رازسكوت 27 ساله «قلقلی»! /عكس :   آوینی فیلم: یادش به خیر زمانی كه كودك بودیم ...



قلقلی , کوفته قلقلی , پسر 13 ساله


 

آوینی فیلم: یادش به خیر زمانی كه كودك بودیم و تنها 2 شبكه بیشتر نداشتیم. وقتی از مدرسه به منزل می آمدیم پای برنامه های كودك می نشستیم. یكی از آن برنامه ها «بازی، شادی، تماشا» نام داشت كه پسر بچه ای با كلاه و لباس هایی رنگارنگ در قاب تصویر ظاهر می شد و در كنار عمو قناد كه خیلی جوان بود، بازی می كرد. البته آن زمان 21 ساله بود و نقش بچه را بازی می كرد. نكته جالب این جا بود كه این شخصیت دوست داشتنی كه «قلقلی» نام داشت، خیلی قلقلكی بود و با ایما و اشاره و حركات دست و صورت پیام خود را منتقل می كرد. او تا به امروز كه 27 سال از آن دوران می گذرد برای این كه این شخصیت نشكند و ماندگار شود به هیچ عنوان حتی یك كلمه هم در برنامه هایش صحبت نكرده است. با «شهرام لاسمی» بازیگر نقش «قلقلی» كه اكنون 48 ساله است، درباره شكل گیری این شخصیت صحبت كردیم و از او پرسیدیم كه چرا سال های گذشته پر كار بود و این اواخر كم كار شده است.

 

نخستین پرسشی كه درباره بازیتان مطرح است این است كه شخصیت «قلقلی» چه طور شكل گرفت؟

مرحوم «فریماه فرهی» كاری را با نام «بازی، شادی، تماشا» آماده كرد و از من دعوت كرد تا شخصیتی با نام «قلقلی» را بازی كنم كه حرف نزند و با بازی با میمیك صورت و حركات مفاهیم را به بچه ها آموزش دهد. این شرایط برایم به وجود آمد و تاكنون كه 27 سال از آن زمان می گذرد، نقش «قلقلی» را بازی می كنم.

 

اگر اشتباه نكنم «بازی، شادی، تماشا» را با «مجید قناد» اجرا كردید؟

بله، ابتدا با او شروع كردم.

 

چه حسی داشتید و در نخستین اجرا عكس العمل بچه ها را چگونه دیدید؟

خیلی خوب بود، بچه ها از راه دور انگشت هایشان را تكان می دادند و من از دور به آن ها می خندیدم و آن ها خیلی لذت می بردند. بچه های آن دوره اكنون همگی بزرگ شده اند. آن دوره ارتباط خوبی برقرار كردند و اكنون هم بچه های آن ها ارتباط خوبی برقرار می كنند كه برایم افتخار بزرگی است.

 

اگر مرحوم «فریماه فرهی» نبود مسیر بازیگری تان عوض می شد؟

بله، به طور قطع همین طور بود و مسیر زندگی ام تغییر می كرد. نمی دانم چه اتفاقی می افتاد. اما اكنون در وادی بازیگری افتاده و با استادان بسیاری آشنا شده ام و سعی می كنم خود را بعد از 27 سال به روز كنم. كلاس ها و دوره های دوبلاژ مختلفی را گذراندم و اكنون كار جدیدی برای شبكه آموزش به نام «گل آموز» انجام می دهم و به جای یك مداد صحبت می كنم.

 

چه قدر شخصیت «شهرام لاسمی» به «قلقلی» شباهت دارد؟

خیلی زیاد، خیلی از دوستان به من می گویند كه چه قدر خوب و جوان مانده ام و این به خاطر زنده نگه داشتن كودك درونم است و در این زمینه موفق بودم. ارتباط بین «شهرام لاسمی» و «قلقلی» برقرار است؛ یعنی یكی هستیم.

 

رمز ماندگاری و موفقیت

فكر می كنید چه قدر توانسته اید با دنیای كودكان كه مخاطبانتان هستند، ارتباط برقرار كنید؟

خیلی ارتباط برقرار كرده ام. می دانید كه بازیگران بسیاری آمدند و رفتند و همه آن ها ماندگار نبودند. معتقدم رمز ماندگاری و موفقیتم ارتباط برقرار كردن با كودكان است و بچه ها همچنان «قلقلی» را دوست خود می دانند و به من اعتماد دارند.

 

خانواده تان چه عكس العملی درباره «قلقلی» دارند؟

آن قدر ارتباط خوبی بین بچه ها برقرار شد كه دخترم وقتی كوچك بود به من می گفت «بابا قلقلی»!

 

«قلقلی» شخصیتی دوست داشتنی است و بدون كلام و با انجام حركات، پیام خود را به بچه ها انتقال می دهد؛ چگونه توانستید بدون این كه حتی یك كلمه صحبت كنید روی آنتن دوام بیاورید؟

معتقدم خیلی سخن گفتن كارایی ندارد. یك جاهایی است كه شاید لازم باشد با صورتت با طرف مقابل صحبت كنی، شاید اگر بخواهید فرزند خود را تربیت كنید و به او جلوی مهمان بگویید این كار را انجام بدهد و آن كار را انجام ندهد تأثیری را كه با صورت و اشاره انجام می دهید نداشته باشد و این به طور دقیق در كار من اجرا می شود، بچه ها خیلی وقت ها چیزی را كه می بینند زودتر درك می كنند تا زمانی كه آن را می شنوند. پیشنهاد بی كلام بودن «قلقلی» را «فریماه فرهی» به من داد.

 

و چرا نخواستید هیچ زمان صحبت كنید؟

به دلیل علاقه ای كه نسبت به شخصیت «قلقلی» داشتم این شرایط را پذیرفتم. خیلی ها به من گفتند كه كلیشه می شوم و تیپ های جدید بگیرم و از بازیگران دیگر شخصیت های مختلف را بردارم اما گفتم كه می خواهم با «قلقلی» و بی كلام بودنش ماندگار شوم. اكنون موفق هستم اما به لحاظ شرایط اجتماعی و كاری برایم به صرفه نبود چرا كه خیلی از موقعیت های خوب سینمایی را كه قرار بود در آن ها بازی كنم و حرف بزنم از دست دادم، اما تحمل كردم و سختی ها را پذیرفتم تا «قلقلی» ماندگار شود. امیدوارم خداوند شرایط خوبی را برایم فراهم كند.

 

سؤال بعدی ام درباره این مسئله است كه چرا كمتر در سینما حضور دارید؟ در حال حاضر پای بچه های فیتیله هم به سینما باز شده است.

 

خودم خیلی علاقه مندم در سینما كار كنم اما متأسفانه اكنون شرایط سینما به لحاظ مالی مناسب نیست. اواخر سال گذشته با چند دوست معروف سینمایی ام نشستی داشتیم و به این نتیجه رسیدیم كه با شرایط كنونی هزینه زیادی برای ساخت فیلم باید صرف شود، در صورتی كه نمی دانیم بازده آن چگونه است و آیا هزینه كل فیلم درمی آید یا نه؟ به همین دلیل صبر كردیم تا ببینیم در آینده چه اتفاقی می افتد. خودم خیلی تمایل دارم كه «قلقلی» را روی پرده سینما ببینم و اگر سرمایه داشتم به طور حتم این كار را می كردم.

 

بچه ها می پرسند مگر شما حرف می زنید؟!

 

وقتی اجرای برنامه به پایان می رسد برخورد بچه ها با شما چگونه است؟

 

تا جایی كه بتوانم سعی می كنم جلوی بچه ها صحبت نكنم تا آن فضا شكسته نشود مگر این كه برای هماهنگی و برنامه ریزی كار صحبت كنم كه بچه ها تعجب می كنند و می پرسند كه شما حرف می زنید؟

 

برایشان توضیح می دهم كاری كه می بینید یك نمایش است وگرنه من هم انسان هستم و مانند دیگر انسان ها صحبت می كنم ولی شخصیت «قلقلی» را دوست دارم و آن ها را متقاعد می كنم تا همچنان بیننده برنامه ام بمانند.

 

در بحث آموزشی سوژه ها از كجا می آید؟

در حال حاضر برنامه ای به نام «اتل، متل، تماشا» را برای شبكه دوم سیما روی آنتن دارم كه روزهای فرد ساعت 9 صبح پخش می شود و «سارا روستاپور» علاوه بر كارگردانی، مجری آن هم هست. این برنامه آموزشی، مهدكودكی مجازی است، برای بچه هایی كه مهدكودك ندارند.

 

كتاب قصه های «قلقلی» چه زمانی منتشر می شود؟

قرار است یك سری قصه ها منتشر شود و اكنون 5 جلد قصه آماده است. اجازه بدهید درباره كتاب ها توضیح ندهم. تلاش می كنیم تا زمان برگزاری نمایشگاه كتاب به چاپ برسد.

 

اگر روزی بخواهید از «قلقلی» خداحافظی كنید، چه احساسی خواهید داشت؟

** خیلی برایم سخت است مگر این كه شرایط جدیدی برایم به وجود آید كه بتوانم عادت كنم چون در غیر این صورت از لحاظ روحی ضربه می خورم.

 

شغل دیگری ندارم

 

آیا غیر از بازیگری با توجه به مقوله دستمزد و امرار معاش شغل دیگری هم دارید؟

خیر؛ متأسفانه شغل دیگری ندارم. البته علاوه بر تلویزیون اگر برای اجراهای ملی، مذهبی، مناسبتی، جشن های فرهنگی و اعیاد از من دعوت كنند، می روم كه تعدادشان خیلی كم و به اندازه انگشتان یك دست شده است. امسال صحبت هایی شده كه قرار است اردیبهشت در خدمت مردم خوب خراسان باشم. 17 سال است كه بیمه خانه سینما هم هستم اما با توجه به تعطیلی خانه سینما نمی دانم چه اتفاقی می افتد.

 

منبع:fardanews


ویدیو : رازسكوت 27 ساله «قلقلی»! /عكس