داروهای بیماران "سرطانی" و "ام اس" تامین اجتماعی رایگان می‌شود : داروهای بیماران ...



تامین اجتماعی , بیمه تامین اجتماعی , سازمان تامین اجتماعی

داروهای بیماران "سرطانی" و "ام اس" تامین اجتماعی رایگان می‌شود

مدیرکل درمان تامین اجتماعی استان تهران با بیان اینکه هم‌اکنون بیماران سرطانی و خاص تحت پوشش 10 تا 15 درصد هزینه داروهایشان را پرداخت می‌کنند، اظهار کرد: طبق آخرین مصوبه سازمان، داروهای شیمی درمانی و ام اس با بالاترین درصد، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

علی جمالیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: 70 درصد مبلغ داروی بیماران عادی را تامین اجتماعی و 30 درصد را بیمه‌شده، در بیماری‌های سرطانی، ام اس و کنسر 85 تا 90 درصد را سازمان و 10 تا 15 درصد را بیمه شده و در مورد بیماران خاص نیز تمام هزینه دارو را سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: این مصوبه هنوز برای اجرا ابلاغ نشده، اما پس از ابلاغ قرار است هزینه داروهای بیماری‌های ام اس و شیمی درمانی با اختیار مدیران به صورت صد در صد رایگان در اختیار بیماران قرار بگیرد.

جمالیان در مورد مراجعه افراد به مراکز مستقیم و ملکی و نیز مراکز غیرمستقیم اعلام کرد: بار مراجعه افراد به مراکز مستقیم و ملکی در سال گذشته به طور میانگین 1.2 و در مراکز غیرمستقیم 7.2 بوده است که نشان دهنده تعداد مراجعات یک فرد در طول سال به این مراکز است.

مدیرکل درمان تامین اجتماعی استان تهران با اشاره به کل ویزیت‌های انجام گرفته در بخش سرپایی، بستری و جراحی عنوان کرد: در بخش سرپایی در سال 91، هشت میلیون و 764 هزار و 72 ویزیت انجام گرفت که 128هزار و 561 مورد آن منجر به بستری شد.

جمالیان افزود: 99 هزار و 132 مورد عمل جراحی در بیمارستان‌های ملکی انجام شد که 20 درصد آن اعمال جراحی بزرگ بوده که تنها در بیمارستان‌های تخصصی و فوق تخصصی انجام می‌شوند.

وی همچنین در مورد ضریب اشتغال تخت‌ها در مراکز درمان این سازمان، گفت: به طور میانگین 75 درصد تخت‌ها اشغال شده است که این رقم آمار بسیار خوبی در سطح کشور است.

به گفته مدیرکل درمان تامین اجتماعی استان تهران، چهار میلیون و 500 هزار ویزیت سرپایی مربوط به پزشکان عمومی، سه میلیون و 700 هزار ویزیت سرپایی مربوط به پزشکان متخصص و 500 هزار ویزیت سرپایی مربوط به دندانپزشکی بوده است.

وی افزود: حدود 150 هزار جراحی سرپایی انجام گرفته که بیمار در همان روز مرخص شده و به بستری نیانجامیده است.

بیماری‌های قلبی، شایع‌ترین علت مرگ و میر در کشور

جمالیان در پاسخ به اینکه شایع‌ترین بیماری‌هایی که منجر به مرگ افراد در سال‌های اخیر می‌شود، بیان کرد: 15 سال پیش بیماری‌های قلبی و کرونر چهارمین علت مرگ و میر افراد را به خود اختصاص داده بود، اما هم‌اکنون این نوع بیماری به شایع‌ترین علت مرگ و میر در کشور تبدیل شده است.

به گفته وی، آلودگی‌های هوا، استرس‌ها، زندگی ماشینی و استفاده از مواد مخدر رو به افزایش است و نبود تحرک و ورزش نکردن در مرگ و میر افراد تاثیرگذار است.

جمالیان با اشاره به اینکه وزارت بهداشت باید در برنامه‌ریزی کلان خود به بیماری‌های قلبی اهمیت ویژه‌ای دهد، خاطر نشان کرد: بیماری‌های سرطانی به علت آلودگی هوا، وجود مواد شیمیایی و خارج شدن انسان از چرخه زندگی طبیعی به یک معضل تبدیل شده و چون داروهای این نوع بیماری‌ها بسیار گران قیمت و درمانشان بسیار سخت است، وزارت بهداشت و بیمه‌ها باید در صدد رفع بیماری مبتلایان باشند.

مدیرکل درمان تامین اجتماعی استان تهران با بیان اینکه اداره کل درمان استان تهران با داشتن 11 بیمارستان ملکی، دو دی کلینیک و 15 مرکز درمان سرپایی در حال ارائه خدمت به بیماران است، اظهار کرد: این سازمان به هفت میلیون و 560 هزار بیمه شده تامین اجتماعی در سطح استان ارائه خدمت می‌کند.

وی همه این مراکز را متعلق به شهر تهران ندانست و خاطر نشان کرد: یک بیمارستان بسیار بزرگ با درمانگاه تابعه در اسلامشهر، شهریار، فردیس و ملارد، یک بیمارستان دیگر با درمانگاه تابعه در ورامین، پاکدشت و قرچک و همچنین یک بیمارستان در شهر قدس وجود دارد که مربوط به مناطق محروم هستند. همچنین یک پلی کلینیک تخصصی در نسیم‌شهر به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی ارائه خدمت می‌کند.

جمالیان افزود: تقریبا تمامی حاشیه تهران را پوشش داده‌ایم و امیدواریم در مناطق جدیدالاحداث در حاشیه استان تهران که نرسیده به استان البرز است، این خدمات را ارتقا دهیم.

به گفته وی، مراکز طرف قرارداد تامین اجتماعی استان تهران مشتمل بر 84 بیمارستان، 9 دی کلینیک و 27 مرکز دیالیز هستند که شامل مراکز دانشگاهی، دولتی، خیریه و گاها بیمارستان‌های خصوصی می‌شوند.

مدیرکل درمان تامین اجتماعی استان تهران با اشاره به اینکه مرکز طرف قرارداد غیرملکی را در تمام بیمارستان‌های دولتی و دانشگاه‌های خیریه در سطح استان تهران پوشش داده‌ایم، گفت: در سال گذشته مبلغی بالغ بر 1300 میلیارد تومان را به مراکز طرف قراردادمان پرداخت کرده‌ایم و توانسته‌ایم با درمان مستقیم و غیرمستقیم رضایتمندی بیماران را جلب کنیم.

جمالیان در مورد رضایتمندی بیماران در مراکز ملکی، خاطر نشان کرد: آمار رضایتمندی در طرح تکریم ارباب رجوع بالای 70 درصد است که رقم قابل توجهی است، هر چند قابل رضایت نیست و باید این آمار روز به روز به 100 درصد نزدیک‌تر شود.

مدیرکل درمان تامین اجتماعی استان تهران با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی در صدد گسترش مراکز برای ارائه خدمت به بیمه‌شدگان است، عنوان کرد: قصد داریم مراکزمان را به ویژه مراکز ملکی گسترش دهیم تا همان میزان درصد فرانشیز را که بیمه شده در موقع بستری می‌پردازد، پرداخت نکند.

وی افزود: هر چند این موضوع برای سازمان هزینه‌بر است، اما باید به بحث درمان بیمه‌شدگان به عنوان یک موضوع ارزشی و خارج از صرفه و صلاح برای سازمان نگاه کرد.

ایسنا

 

 

 


ویدیو : داروهای بیماران "سرطانی" و "ام اس" تامین اجتماعی رایگان می‌شود