سه راه پیش روی غرب پس از شکست مذاکرات استانبول :         پس از بی نتیجه ماندن ...



 

 

تور استانبول , استانبول , شکست عشقی

 

 

پس از بی نتیجه ماندن مذاكرات ایران و 6 كشور عضو گروه 5+1 در استانبول تركیه دیپلمات های غربی با معضل یافتن پاسخ برای این سوال اساسی روبرو شده اند كه : گام بعدی آنها در قبال فعالیت های هسته ای ایران چه خواهد بود؟

 

 

به گزارش عصر ایران رسانه های غربی پس از انتشار خبر بی نتیجه بودن مذاكرات ، بیشتر این سوال را مطرح می كنند كه شكست مذاكرات با ایران به چه معناست ؟ آیا باید به سمت تشدید تحریم ها رفت ؟ آیا باید مساله حمله نظامی در دستور كار قرار گیرد ؟ یا اینكه به ادامه روند كجدار و مریز گفتگوها دل خوش كرد ؟مذاکرات هسته ای - جلیلی اشتون

سوال اصلی درباره گام بعدی غرب در حالی مطرح می شود كه به نظر می رسد در قسمت مذاكره كنندگان ایرانی آرامش بیشتری حاكم است و دیپلمات های ایرانی مذاكره كننده با اطمینان بیشتری سخن می گویند.

مذاكره كنندگان ایرانی در دو دور مذاكرات ژنو و استانبول تاكتیك جدیدی به كار بردند و به نظر می رسد در این زمینه موفق هم بوده اند ، چرا كه با وجود نبود یك راهبرد مشخص برای برداشتن گام بعدی غرب در مواجهه با ایران ، دیپلمات های غربی حالا باید پاسخ دهند كه نتیجه تحریم ها چه بوده است ؟ و این تاكتیك جدید ایران در واقع نشان دادن عملی بی نتیجه بودن تحریم ها است.

هر چند كه تحریم ها طبیعتا اثرات و هزینه هایی در اقتصاد ملی ایران داشته است ، اما دیپلمات های ایرانی در حال حاضر با ژست ها و سخنرانی های خود در حال مخابره این پیام به غرب و افكار عمومی آنها هستند كه : " ما با تحریم ها سر سوزنی عقب نخواهیم نشست ".

اهمیت  و كاركرد این تاكتیك از آنجا ناشی می شود كه غرب  تحریم ها را با این پیش فرض به تصویب رسانده كه سبب افزایش هزینه های ایران شده و در نهایت باعث عقب نشینی این كشور از موضع هسته ای شود ، اما وقتی دیپلمات های ایرانی در جریان مذاكرات حتی حاضر به گفتگو درباره مسایلی همچون غنی سازی اورانیوم و چرخه سوخت نیستند و این مسایل را جزء حقوق خود در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای می دانند ، عملا كارآیی گزینه تحریم زیر سوال می رود و با زیر سوال رفتن كارآیی تحریم ها ، سه راهكار مشخص برای غرب باقی می ماند :

1- راهكار آخر یا همان حمله نظامی را در دستور كار خود قرار دهند : در این زمینه هیچ اجماعی حتی بین متحدان نزدیك عضو ائتلاف تحت رهبری آمریكا در غرب دیده نمی شود . دولت اوباما به این گزینه روی خوش نشان نمی دهد و اخیرا با اظهارات رییس سابق موساد درباره عدم دست یابی ایران به سلاح هسته ای تا 5 سال دیگر، در داخل اسراییل هم در این زمینه توفانی سیاسی و دیپلماتیك بر پا شده است . این اظهارات "داگان" در واقع و آن طور كه روزنامه " هاآرتص " نوشته است ستون فقرات گزینه حمله نظامی به ایران را فروریخت .

2- تشدید تحریم ها : این گزینه ای است كه محتمل ترین راه غرب برای ادامه موضع خود در قبال ایران است ، اما ایران همان گونه كه تا كنون نشانه داده با گزینه تحریم از میدان به در نمی رود و حاضر است هزینه های تحریم را تا جایی كه عملا سبب قفل شدن كامل سیستم كشور نشود ، به جان بخرد .

علاوه بر این طرفداران گزینه تحریم باید با "غرغر" های طرفداران جنگ نیز مقابله كنند ، وانگهی بسیاری از تحلیلگران در غرب بر این گمانند كه  تحریم ها كمی فریبنده هستند چرا كه دل بستن غرب برای نتیجه بخشی تحریم ها علیه ایران ، همانند اعطای زمان به ایران است ، یعنی همان عنصر ارزشمندی كه از نظر برخی تحلیلگران غربی ، در حكم " كیمیا " است و ایران را تبدیل به برنده بزرگ "گذر زمان" خواهد كرد.

3- كنار آمدن با ایران و پذیرش واقعیت ایران اتمی : این راهكار از نظر ایران عقلانی ترین راهكار غرب در قبال ایران است . اگر ایران احساس كند كه غرب به حقوق هسته ای اش احترام می گذارد و حق دست یابی ایران به تكنولوژی صلح آمیز هسته ای و چرخه سوخت بومی را می پذیرد ، حتی حاضر است شفافیت بسیار بیشتری از خود نشان دهد .

در این صورت است كه ایران به طور جدی می تواند امتیاز داده و امتیاز بگیرد ، چون خیالش از حق هسته ای و پذیرفته شدن جایگاه برتر این كشور در منطقه راحت می شود ، اما غرب تا كنون نشان داده كه هنوز حاضر به پذیرش این مساله نیست و بیشتر مایل است ازطریق فشار تحریمی ( و به طور مكمل تهدید نظامی )حرف خود را به كرسی بنشاند.

استاكس نت معجون شفا بخش عملیات روانی

در كنار این سه راهكار غرب ، این كشورها باید برای افكار عمومی خود هم جوابی داشته باشند تا عقب نشینی های موضعی خود و برنداشتن گام هایی كه ادعایی می كنند می توانند بردارند ، را جبران كند . " استاكس نت " و ادعای كند شدن برنامه های هسته ای ایران و اختلال جدی در تاسیسات كامپیوتری ایران ، همین دستاویز است.

عدم تشدید تحریم ها ، نتیجه بخش نبودن مذاكرات ، جواب ندان تحریم های موجود و عدم امكان حمله نظامی ، معضلاتی است كه غرب با آن مواجه است و برآیند كلی همه این اتفاقات نا میمون ( برای غرب) " گذر زمان "  به نفع ایران است.

حالا باید كشورهای غربی جوابی برای افكار عمومی خود داشته باشند تا از یك فضاحت سیاسی جلوگیری كنند و این جواب ، همان ادعای از كار انداختن یا مختل كردن برنامه هسته ای ایران از طریق كرم رایانه ای " استاكس نت " است .

با استاكس نت دهان منتقدان تا حدودی بسته می شود و در جواب سوال كسانی كه می پرسند : " پس نتیجه این تحریم ها چه شد و گام بعدی چه خواهد بود؟ " گفته می شود : لازم نیست ما كار زیادی كنیم ، استاكس نت الان در سیستم های كامپیوتری تاسیسات هسته ای ایران خوب كار می كند !!".../عصر ایران


ویدیو : سه راه پیش روی غرب پس از شکست مذاکرات استانبول