در تشویق به زهد : در تشویق به زهدروش برخورد با دنیا ای مردم! به دنیا چونان ...
در تشویق به زهد روش برخورد با دنیا ای مردم! به دنیا چونان زاهدان رویگردان از آن، بنگرید، به خدا سوگند! دنیا به زودی ساکنان خود را از میان میبرد، و رفاهزدگان ایمن را به درد میآورد، آنچه از دست رفت و پشت کرده هیچگاه برنمیگردد، و آینده به روشنی معلوم نیست تا در انتظارش باشند. شادی و سرور دنیا با غم و اندوه آمیخته، و توانایی انسان به ضعف و سستی میگراید، زیباییها و شگفتیهای دنیا شما را مغرور نسازد، زیرا زمان کوتاهی دوام ندارد. خدا بیامرزد کسی را که به درستی فکر کند، و پند گیرد، و آگاهی یابد، و بینا شود، پس به زودی خواهید دانست که آنچه از دنیا وجود داشت از آن چیزی نمانده، و آنچه از آخرت است جاویدان خواهد ماند، هر چیز که به شمارش آید پایان پذیرد، و هر چه انتظارش میکشیدید خواهد آمد، و آن چه آمدنی است نزدیک باشد ارزش عالم و بیارزشی جاهل دانا کسی است که قدر خود را بشناسد، و در نادانی انسان این بس که ارزش خویش نداند. دشمن رویترین افراد نزد خدا کسی که خدا او را به حال خود واگذاشته تا از راه راست منحرف گردد، و بدون راهنما برود، اگر به محصولات دنیا دعوت شود تا مرز جان تلاش کند اما چون به آخرت و نعمتهای گوناگونش دعوت شود، سستی ورزد، گویا آنچه برای آن کار میکند بر او واجب و آنچه نسبت به آن کوتاهی و تنبلی میکند، لزومی ندارد. سخنی از آینده و این روزگاری است که جز مومن بینام و نشان از آن رهایی نیابد، در میان مردم است او را نشناسند، و در میان جمعیت که نباشد کسی سراغ او را نگیرد، آنها چراغهای هدایت، و نشانههای رستگاریند، نه فتنهانگیزند و اهل فساد، و نه سخنان دیگران و زشتی این و آن را به مردم رسانند، خدا درهای رحمت را به روی آنان باز کرده و سختی عذاب خویش را از آنان گرفته است. ای مردم! به زودی زمانی بر شما خواهد رسید که اسلام چونان ظرف واژگونشده، آنچه در آن بود ریخته میشود ای مردم! خداوند به شما ظلم نخواهد کرد و از این جهت تامین داده است اما هرگز شما را ایمن نساخت که آزمایش نفرماید، چه این سخن از آن ذات برتر است که فرمود: در جریان نوح پیامبر نشانههائی است و ما مردم را میآزماییم (مومنون، آیه 30) (هدف امام از جمله (کل مومن نوبه) یعنی گمنام و ناشناخته میباشند و جمله (المساییح) که جمع مسایح میباشد کسی است که در میان مردم و غیبت کردن و گناه و فساد سرگرم است و کلمه (المذاییع) که جمع مذیاع است کسی است که چون حرف زشتی را بشنود رواج میدهد و (البذر) جمع بذور کسی است که بسیار نادان و بیهودهگو میباشد) |
( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: ) أُنظُرُواْ إِلَى الدُّنْیا نَظَرَ الزَّاهِدِینَ فِیها، الصَّادِفِینَ عَنْها، فَإِنَّها وَ اللَّهِ عَمّا قَلِیلٍ تُزِیلُ الثّاوِىَ السّاکِنَ، وَ تَفْجَعُ الْمُتْرَفَ الامِنَ لا یَرْجِعُ ما تَوَلّى مِنْها فَأَدْبَرَ، وَ لا یُدْرى ما هُوَ اتٍ مِنْها فَیُنْتَظَرُ، سُرُورُها مَشُوبٌ بِالْحُزْنِ، وَ جَلَدُ الرِّجالِ فِیها إِلىَ الضَّعْفِ وَ الْوَهَنِ، فَلا تَغُرَّنَّکُمْ کَثْرَةُ ما یُعْجِبُکُمْ فِیها، لِقِلَّةِ ما یَصْحَبُکُمْ مِنْها. رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً تَفَکَّرَ فَاعْتَبَرَ، وَ اعْتَبَرَ فَأَبْصَرَ، فَکَأَنَّ ما هُوَ کائِنٌ مِنَ الدُّنْیا عَنْ قَلِیلٍ لَمْ یَکُنْ، وَ کَأَنَّ ما هُوَ کائِنُ مِنَ الاخِرَةِ عَمَّا قَلِیلٍ لَمْ یَزَلْ، وَ -کُلّ مَعْدُودٍ مُنْقَضٍ، وَ کُلّ مُتَوَقَّعٍ اتٍ، وَ کُلّ اتٍ قَرِیبٌ دَانٍ. مِنْها: الْعالِمُ مَنْ عَرَفَ قَدْرَهُ، وَ کَفى بِالْمَرءِ جَهْلًا أَنْ لا یَعْرِفَ قَدْرَهُ، وَ إِنّ مِنْ أَبْغَضِ الرِّجالِ إِلىَ اللَّهِ تَعالى لَعَبْداً وَکَلَهُ اللَّهُ إِلى نَفْسِهِ، جآئِراً عَنْ قَصْدِ السَّبِیلِ، سائِراً بِغَیْرِ دَلِیلٍ إِنْ دُعِىَ إِلى حَرْثِ الدُّنْیا عَمِلَ، وَ إِنْ دُعِىَ إِلى حَرْثِ الاخِرَةِ کَسِلَ، کَأَنَّ ما عَمِلَ لَهُ واجِبٌ عَلَیْهِ، وَ کَأَنَّ ما وَنى فِیهِ ساقِطٌ عَنْهُ. وَ مِنْها: وَ ذلِکَ زَمانٌ لا یَنْجُو فِیهِ إِلَّا کُلُّ مُؤْمِن نُوَمَةٍ، إِنْ شَهِدَ لَمْ یُعْرَفْ، وَ إِنْ غابَ لَمْ یُفْتَقَدْ أُولئِکَ مَصابِیحُ الْهُدى، وَ أَعْلامُ السُّرى، لَیْسُوا بِالمَسایِیح، وَ لَا الْمَذایِیع الْبُذُرِ، أُولئِکَ یَفْتَحُ اللَّهُ لَهُمْ أَبْوابَ رَحْمَتِهِ، وَ یَکْشِفُ عَنْهُمْ ضَرّاءَ نِقْمَتِهِ. أَیُّها النَّاسُ، سَیَأْتِى عَلَیْکُمْ زَمانٌ یُکْفَأُ فِیهِ الْإِسْلامُ کَما یُکْفَأُ الْإِناءُ بِما فِیهِ، أَیُّهَا النَّاسُ، إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَعاذَکُمْ مِنْ أَنْ یَجُورَ عَلَیْکُمْ، وَ لَمْ یُعِذْکُمْ مِنْ أَنْ یَبْتَلِیَکُمْ، وَ قَدْ قالَ جَلَّ مِنْ قآئِلٍ: إِنّ فِى ذلِکَ لَایاتٍ وَ إِنْ کُنّا لَمُبتَلِینَ. قالَ السَّید الشَریف: أَمَّا قَوْلُهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: کُلُّ مُؤْمِن نُوَمَةٍ، فَإِنَّما أَرادَ بِهِ الْحامِلَ الذِّکْرِ الْقَلِیلَ الشَّرِ، وَ الْمَسایِیحُ جَمْعُ مِسْیاح، وَ هُوَ الَّذِى یَسِیحُ بَیْنَ النَّاسِ بِالْفَسادِ وَ النَّمائِمِ، وَ الْمَذایِیعُ جَمْعُ مِذْیاعٍ، وَ هُوَ الَّذِى إِذا سَمِعَ لِغَیْرِهِ بِفاحِشَةٍ أَذاعَها وَ نَوَّهَ بِها، وَ الْبُذُرُ جَمْعُ بَذُورٍ، وَ هُوَ الَّذِى یَکْثُرُ سَفَهُهُ وَ یَلْغُو مَنْطِقُهُ. |
ویدیو : در تشویق به زهد