رویترز: واکنش احتمالی عربستان به توافق هسته ای ایران: ساخت بمب اتمی! : یکی ...



توافق ایران و عربستان بر سر فریز نفتی , واکنش رسانه های خارجی به توافق هسته ای , ایران ساخت

یکی از واکنش های احتمالی عربستان سعودی به موافقتنامه ای که بزرگ ترین دشمن آن یعنی ایران با قدرت های جهان امضا کرده این است که برنامه های انرژی هسته ای خود را سرعت بخشد و یک زیرساخت اتمی برای خود ایجاد کند تا روزی بتواند از آن در جهت ساخت سلاح استفاده کند.

رویترز نوشت : یکی از واکنش های احتمالی عربستان سعودی به موافقتنامه ای که بزرگ ترین دشمن آن یعنی ایران با قدرت های جهان امضا کرده این است که برنامه های انرژی هسته ای خود را سرعت بخشد و یک زیرساخت اتمی برای خود ایجاد کند تا روزی بتواند از آن در جهت ساخت سلاح استفاده کند.

به گزارش تیک ، اگرچه عربستان سعودی اخیرا اقداماتی را برای پیشبرد برنامه هسته ای خود انجام داده است اما کارشناسان می گویند هنوز مشخص نیست که این کشور بتواند مخفیانه واقعا یک بمب اتمی بسازد یا اینکه بتواند در برابر فشار سیاسی ناشی از افشای چنین برنامه هایی تاب بیاورد.

جمال خاشقجی ( به ضم شین ) رئیس یک شبکه خبری سعودی گفت :« من فکر می کنم عربستان سعودی با جدیت تلاش خواهد کرد در صورتی که ایران به بمب ( هسته ای ) دست یابد ، عربستان نیز چنین کاری را انجام دهد. این کار مانند کاری است که هند و پاکستان انجام دادند. پاکستانی ها سالها بود می گفتند به دنبال سلاح هسته ای نیستند اما زمانی که هند به چنین سلاحی دست یافت ، آنها نیز همین کار را انجام دادند».

عربستان سعودی که در حال رقابت با جمهوری اسلامی برای نفوذ در منطقه است از آن بیم دارد که موافقتنامه به دست آمده با ایران باعث شود تهران از فشارهای بین المللی و تحریم ها رها شود و فضای بیشتری برای حمایت از متحدان خود در جنگ های نیابتی پیدا کند.

واکنش علنی عربستان سعودی به موافقتنامه هسته ای ایران تاکنون چندان گرم نبوده و به طور محرمانه با محکومیت همراه بوده است.

با این حال برخی سعودی های نزدیک به خاندان حاکم در این کشور هشدار داده اند اگر ایران همچنان سعی داشته باشد برنامه هسته ای خود را به یک برنامه تسلیحاتی تبدیل کند ، عربستان نیز بدون توجه به اینکه ممکن است به یک کشور منفور تبدیل شود و روابط خود را با آمریکا از دست بدهد ، چنین روندی را دنبال خواهد کرد.

تحلیلگرانی که تحولات مربوط به عربستان سعودی را دنبال می کنند می گویند تردید دارند این کشور واقعا بتواند به یک خطر در زمینه تکثیر هسته ای تبدیل شود و اینکه بتواند در برابر فشارهای بین المللی ازجمله تحریم های اقتصادی دوام بیاورد.

آنچه سعودی های بلندپایه پیوسته در مورد موافقتنامه هسته ای ایران اعلام کرده اند این است که آنها نیز دقیقا همان شرایط را درخواست کنند یعنی به آنها نیز اجازه داده شود از یک چرخه سوخت هسته ای برخوردار شوند و بتوانند مواد هسته ای را برای بمب تولید کنند اما درعین حال یک رژیم بازرسی سخت بر این فعالیت ها وجود داشته باشد.

عربستان سعودی چند موافقتنامه همکاری در زمینه انرژی هسته ای با برخی کشورها امضا کرده است تا بتواند رئاکتورهایی برای خود بسازد اما موافقتنامه های اخیر عربستان با فرانسه، روسیه و کره جنوبی فراتر از آن است و شامل مطالعات در زمینه امکان ساخت نیروگاه های برق اتمی و کار روی یک چرخه سوخت است.

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  تیک 


ویدیو : رویترز: واکنش احتمالی عربستان به توافق هسته ای ایران: ساخت بمب اتمی!