با اشاره به توفیقات بانك تجارت در سال گذشته اظهار كرد: بنا به آمارهای سازمان بورس، بانك تجارت در دوره یاد شده در میان شركت های حاضر در بازار سرمایه رتبه دوم را از لحاظ نقدشوندگی و روان بودن سهم به خود اختصاص داده كه نشان دهنده اعتماد قابل ملاحظه بازار به ثبات و سودآوری سهام این بانك است. ضمن آنكه عرضه های بلوكی سهام بانك تجارت در مقایسه با سایر بنگاه های مشمول اصل ۴۴ از وضعیت بسیار بهتری برخوردار بوده است. وی با اشاره به اینكه بازده سهام بانك تجارت طی ۱۴ ماه گذشته بیش از ۷۰ درصد بوده، یادآور شد: طی سال ۸۸، سود پیش بینی شده برای هر سهم بانك تجارت به میزان ۱۰۴ درصد محقق شد و در تمام روزهایی كه نماد «وتجارت» باز بود، معامله صورت گرفته است.

دكتر داوری به برخی از مهم ترین توفیقات بانك تجارت طی سال ۸۸ اشاره كرد و گفت: در طول سال گذشته حجم سپرده های بانك بیش از ۳۰ درصد رشد داشت كه با توجه به رشد ۲۵ درصدی نقدینگی در كشور از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است. در اعطای تسهیلات با بیش از ۳۵ درصد رشد، سهم بانك تجارت از مجموع تسهیلات اعطایی نظام بانكی را بیش از دو درصد افزایش دادیم. در تعهدات اعتبارات اسنادی خارجی از رتبه سوم به رتبه دوم در شبكه بانكی صعود كردیم و در گشایش اعتبارات اسنادی داخلی نیز اكنون بانك اول كشور هستیم. به طور كلی در طول سال ۸۸ درآمد بانك ۵/۲۱ درصد و سود خالص بانك ۲/۸ درصد رشد داشت كه موجب شد عایدی هر سهم بانك بیش از ۹/۷ درصد رشد داشته باشد.

دكتر داوری تركیب مناسب منابع و تسهیلات را یكی از مهم ترین دلایل موفقیت بانك تجارت طی سال گذشته برشمرد و افزود: در مقایسه با سایر بانك های تجاری كشور، نسبت منابع ارزان قیمت مانند سپرده های جاری از وضعیت بسیار بهتری در بانك تجارت برخوردار است، ضمن آنكه تغییر تركیب تسهیلات اعطایی بانك و رساندن نسبت تسهیلات مشاركتی به ۵۵ درصد از كل تسهیلات باعث شده تا بتوانیم منافع بیشتری را برای سهامداران عزیز حاصل كنیم.

مدیرعامل بانك تجارت در ادامه با اشاره به توسعه ابزارهای بانكداری الكترونیك و ارائه خدمات جدید این بانك طی سال ۸۸ اظهار داشت: امیدواریم با ارتقای سطح خدمات، میزان رضایتمندی مشتریان بانك تجارت را افزایش داده و خود را به استانداردهای بین المللی صنعت بانكداری نزدیك تر كنیم.

دكتر اصغر ابوالحسنی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان نماینده دولت هم طی سخنانی با تشكر از زحمات تك تك كاركنان و مدیران بانك تجارت به جهت توفیقات كسب شده اظهار داشت: بانك تجارت به عنوان یكی از بانك های موفق و بالنده كشور در حالی موفق به حصول چنین دستاوردهای ارزشمندی شده كه سال گذشته صنعت بانكداری بین المللی همچنان دوران ركود را پشت سر می گذاشت و ادامه بحران مالی جهانی وضعیت صنعتگران و بازرگانان ایرانی را نیز تحت تاثیر قرار داده بود.

معاون وزیر اقتصاد در امور بانك، بیمه و شركت های دولتی با اشاره به اینكه اجرای اصل ۴۴ و خصوصی شدن بنگاه های اقتصادی كشور، رقابت در نظام بانكی و به خصوص در میان بانك های بزرگ تجاری را افزایش داده است، یادآور شد: حفظ روند موفق و رو به رشد بانك تجارت نیازمند تداوم همدلی و سختكوشی كاركنان و مسوولان خدوم و متعهد این بانك است، ضمن آنكه با توجه به پیشینه و پتانسیل خوب بانك تجارت در ارائه خدمات ارزی، گسترش شعب خارجی و عملیات بانكی در خارج از كشور می تواند و باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

دكتر ابوالحسنی با تقدیر از كاهش قابل قبول میزان مطالبات معوق بانك تجارت خواستار توجه بیشتر مدیران و مسوولان نظام بانكی در شتاب بخشیدن به وصول مطالبات شد. وی با اشاره به لزوم پیشرو بودن بانك تجارت در ارائه محصولات بانكی جدید و افزایش تنوع خدمات اظهار داشت: خوشبختانه ظرفیت های عالی نظام بانكداری اسلامی این امكان را در اختیار بانك های كشور می گذارد تا از ابزارهای كارآ و جدید مالی بیشتر استفاده كنند.

معاون وزیر اقتصاد همچنین با اشاره به افتتاح شركت صرافی بانك تجارت افزود: از نگاه ما بانك باید یك سوپرماركت مالی باشد.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها از نیمه دوم سال جاری اظهار داشت: مشاركت بانك ها در این طرح بزرگ ملی، خدمتگزاری به آحاد مردم در اقصی نقاط میهن عزیز بوده و منافع مناسبی نیز برای نظام بانكداری كشور به همراه دارد.

در ادامه این مراسم، گزارش نماینده سازمان حسابرسی درباره صورت های مالی بانك تجارت قرائت شد كه پاسخ های لازم از سوی دكتر داوری، مدیرعامل این بانك در خصوص موارد مطرح شده در گزارش حسابرسی ارائه گردید.

حمیدرضا اسلامی منوچهری

منبع:donya-e-eqtesad.com


ویدیو : سود هر سهم بانك تجارت ۲۵۰ ریال تعیین شد