دوست داری در خانه گل داشته باشی؟ : گاهی اوقات پیش می‌آید که گلدانی برای خانه ...



خانه داری , خانه دوست کجاست , نکات خانه داری


گاهی اوقات پیش می‌آید که گلدانی برای خانه می‌خریم یا از طرف یک دوست گلدانی هدیه می‌گیریم اما خیلی زود شاهد خشک شدن گلدان هستیم. چرا؟

چون باید بدانیم كه انتخاب و خرید گلدان چه مقدماتی دارد. شما باید با در نظر گرفتن این شرایط گلدان مناسب خانه خود را انتخاب كنید:

1. درباره گیاه گلدان بخوانید: راحت‌ترین كار این است كه به گلفروشی برویم و از او بخواهیم به ما گلدانی بدهد. اما با همین رویه خیلی اوقات گیاه خشك می‌شود. از قبل سعی كنید درباره گیاهی كه منطبق بر شرایط خانه شماست تحقیق كنید. در اینترنت جست‌وجو كنید یا یك كتاب در این‌باره داشته باشید و بعد از مطالعه دست به خرید بزنید. بعضی از گیاهان به نور كمی نیاز دارند و در بدترین شرایط نوری هم می‌توانند رشد كنند. بعضی از گیاهان هم با نور كم خراب می‌شوند. مطالعه و تحقیق در این زمینه به شما كمك زیادی خواهد كرد.


2. شرایط خودتان را در نظر بگیرید: آیا شما می‌توانید هر روز به گلدانتان رسیدگی كنید؟ یا می‌خواهید هفته‌ای 2 یا 3 روز برایش وقت بگذارید. گیاهان نیاز به رسیدگی دارند. آنها موجودات زنده هستند و توجه كسی كه از آنها نگهداری می‌كند را درك می‌كنند. زمانی كه می‌توانید صرف رسیدگی به آنها بكنید را درنظر بگیرید و گیاهی متناسب با شرایط وقتی خودتان بخرید.


3. نور خانه‌تان را بررسی كنید: شما باید دقیقا بدانید وضعیت نوری گلدان چه خواهد بود. پنجره‌تان جنوبی است یا شمالی؟ چند ساعت در روز از پنجره نور دریافت می‌كنید؟ اگر نور صبح تا ظهر به خانه وارد شود شرایط نوری خوبی دارید اما نور عصر كم‌رمق است.

شرایط آب و هوایی شهر را درنظر بگیرید: بعضی شهرها گرم و خشك‌اند. بعضی معتدل و مرطوب. باید حدودا بدانید شهر و خانه‌تان مرطوب است یا خشك و گرم است یا سرد.

4. از تجربه اطرافیان استفاده كنید: ببینید دوستان و آشنایانتان چه گلدانی در خانه دارند. گلدانشان سرحال است؟ شرایط نگهداری‌اش را از آنها بپرسید. با توجه به این تجربه‌ها گیاهتان را انتخاب كنید. اگر تكثیر آن گیاه از قلمه امكان‌پذیر است یك قلمه از همان گل را به خانه‌تان ببرید. با این روش می‌توانید از بابت سلامت آن گیاه خاص مطمئن باشید.

5. جوگیر نشوید: اگر دوست دارید گلدانی را برای چند‌ماه نگه‌دارید، با دیدن ویترین مغازه‌های گل‌فروشی جوگیر نشوید. همه فصول گلدان‌هایی پر از گل‌های رنگارنگ پیدا می‌شود ولی اغلب گیاهان گل‌دار به نور كافی نیاز دارند. اگر نور كافی ندارید آنها را انتخاب نكنید یا آمادگی زود خشك شدنشان را داشته باشید.

 

روش نگهداری از گل در خانه داری
از گل ها به محض دریافت یا خریداری مراقبت نمایید. برگهای اضافی آنان، گل ها و برگهای صدمه دیده آنان، ساقه های فرعی اضافی آنان را جدا نمایید و آنان را در یک گلدان تمیز و پرشده با آب ولرم قرار دهید.

آب داخل گلدان را روزانه با آب ولرم عوض نمایید. داخل گلدان را نیز با آب و سرکه یا ماده ضد عفونی کننده طبیعی بشویید. برای طولانی کردن عمر گل ها از انواع مختلف غذاهای مخصوص گل و گیاهان موجود در بازار و یا گل فروشی ها  استفاده نمایید. دستورالعملی که بر روی بسته مکمل نوشته شده را بخوانید و مطابق آن عمل نمایید. استفاده نا صحیح از مکمل های غذایی گل ها موجب آسیب دیدن گل ها و پلاسیده شدن زودرس آنان می شود.

استفاده از این مکمل ها برای طولانی کردن عمر گلها لازم است زیرا آنان مواد معدنی مورد نیاز گیاه را به آن می رسانند، از رشد باکتری هایی که منجر به مسدود شدن ساقه گیاه می شوند جلوگیری می کنند و موجب رسیدن آب از ساقه به گل می شوند، جوانه ها و غنچه ها را شکوفا می نمایند و موجب شادابی  گل ها می گردند. بعد از هر بار تعویض آب یک پیمانه از غذای مخصوص گلها را به آب جدید اضافه نمایید.

گرده افشانی بعضی از گلها مانند گل سوسن می تواند سبب ایجاد لکه برروی لباس و مبلمان شود ، به همین دلیل قبل از اینکه آن را با گل های دیگر در داخل گلدان قرار دهید، نرینگی آن را با دستمال به آرامی پا ک نمایید. این کار را باید هرچند روز یک بار انجام دهید.

 

نکات خانه داری جالب , خانه دوست , خانه داری و خلاقیت


بهترین گلدان برای گل ها
گلدان های شیشه ای بهترین گلدان برای گلها هستند زیرا کیفیت آب در این گلدانها به بهترین نحوه ممکن ثابت نگه داشته می شود و بهتر قابل به کنترل می باشد از سوی دیگر گلدانهای شیشه ای به علت دارا بودن سطح صاف و صیقلی خود بهتر و آسان تر قابل تمیز شدن می باشند البته بعلت استفاده از آن لوله کشی در پر کردن گلدان امکان رسوب املاح در جداره گلدانها موجود است این رسوب را با شتشوی گلدان با سرکه می توانید از بین ببرید.

اگر گلها را در گلدان فلزی قرار داده اید مکمل غذایی گلها را به آب نیافزایید زیرا در این صورت گلدان فلزی با مکمل غذایی ترکیب شده و آب گلدان اسیدی می شود و به گلها آسیب وارد خواهد شد.

گلدانها را پس از استفاده با آب گرم و سرکه و یا مواد ضد عفونی کننده طبیعی ضدعفونی نمایید.

برش مکرر ساقه ها
برای کوتاه کردن ساقه ها از چاقو و قیچی تیز استفاده نمایید. هر سه تا چهار روز یکبار، ساقه های گل ها را از انتهای ساقه به اندازه یک بند انگشت به طور مورب کوتاه کنید. ساقه های خشک شده و چوبین را به اندازه 5 تا 10 سانتی متر و به طور مورب کوتاه نمایید. برش مورب موجب می شود تا ساقه آب و مواد معدنی را به بالاترین میزان به برگها و گل ها برساند برای این کار از یک چاقوی تیز، یا قیچی باغبانی استفاده نمایید. در هنگام کوتاه کردن ساقه ها مواظب باشید که به ساقه گل آسیب و یا فشار وارد ننمایید ساقه آسیب دیده قادر به جذب آب نیست . قسمتهای آسیب دیده دسته گل را دور بریزید.

شرایط محل قرار دادن گلدان گل
گلدان گل را در محیط خنک قرار دهید. دمای مناسب برای نگهداری بیشتر گل ها در حدود بیست درجه است.

گلدان را در محلی قرار دهید که به طور مستقیم در معرض تابش نور خورشید قرار نگیرد.
گلدان گل را دور از گرما و یا سرمای شدید قرار دهید.
گلدان گل را دور از وسایل گرمازا مانند شوفاژ و غیره قرار دهید .

گلدان گل را در بالای تلویزیون و وسایل الکتریکی ای  که اشعه های گرم از آنان ساطع می شود قرار ندهید این وسایل در حین استفاده از خود گرما تولید می نمایند و گرمای تولید شده توسط این وسایل آبرسانی به گلها را مختل می نماید.

گلدان گل را دور از وزش باد قرار دهید.

گلدان گل را دور از سبد میوه و سبزیها قرار دهید. میوه ها، سبزیها و مواد فاسد شده و یا رسیده از خود گاز اتیلن ساطع می نمایند و این گاز موجب پژمرده شدن زودرس گلها می شود.

شرایط قابل توجه دیگر در نگهداری از گلها
ساقه گل ها باید همواره در مقدار کافی و لازم آب قرار داشته باشند.
ساقه گل ها را هرگز به طور کامل کال ننماید و همه برگهای آن را جدا نکنید.

بعضی از گلها نسبت به بی آبی حتی برای فاصله زمانی کوتاه نیز بسیار حساس می باشند.

اول ساقه گل ها را به طور مورب با زاویه 45 درجه ببرید و سپس آنها را در گلدان آب قرار دهید.

در نزدیکی گلدان گل  از سیگار کشیدن خودداری نمایید زیرا دود موجب ساطع شدن گاز اتیلن و پژمردگی گلها می گردد.

گلدان گل را در محل با رطوبت زیاد قرار ندهید.

بزرگی گلدان گلها باید مناسب بزرگی دسته گل باشد طوری که گلها به هم فشرده نشوند.

گلدان را پس از استفاده با مواد ضد عفونی کننده طبیعی ضد عفونی نمایید.
گل ها را در گلدان با آب کافی و لازم قرار دهید 15 سانتی متر آب روزانه در گلدان به طور معمول کافی است.

اگر گلها در هنگام دریافت یا خریداری پژمرده یا سرمازده بنظر می رسند به اندازه 5 سانتی متر ساقه آنها را کوتاه نمایید و آنها را به مدت سه ساعت در لابلای کاغذروزنامه مرطوب در یک محل خنک قرار دهید تا آب را به خود جذب نمایند.

خرافات در مورد نگهداری از گل ها!
*قرار دادن یک سکه مسی در آب گلدان!
*ریختن مشروب در آب گلدان!
*ریختن نمک در آب گلدان!
*شکستن ساقه گلها!
*ایجاد شکاف در ساقه گلها!
*له کردن ساقه ها!
*پختن ساقه ها!
*گذاشتن ساقه ها در آب جوش !

 

 گردآوری: بخش علمی پادشا

 

منابع :

siemorgh.nl 

hamshahrionline.ir


ویدیو : دوست داری در خانه گل داشته باشی؟