رئیس کل بانک مرکزی: کاهش نرخ غیررسمی دلار ادامه می‌یابد :   اخبار اقتصادی - ...



دلار بانک مرکزی , قیمت دلار بانک مرکزی , نرخ دلار بانک مرکزی

 

اخبار اقتصادی - گزارش ولی الله سیف در نماز جمعه تهران
کاهش نرخ غیررسمی دلار ادامه می‌یابد

رئیس کل بانک مرکزی از رفع نگرانی‌های اولیه دولت تدبیر و امید درباره ذخایر کالاهای اساسی در حال حاضر خبر داد و گفت: نیاز ارزی شرکت بازرگانی دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام برای واردات کالاهای اساسی و تنظیم بازار در ماه‌های پایانی سال تامین شده است، ضمن اینکه بانک مرکزی متناسب با تغییر اقتصائات همچون ادامه تشدید تحریم‌ها، در رویه‌های خود تجدیدنظر می‌کند.

ولی الله سیف در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران با بیان اینکه مهمترین وظیفه بانک مرکزی تنظیم و اجرای سیاست‌های پولی و اعتباری و حفظ ارزش پول، تسهیل مبادلات بازرگانی و کمک به رشد اقتصادی است، گفت: انتشار پول‌های رایج و تنظیم مقررات معاملات ارزی نیز از دیگر وظایف این بانک تلقی می شود.

گزیده سخنان سیف را در ادامه می خوانید:

بانک مرکزی در صف نخست مبارزه با تحریم‌های ظالمانه قرار دارد، در این راستا تامین نیازهای اقتصاد، حفظ تعادل بازار ارز و کنترل آن دنبال می شود و بانک مرکزی متناسب با تشدید تحریم‌ها، در رویکردهای خود تجدیدنظر می کند.

انجام اقدامات ضروری و رویکردهای نظارتی در بهبود عملکرد بانک‌های کشور و حفظ ثبات مالی را در کنار استفاده از تکنولوژی‌های روز و بومی سازی آن را از اقدامات صورت گرفته در بانک مرکزی است. کنترل ریسک و مخاطرات در شبکه های بانکی و ساماندهی بازار غیر متشکل پولی در کنار بازبینی و اصلاح قوانین برای حفظ و ثبات مالی در اقتصاد هم از دیگر فعالیت‌های بانک مرکزی است.

همزمان با تشدید تحریم‌ها و کاهش درآمدهای ارزی صیانت از آرامش بازارها و حفظ ثبات اقتصادی اهمیت بیشتری یافته و مقام سیاست‌گذار ناچار به رویکردهای جدید در ایفای وظایف خود است. بانک مرکزی متناسب با تغییر اقتصائات، در رویه های خود تجدیدنظر می کند و متناسب با مفاهیم اقتصاد مقاومتی در صورت ادامه و یا تشدید تحریم‌ها، معیارهای حفظ و ثبات مالی در نظام اقتصادی کشور را دنبال می کند.


رفع نگرانی اولیه دولت درباره ذخایر کالاهای اساسی
کاستن از رفتارهای گروهی در بازارهای مالی برای کنترل شتاب تورم و حمایت گسترده از بازار ارز برای تامین ارز مورد نیاز اقتصاد به منظور مقابله با انگیزه های سودجویانه و اعتماد عمومی به ذخایر ارزی کافی متناسب با واردات بلند مدت از اولویت‌های بانک مرکزی است.

 تامین نیاز ارزی شرکت بازرگانی دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام برای واردات کالاهای اساسی و تنظیم بازار در ماه پایانی سال تحقق می یابد. ذخیره احتیاطی اقلام مذکور هم اکنون در سطح اطمینان بخشی قرار دارد و نگرانی های اولیه دولت از این بابت مرتفع شده است.

آغاز لغو بخشنامه‌های متناقض با نیازهای روز تولیدکنندگان
بانک مرکزی در تعیین نرخ سود تسهیلات به کاهش هزینه های تولید توجه ویژه ای دارد، در راستای تسهیل مقررات بانکی، اقدامات وسیعی از جمله بازنگری در مقررات ارزی و حذف قوانین زائد و بخشنامه های متناقض با نیازهای روز حمایت از تولید آغاز شده است.

تامین ارز مورد نیاز واردات دارو و تجهیزات پزشکی و تسهیل در دریافت تسهیلات توسط واحدهای تولیدی در کنار اصلاح بخشنامه تسهیلات کلان و رفع موانع فعالیت صرافی های بانکها و استفاده از آنها به عنوان مجاری نقل و انتقالات ارزی به ویژه در شرایط تحریم از دیگر اقدامات اصلاحی بانک مرکزی بود.

ثبات نسبی بازار ارز
بخش عمده فعالیت‌های سفته بازانه از بازار خارج شده و این موضوع بر تصمیم گیری مدیران اقتصادی و بررسی نتایج هزینه و فایده طرح های اقتصادی نیز تاثیر گذاشته و شواهدی از بازگشت مازاد نقدینگی اقتصاد به سمت تولید وجود دارد.

شتاب تورم از خردادماه امسال که 45.1 درصد بود رو به افول است و این روند تداوم خواهد داشت به نحوی که درصد تغییرات تورم در پایان آبان ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 29.6 درصد کاهش یافته است.

نرخ تورم در ماه‌های آینده در مسیر کاهش قرار دارد و امید است فشارهای تورمی بر اقشار ضعیف کم رنگ تر شود، از شتاب قیمت شاخص بهای اقلام خوراکی و آشامیدنی از آبان ماه به نحو محسوسی کاسته شد.

کاهش نرخ غیررسمی دلار ادامه می‌یابد
 کاهش دامنه نوسانات نرخ ارز و ثبات نسبی در این بازار از دستاوردهای ارزشمند دولت در ماه‌های گذشته است. بررسی نرخ غیر رسمی دلار نشان از کاهش تدریجی و منطقی آن دارد که این روند در ماه‌های آینده نیز تداوم خواهد یافت.

حفظ و پایداری بازارها و جلوگیری از امواج جدید سفته بازی از تلاش‌های بانک مرکزی است و بازگشت به نرخ ارز یکسان را در سال آینده به عنوان برنامه کوتاه مدت بانک مرکزی در کنار حذف عوامل مزاحم اقتصادی و تقویت خدمات رسانی بانکها دنبال خواهیم کرد.

این بانک به اصلاح نرخ ارز، مهار نرخ تورم و تامین مالی تولید متعهد است و یکی از برنامه های آغاز شده در بانک مرکزی چاره اندیشی برای فعالیت‌های اقتصادی غیر بانک محور است که از این طریق بتوان سهم ابزارهای دیگر را در تامین مالی بدون اینکه تورم جدیدی ایجاد کند را افزایش داد.

بانک مرکزی در راستای ایفای وظایف خود و رونق بخشی به فعالیت‌های اقتصادی ، تامین مالی 50 طرح عظیم دولتی و غیردولتی را با استفاده از منابع خارجی در دست اقدام دارد و از این طریق بسیاری از پروژه های عظیم ملی در گاز، پتروشیمی، نیرو، آب و زهکشی دوباره فعال خواهد شد.

پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روی میز
 طرح‌های پیشنهادی بانک مسکن برای افزایش سقف وام ساخت و خرید مسکن در نوبت بررسی شورای پول و اعتبار قرار دارد که در صورت تصویب می تواند رونق مناسبی در بخش خرید و ساخت و ساز مسکن ایجاد کند.

بانک مرکزی سعی می کند به واحدهای تولیدی در پرداخت مطالبات کمک کند. از سیاست‌های پولی بانک مرکزی در ماه‌های اخیر مهار فشارهای تورمی بود اما از حمایت تولید نیز غافل نشدیم و جلساتی با وزارت صنعت و معاون اول رئیس جمهور برای افزایش توان اعطای تسهیلات بانکها به بخش تولید داشتیم.

اخبار اقتصادی - مهر

 


ویدیو : رئیس کل بانک مرکزی: کاهش نرخ غیررسمی دلار ادامه می‌یابد