رازهای سربه‌مهر آقای معاون اول :  اخبار سیاسی - گزارش از نشست «رهروانی»‌ها ...



مذاکرات مستقیم آقای عبدی , آقای تبلیغ , آقای دوربینی


 اخبار سیاسی - گزارش از نشست «رهروانی»‌ها با نیمی از کابینه «تدبیر و امید»
رازهای سربه‌مهر آقای معاون اول

روز گذشته نیمی از کابینه یازدهم میهمان «فراکسیون رهروان ولایت» بودند. معدود رسانه‌هایی به جلسه آمده بودند و زمانی که  حرف‌وحدیث‌ها به‌روایت فساد اقتصادی رسید، عذر رسانه‌ها را خواستند. اسحاق جهانگیری در حالی‌که بر افشای اسامی دانه‌درشت‌ها تاکید کرده، در محفلی که حالا خصوصی فرضش می‌کند، به برخی آمار و ارقام فساد اقتصادی دولت محمود احمدی‌نژاد اشاره دارد و همین می‌شود که حتی خبرگزاری «خانه ملت» هم محرم اسرار به‌شمار نمی‌آید. برخی رازها باید میان هیات‌دولت و مجلسی‌ها بماند و بنا نیست که به این زودی‌ها همه در جریان جزییات قرار گیرند.

رقم‌های اعلام‌شده از تخلف مالی تا همین جای کار سر به فلک کشیده و حالا جزییات بیشتر این تخلف‌ها همچون رازی سربه‌مهر در دل معاون‌اول رییس‌جمهوری مانده. نزدیک به 150 نماینده عضو فراکسیون رهروان ولایت و برخی نمایندگانی که این‌روزها، ساز فراکسیون «اعتدال» کوک کرده‌اند، صبحگاه روز گذشته راهی بهارستان شدند تا با نیمی از کابینه حسن روحانی هم‌کلام شوند.

 

جهانگیری حرفش را شروع کرد و از نیمه سخنانش رسانه‌ها از جلسه محو شدند. گویا ارقام تخلف مالی بیش از آن چیزی است که برآورد می‌شود و افکارعمومی دیر یا زود باید خودش را برای آمار شوک‌آورتری آماده کند؛ آماری که حالا تنها 150 نماینده مجلس در جریان آن قرار گرفته‌اند.


روایت نمایندگان این است که نشست بیشتر بر سوال و جواب نماینده و وزیر متمرکز بوده و شفاف‌سازی حداکثری امور. یکی از نماینده‌ها می‌گوید: «ما که نماینده هستیم و بیشتر از مردم عادی با حساب‌های مالی غیرشفاف دولت گذشته سروکار داشتیم از این رقم‌های نجومی سردرد می‌گیریم. گویا هیچ حساب و کتابی در دولت گذشته نبوده، به‌ویژه در یکی، دو سال پایانی.»سوای اشاره معاون‌اول روحانی به ارقام نجومی فساد مالی در دولت عدالت‌ورز محمود احمدی‌نژاد، نشست روز گذشته از ابعاد مهمی، دیداری استراتژیک به‌شمار می‌آمد.


پایداری در برابر «پایداری»
امروز، هم وزیر مسکن و هم وزیر امورخارجه میهمان بهارستان هستند و باید پاسخگوی برخی سوالات نمایندگان فراکسیون اصولگرایان و جبهه پایداری باشند. به همین خاطر لازم است تا درست در روزهای شلوغ مجلس و سروصدای پایداری‌ها در بهارستان، حرف‌وسخن جبهه پایداری‌ها یکی شود. به‌ویژه اینکه نشست امروز از ابعاد امنیت ملی برای کشور مهم است و کارت زرد احتمالی به ظریف، اتفاقی نیست که به‌سادگی بتوان از کنار آن گذشت.  امروز فرصتی برای رویارویی دلواپس‌های توافق ژنو است و نمایندگانی که به توافق ژنو و تلاش تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای باور دارند.


کارت زرد در چندقدمی ظریف
محمدرضا تابش در همین زمینه می‌گوید: «کارت زرد ظریف، با کارت زرد به وزیر فرهنگ و اقتصاد متفاوت است، امروز اتفاق مهمی در بهارستان می‌افتد و مواضع مجلسی‌ها پیش‌روی افکارعمومی قضاوت خواهد شد.»رهروانی‌ها، به‌عنوان فراکسیون به نسبت میانه‌رو در مجلس نهم، به‌دنبال حمایت از برنامه‌های دولت برای بهبود امور کشور هستند و این مساله حالا آنها را به اینجا کشانده تا پیش از یک روز مهم در صحن علنی مجلس، پای صحبت وزیران بنشینند.

 

صحبت‌ها در نشست روز گذشته تا حدوی اثر‌گذار است. هم محمدجواد ظریف به سوال‌ها پاسخ می‌دهد و هم دیگر وزرای محل سوال. نوبت به ظریف که می‌رسد، انواع سوال‌ها مطرح است و او هم با صبوری پاسخگوی ابهام‌هاست. ظریف حالا امروز هم باید پاسخگوی چهار سوال هسته‌ای باشد، محور اینها اغلب بر سخنان او پیرامون هولوکاست و قدرت دفاعی ایران متمرکز است. تصمیم هیات‌رییسه این است که پس از سوال و جواب انجام‌شده در صحن درنهایت درباره سوالات نمایندگان از ظریف، تنها یک‌بار رای‌گیری شود.


غیبت «علی لاریجانی» در نشست مشترک
قرار بود تعدادی از وزرا برای پاسخ به سوال نمایندگان در جلسه علنی امروز حاضر شوند اما به‌دلیل آنکه برخی نمایندگان از طرح سوال خود از وزرا انصراف داده‌اند مجلس در جلسه علنی فقط میزبان وزرای امورخارجه و مسکن، راه و شهرسازی خواهد بود.

 

  گویا سوال از وزیر اطلاعات تا به اینجای کار به حاشیه رفته و بنا نیست، محمود علوی به صحن علنی مجلس بیاید.  علی لاریجانی غایب بزرگ دیدار جلسه 10 عضو کابینه و فراکسیون رهروان بود اما نمایندگان تاکید دارند که قرار بوده نشست با تاکید بر سوال و جواب باشد و بنایی بر سخنرانی اعضای هیات‌رییسه و لاریجانی نبوده است.


در جلسه روز گذشته رهروان و کابینه یازدهم، علاوه بر جهانگیری، مجید انصاری، معاون پارلمانی روحانی و وزیر امورخارجه، وزیر نفت، وزیر راه و شهرسازی، وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی هم حضور داشتند.
 اخبار سیاسی - شرق


ویدیو : رازهای سربه‌مهر آقای معاون اول