ریزش موی بچه‌ها؛ چرا و به چه علت؟ : ریزش موی بچه‌ها؛ چرا و به چه علت؟ ریزش ...



ریزش مو , درمان ریزش مو , درمان ریزش مو در یزد

ریزش موی بچه‌ها؛ چرا و به چه علت؟

ریزش ‌مو مشكلی نیست كه فقط مختص بزرگسالان باشد. ممكن است كودكتان هم درگیر این عارضه شود اما خبر خوب این است كه نشانه‌های ریزش‌موی کامل یا ریزش موی منطقه‌ای در كودكان به راحتی قابل‌درمان است. «پوست‌ و موی» این هفته را مطالعه كنید تا اگر یكی از این نشانه‌ها را در كودكتان یافتید، از قبل در مورد آن آگاهی داشته باشید...

اگر كودك شما بیش از چندین ماه دچار ریزش‌مو شود، علت آن می‌تواند یكی از عوامل زیر باشد. پس با دیدن هر كدام از این علایم سریع به متخصص پوست مراجعه كنید تا با تشخیص به موقع، مشكل حل شود. در ادامه چند بیماری‌ پوستی شایع را كه باعث ریزش موی كودك می‌شود توضیح می‌دهیم و به دلایل ریزش‌مو هم می‌پردازیم.

تینه‌‌آ كپیتیس
این عارضه معمولا در كودكان دیده می‌شود و نوعی عفونت قارچی پوست سر است و به آن اصطلاحا «كچلی قارچی» هم می‌گویند. این بیماری با شكل‌ها و تظاهرات گوناگون بروز می‌كند و معمولا تكه‌های فلس‌مانندی روی پوست سر ظاهر می‌شود. این لكه‌ها یا فلس‌‌ها معمولا گرد یا بیضی شكل هستند. موها ممكن‌است در این قسمت دچار ریزش شوند یا روی پوست به شكل لكه‌های سیاه دربیاید.

درمان این نوع ریزش‌مو معمولا مصرف داروهای ضدقارچ مانند گریزئوفولوین به مدت حداقل 2 ماه است. به علاوه باید از شامپوهای مخصوص ضدقارچ مانند «سلنیوم سولفید» یا «كتوكونازول» همزمان با درمان دارویی برای كاهش پوسته‌ریزی موهای سر استفاده كرد. از آنجا كه این عفونت قارچی مسری است، تمام وسایل كودك و كلاه، شال‌گردن، روسری یا برس او باید كاملا شخصی باشد.

آلوپسی آره‌آتا
خوشبختانه بیماری آلوپسی‌آره‌آتا واگیردار نیست. در این بیماری موهای سر به صورت دایره‌ای یا بیضی می‌ریزد و این بخش‌ها صاف و خالی از مو می‌شوند. تحقیقات نشان داده تقریبا 25 درصد بچه‌ها دچار این عارضه می‌شوند. متاسفانه آلوپسی‌آره‌آتا درمان ندارد اما می‌توان آن را كنترل كرد. در برخی بچه‌ها بعد از سال‌ها، ناگهان موها در محدوده‌ای كه كچل شده، درمی‌آید. در حدود 5درصد از كودكان هم ممكن است بیماری انتشار پیدا كند و به غیر از موی سر، موهای تمام بدنشان را هم از دست بدهند. این بیماری با داروها و پمادهای حاوی كورتیكواسترویید كنترل می‌شود. در سنین بالاتر، تزریق استرویید و مصرف محلول ماینوكسیدیل می‌تواند به رویش دوباره موهای ریخته كمك كند. پیدایش موهای جدید ممكن‌است حدود 8 تا 12 هفته طول بكشد.

تلوژن افلوویوم
این بیماری نیز یکی دیگر از عواملی است كه در كودكان باعث ریزش‌مو می‌شود. شرایط استرس‌آور مانند تب بالا، از دست دادن یكی از اعضای خانواده و انجام جراحی سخت می‌توانند باعث اختلال در چرخه منظم رشد مو ‌شوند. این حالت حداکثر یک سال طول می‌كشد و معمولا محدودشونده است. متاسفانه برای این بیماری درمان قطعی وجود ندارد اما اگر عاملی كه باعث ایجاد شرایط استرس‌آور شده است، از بین برود، رویش مجدد موها در سر امكان‌پذیر است.

سوءتغذیه
گاهی كمبود مواد غذایی و معدنی باعث ریختن موها می‌شود. بیوتین یكی از ویتامین‌های ب‌كمپلكس است كه به بدن در تبدیل كربوهیدرات به گلوكز كه برای سوخت‌رسانی بدن لازم است، كمك می‌كند. اگر این ماده به بدن نرسد، باعث ریزش مو می‌شود. «روی» یك ماده آلی است كه از جنبه‌های مختلف به متابولیسم سلول‌های بدن كمك می‌كند همچنین باعث بهبود روند رشد در دوران كودكی و نوجوانی می‌شود پس به رشد سلول‌های سازنده مو هم كمك می‌كند. در برخی موارد ریزش مو می‌تواند به دلیل مصرف بیش از حد ویتامینa هم باشد.

اختلال غدد درون‌ریز
در برخی كودكان علت ریزش مو مشكل كم‌كاری تیرویید است. پس اگر كودكتان دچار ریزش مو شد حتما باید او را نزد پزشك ببرید تا برایش آزمایش تیرویید و در صورت لزوم، اسكن از غده تیرویید درخواست كند. اگر تشخیص داده شود تیروییدش كاركرد درستی ندارد، تحت‌ درمان دارویی قرار خواهدگرفت.

دلایل دیگر
گاهی علت ریزش‌موی كودك، پزشكی نیست و به مرور زمان برطرف خواهدشد؛ از جمله:

• كم‌مویی از بدو تولد: رشد موی خیلی از نوزادان در چند ماه اول زندگی بسیار كم است اما پس از مدتی موی دوران نوزادی جای خود را به مرور به موهای ثابت بیشتری می‌دهد.

• ساییدگی: بین 3 تا 4 ماهگی، خیلی از بچه‌ها دچار ریزش موی منطقه‌ای می‌شوند كه علت آن نشستن در صندلی‌ مخصوص بچه‌ها و سایش سر به قیمت پشتی صندلی است. نگران نباشید؛ به محض اینكه فرزندتان شروع به راه‌رفتن كند، این ریزش‌موی موضعی برطرف خواهد شد.

• استفاده از وسیله‌های جانبی: گاهی بد بستن مو و استفاده از كش‌های سفت باعث ریزش مو می‌شود بنابراین سعی كنید موهای فرزند خردسالتان را در معرض این كشش‌ها قرار ندهید.
منبع: هفته نامه سلامت


ویدیو : ریزش موی بچه‌ها؛ چرا و به چه علت؟