سلطانیه : وقتی به مذاكرات می رویم كه هیچ پیش شرطی نباشد :     نماینده ایران ...



 

گنبد سلطانیه , سلطانیه , شهر سلطانیه

 

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تاكید كرد ، جمهوری اسلامی ایران زمانی به مذاكرات خواهد رفت كه هیچ پیش شرطی از طرف مقابل مطرح نباشد .

علی اصغر سلطانیه شامگاه یكشنبه در گفت ‌و گو با ایرنا درباره مذاكرات آتی ایران و گروه 1+5 در استانبول گفت: ما همواره خواستار مذاكره و گفت‌و گو بوده ایم و اصولا این در راستای فرهنگ چند هزار ساله ایران و بخصوص پس از انقلاب اسلامی به عنوان یك اصل است چون جمهوری اسلامی ایران براساس فرهنگ اسلامی معتقد است كه مسایل جهانی را باید با گفت‌ و گو و احترام متقابل حل كرد و نه در صحنه جنگ.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه با منطق پیش رفته و همه را به مذاكرات دعوت كرده است اما متاسفانه كشورهایی بودند كه با سیاست تقابل جلو آمدند و نكته بسیار مهم این است كه تنها گفت‌وگو و مذاكره نیست بلكه مهم این است كه چه فضایی حاكم بر مذاكرات باشد و با چه مبنا و اصولی ما به مذاكرات برویم و این كه ما در چند سال گذشته به اینها تاكید كردیم كه تنها وقتی در مذاكرات می‌نشینیم كه هیچ پیش شرطی وجود نداشته باشد ، این یك اصل است .

سلطانیه افزود: باید در فضای مذاكرات احترام متقابل وجود داشته باشد و از همه مهمتر كسانی كه در مذاكرات شركت می‌كنند حقوق مساوی داشته باشند و پیام مهم بنده به عنوان یك خدمتگزار كه در عرصه بین الملل هم این پیام را به صراحت مطرح كردم این است كه در مذاكراتی كه ما شركت می‌كنیم جمهوری اسلامی ایران خود را همسان و هم قدرت با كشورهای دیگر از جمله پنج كشور گفت‌گو كننده هسته ای می‌داند با این تفاوت كه ایران بدون سلاح هسته ای بوده و از نظر اعتقادی كاملا مخالف آن است .

سلطانیه خاطر نشان كرد ایران آماده مذاكره با كشورها و قدرت‌های بزرگ برای حل معضلات جهانی ، منطقه‌ای ، امنیت منطقه ، مسایل جهان ،‌همكاری‌های مشترك در مسایل اقتصادی ،‌امنیت انرژی ،‌استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ،‌مبارزه با مواد مخدر و همه موضوعاتی است كه جهان با آن مواجه است و امیدواریم كه این مذاكرات به نتیجه برسد و در این راستا مثمرثمر باشیم.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره رونمایی ایران از رادیوداروهای جدید و امكان صدور آن در آینده به كشورهای همسایه گفت : با توجه به صحبت‌هایی كه دكتر صالحی سرپرست وزارت امور خارجه در مراسم رونمایی از این رادیوداروها داشتند این موضوع امكان پذیر است.

صالحی این موضوع را در جریان بازدید روز یكشنبه سفرا و نمایندگان 120 كشور جهان از مراكز هسته‌ای ایران اعلام كرد.

وی افزود : قطعا این نیازمند این است كه رآكتور تحقیقاتی اراك علاوه بر رآكتور تهران راه‌اندازی شود تا بتواند نیازهای كافی هم برای داخل كشور و برای صادرات فراهم كند.

سلطانیه گفت : اهمیت موفقیت در دستیابی و تولید این رادیو دارو ها نكته مهمی است كه من آن را تبریك می‌ گویم و مرحله بعد هم تولید انبوه آن بعد از به مرحله اجرایی رسیدن رآكتور تحقیقاتی اراك خواهد بود.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: آنچه كه امروز از نظر بین المللی مهم است این است كه كشورهای غربی طی

نزدیك به هشت سال گذشته تبلیغاتی مختلفی از جمله در زمینه رآكتور اراك علیه ایران مطرح و این رآكتور را به عنوان یك فعالیت پنهان و زیرزمینی عنوان كردند در حالی كه این رآكتور از كیلومترها فاصله قابل رویت بوده و همه چیز آن شفاف است و سفرای خارجی به عنوان نمایندگان جهان شاهد شفافیت و صلح‌آمیز بودن فعالیت آن بودند و از همه مهمتر این كه نتیجه كار این رآكتور و خدمات آن چنین داروهایی است كه كاربرد پزشكی دارد و پروژه‌ای انسان دوستانه است.

وی افزود: مردم ایران و جهان باید قضاوت كنند كه چه طور قطعنامه های شورای امنیت خواستار توقف فعالیت این رآكتور شده است.

وی گفت : این نشان دهنده این است كه آنان در مقابل افكار عمومی با مشكلاتی مواجه هستند و این بازدیدها در نشان دادن حقایق این ماجراها كمك شایانی كرده است.

سلطانیه اظهار امیدواری كرد با راه اندازی رآكتور تحقیقاتی اراك ایران بتواند به مردم خود خدمات بیشتری ارایه و محصولات رادیو دارو را به كشورهای برادر و دوست صادر كند.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد حضور نیافتن نمایندگان برخی كشورهای اروپایی در بازدید دیروز گفت : این كشورها در این زمینه هیچگونه منطقی را كه قابل قبول باشد ارایه نكردند.

وی افزود: ما در برنامه این بازدید در راستای سیاست شفاف سازی خود علاوه بر نمایندگان جنبش عدم تعهد و گروه 77 كه همواره از ما حمایت كرده اند و بیانیه های آنان به عنوان سند تاریخی ثبت شده است از كشورهای اروپایی و غربی نیز دعوت كردیم ولی آنها از این فرصت تاریخی استفاده نكردند و هر چند ما به تصمیم همه كشورها احترام قائلیم اما دلیل آنان مبنی بر اینكه چنین بازدیدهایی باید از سوی آژانس صورت گیرد كاملا غیر منطقی و غیر قابل قبول است چون آژانس بازدید های خود را براساس تعهدان NPT به طور مستمر انجام می‌دهد و ما این بازدید را برای سفرای مقیم نزد آژانس ترتیب دادیم تا این سفرا كه همیشه در آژانس در رابطه با مسایل هسته ای ایران صحبت می‌كنند بیایند و از نزدیك ببینند كه در چه موردی صحبت می‌كنند.

وی گفت: اگر نماینده آمریكا در شورای حكام مطرح می‌كند كه این فعالیت‌ها پنهانی بوده و صلح آمیز نیست این سفرا می‌آیند از نزدیك و با حضور فیزیكی می بینند كه این ادعاها بی اساس است و هنگامی كه به وین برمی‌گردند در این جلسات به سهولت این ادعاها را رد می‌كنند.

سلطانیه گفت: به هر حال این اقدام در راستای سیاست شفاف ما بود و این كه این كشورها (غربی‌ها) به این جمع نپیوستند در واقع خودشان ضرر كردند و از این فرصت تاریخی استفاده نكردند و در عین حال باید جوابگوی مردم خود و افكار عمومی باشند چون الان افكار عمومی آنها را مورد سؤال قرار داده ‌است كه چرا به جمعی كه نمایندگان 120 كشور كه اكثر آنها عضو آژانس هستند نپیوسته اند و این سوالی جدی است.

نماینده ایران در آژانس گفت: این بازدید به بهترین شكل انجام شد و در ملاقات سفرای بازدید كننده با دكتر صالحی همه حاضرین از اقدام ایران تشكر كردند و این بازدید را اقدامی بسیار مثبت و نشان سیاستهای بسیار دقیق و حاكمیت عقلانی بر فعالیتهای هسته ای كشور در عرصه بین المللی ارزیابی كردند...../تحلیل:ایرنا


ویدیو : سلطانیه : وقتی به مذاكرات می رویم كه هیچ پیش شرطی نباشد