زیباترین روستای اردبیل را دیده اید؟ : کوله‌بارتان را باید ببندید و به خان كندی ...


کوله‌بارتان را باید ببندید و به خان كندی بروید تا دیده‌ها، جای شنیده‌ها را بگیرد و باور كنید آنچه را كه در وصف این دیار زیبا گفته‌اند!  روزنامه توریسم: کوله‌بارتان را باید ببندید و به خان كندی بروید تا دیده‌ها، جای شنیده‌ها را بگیرد و باور كنید آنچه را كه در وصف این دیار زیبا گفته‌اند!

گر گفتیم شیرین‌ترین عسل است، اگر گفتیم چشمه‌ای دارد خنك و خودجوش كه چه تابستان باشد، چه زمستان، بس كه سرد است، كسی قادر نیست دستش را حتی به اندازه یك دقیقه در آن نگه دارد. اگر گفتیم چشمه‌اش شفابخش است و بسیاری از بیماری‌ها را درمان می‌كند، یا اگر از درخت‌های پرمیوه‌اش تعریف كردیم و گفتیم قدمتش به دوره ناصرالدین شاه می‌رسد و كوچ‌نشین‌ها بنای اولیه‌اش را گذاشته‌اند... شما باور نكنید!

زیباترین روستای شمال ایران , زیباترین روستای ایران , زیباترین روستای مازندران

مثل این است كه وقت گرسنگی، عكس غذای مورد علاقه‌تان را ببینید و بگویید سیر شدم! مثل این است كه تصویر یك لیوان آب خنك را در فصل تابستان نشانتان بدهند و شما بگویید سیراب شده‌ام! مثل این است كه عكس گل خوشبویی را بو كنید و بگویید مشام‌تان تازه شده است!

اخبار اردبیل , زیباترین زن جهان , هوای اردبیل

نه، این‌طور نمی‌شود، تا وقتی به «خان كندی» نرفته‌اید، تا وقتی دریاچه قالغانلو را ندیده‌اید، تا وقتی كنار چشمه روستا چای نخورده‌اید، تا وقتی در مراتع سبزش پابرهنه ندویده‌اید، تا وقتی خنكی و رطوبت مه را در سحرگاهش روی پوست‌تان حس نكرده‌اید، تا وقتی از باغ‌هایش با دست‌های خود میوه‌ای نچیده‌اید، تا وقتی پای حرف‌های مردم روستا ننشسته‌اید و آنها برایتان از گذشته‌های دور قصه نگفته‌اند و تا وقتی طعم فراغت را در روستا نچشیده‌اید، بی‌فایده است سخن گفتن از «خان كندی» و توصیف زیبایی‌های آن، مگر این كه كوله بارتان را ببندید و عازم شهرستان گرمی یا مغان در اردبیل شوید و از آنجا به خان كندی بروید تا دیده‌ها، جای شنیده‌ها را بگیرد و باور كنید آنچه را كه در وصف این دیار زیبا می‌گوییم!

روستای ایستا , روستای زرگر , روستای سقالکسار

 دریاچه «قالغانلو»: دریاچه زیبای قالغانلو، كه در شرق روستای خان كندی جاری است، از ذوب شدن تدریجی برف‌های كوه «قبله داشی» پدیده آمده و در پاییز و بهار وسعت آن افزایش می‌یابد، اما در تابستان به دلیل افزایش تبخیر سطحی و آبیاری مزارع، از وسعت آن كاسته می‌شود. بررسی اكولوژی طبیعی قالغانلو نشانگر وجود یك اكوسیستم با انواع موجودات آبزی در این دریاچه است كه در عین حال، مكان مناسبی برای انواع ماهیان سردابی است.

روستای ابیانه , روستای کندوان , روستای زیارت

 حیات وحش: به علت شرایط خاص طبیعی و جغرافیایی منطقه، انواع مختلفی از حیات وحش در کوهها و مراتع مجاور خان‌کندی دیده می‌شود که از مهمترین آن می‌توان به انواع كبك، كبوتر وحشی، زردپره، شاهین، بالابان، عقاب، لاک‌پشت، روباه، شغال، جوجه تیغی، گرگ و گراز و چندین جانور دیگر اشاره كرد.
زیباترین , مجله دیده بان , زیباترین دختر ایران

 جاذبه‌های طبیعی: از مهم‌ترین کوه‌های رشته کوه صلوات‌داغی در اطراف روستای خان‌کندی، می‌توان به قله «قلی تاش» با ارتفاع ۲۵۸۰ متر و قبله داشی با ارتفاع ۲۵۵۰ متر از سطح دریا اشاره كرد. این كوهها در جنوب روستا قرار دارند و نقش مهمی درتعدیل آب و هوای منطقه ایفاء می‌کنند، به طوری که با آغاز بارش در فصول سرد، این کوه‌ها یكدست سفیدپوش شده و با انبوهی از برف، به پیشواز بهار می‌روند. با ذوب شدن برف‌های زمستان، معروف‌ترین رودخانه فصلی شهر گرمی به نام «تولون چای» پدید می‌آید.

روستای کندلوس , روستای برگ جهان , دانلود آلبوم دیده بیدار

 پوشش گیاهی:
مراتع و ارتفاعات سرسبز روستا پوشیده از انواع گَوَن یونجه و شبدرکوهی است. گون، گیاهی است بوته‌ای، کوتاه و بالشتکی به ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر که در ارتفاعات و کوه‌های خان‌کندی به وفور یافت می‌شود و تراوه‌های آن کتیرا نام دارد. گون‌های روستای خان‌کندی از نوع خاردار با خارهای بلند و پراکنده و گونه دیگر از نوع گَوَن سبز با خارهای کوتاهِ به هم فشرده است که اهالی منطقه، این نوع گَوَن را اصطلاحاً گَوَنِ جوجه تیغی می‌نامند كه هرکدام در منطقه خاص خود می‌روید و دارای ریشه بلند و طویلی است که در دل خاک فرو می‌رود.

روستای پالنگان , روستای فیلبند , زیباترین دختر دنیا

به علت وجود مراتع سرسبز پوشیده از انواع گل‌های رنگارنگ، ارتفاعات خان‌کندی محل مناسبی برای پرورش زنبور و تولید عسل است و به همین، جهت بهترین و مرغوب‌ترین نوع عسل، در روستای خان‌کندی تولید و عرضه می‌شود.

 چشمه‌ها و رودخانه‌ها: کوه‌های اطراف روستای خان‌کندی شامل قبله داشی و قلی تاش، سرچشمه رودخانه «تولون چای» است كه با شیبی تند، پس از طی مسیر میان چندین روستا، سرانجام به شهر گرمی می‌رسد. رودخانه «تولون چای» با گذر از شهر گرمی، در مرز جمهوری آذربایجان به رودخانه «بالهارود» پیوسته و در شهر بیله سوار وارد خاک جمهوری آذربایجان می شود.

برف اردبیل , گرگ بالان دیده , سوغات اردبیل

چشمه شفابخش «خان بولاغی»، چشمه‌ای خودجوش با دبی 3 لیتر بر ثانیه است که در جنوب خان کندی و در بالادست آن جاری است. دمای آب این چشمه در تابستان و زمستان همواره نزدیک به صفر است و برای درمان امراض پوستی و استخوانی، بسیار مفید است.

به گفته مردم خان کندی، آب چشمه خان بولاغی از قدیم الایام مورد توجه خوانین و رؤسای قبایل محلی و ایلات شاهسون بوده است.


ویدیو : زیباترین روستای اردبیل را دیده اید؟