«دربی» را هم خز کردیم رفت : آقا جان، پدر جان، دربی یا داربی به مسابقه ای می ...


آقا جان، پدر جان، دربی یا داربی به مسابقه ای می گویندکه خیلی حساس باشد. یعنی فارغ از اینکه دو تیم کجای جدول هستند و در چه جامی دارند بازی می کنند ودر کدام هفته از لیگ دارد برگزار می شود، این مسابقه باید حساس باشد. تماشا: بعضی وقت ها هم یک کلماتی قشنگ یا باکلاس هستند و گفتن شان حال می دهد و همین باعث می شود همه جوگیر شویم وآنقدر به جا و بی جا از آنها استفاده کنیم که به قول معروف شورش دربیاید. الان این کلمه دربی یا داربی هم از آن کلماتی است که ملت از آن خوششان آمده. برای همین هم هست که بدون توجه به معنی واقعی آن اگر تیم متحد علی آباد علیا با تیم منتخب علی آباد سفلی هم بازی داشته باشد، همه با خوشحالی می گویند داربی علی آبادینو!

این از آن تخم لق هایی است که وقتی توی دهان شکست دیگر نمی شود درستش کرد و با هیچ ضرب و زوری ملت حاضر نیستند بی خیالش شوند. ملت هم که می گوییم منظورمان مردم عادی نیست. از همه بدتر خودما روزنامه نگارهاییم که فرت و فرت از این اصطلاحات استفاده می کنیم وکاربرد درستش را هم نمی دانیم.

آقا جان، پدر جان، دربی یا داربی به مسابقه ای می گویندکه خیلی حساس باشد. یعنی فارغ از اینکه دو تیم کجای جدول هستند و در چه جامی دارند بازی می کنند ودر کدام هفته از لیگ دارد برگزار می شود، این مسابقه باید حساس باشد. عین مسابقه منچستریونایتد با لیورپول یا من سیتی که در همیشه تاریخ کل کل داشته اند و با هم بد بوده اند یا مسابقه رئال و بارسا که به ال کلاسیکو معروف است.

در مملکت خودمان هم بازی قرمز و آبی معروف ترین دربی است و بعد از آن می توان به رقابت ملوان و تیم های رشتی مثل داماش اشاره کرد که همیشه کری در آن داغ بوده. بر این اساس مسابقه تراکتورسازی تبریز با شهرداری تبریز که یکی از آنها طرفدار چندانی ندارد و کلا هم با هم کری ندارند دربی محسوب نمی شود و هیچ هم جای ناراحتی ندارد! مگر دربی داشتن افتخار است؟ یا بازی نفت تهران با راه آهن محض همشهری بودن که دربی محسوب نمی شود. چرا این را نوشتیم؟ چون دوستان جوگیر ما خیلی هنر به خرج داده بودند و نوشته بودند این هفته لیگ برتر هفته دربی هاست. حالا کدام دربی؟ بازی نفت تهران با نفت آبادان! فکر کن! دوتا تیمی که فقط همنامند و مطلقا رقابتی باهم ندارند. نفت تهران هم که اصلا طرفداری ندارد تا بازی بخواهد حساس باشد. آخر کجای این بازی داربی است؟ فقط به خاطر اسمش؟ یا بازی آلومینیوم هرمزگان با فولاد اهواز را اسم گذاشته اند دربی جنوب! آخر روی چه حسابی؟ همینجوری برای خوش بودن؟

حتی سپاهان و ذوب آهن را هم نمی شود دربی حساب کرد وقتی تماشاگرانشان با هم حس رقابت زیادی احساس نمی کنند. پس فردا هم پیکان با سایپا بازی دارد می خواهند بنویسند دربی خودروسازان. به جان خودمان اینها دربی نیست. شما یادتان باشد اگر ما در تماشا هم از دستمان در رفت و چنین اشتباهی مرتکب شدیم به ما تذکر بدهید و به عنوان یکی از اشتباهات بی شمار ما یادآوری اش کنید. همه ایرادات ما را که با ذره بین پیدا می کنید و می گویید.


ویدیو : «دربی» را هم خز کردیم رفت