تهمینه میلانی: حجازی قهرمان نسل ما بود : با تهمینه میلانی که از علاقه مندان ...


با تهمینه میلانی که از علاقه مندان به ورزش فوتبال نیز می باشد از ناصر حجازی صحبت کردیم که در ادامه می خوانید تهمینه میلانی از فیلمنامه نویسان و کارگردانان مطرح سینمای ایران است . میلانی ساخت فیلمهایی چون بچه های طلاق ، دو زن ، نیمه پنهان ، واکنش پنجم ، زن زیادی ، آتش بس ، تسویه حساب ، سوپر استار و ...را در کارنامه دارد. میلانی در دوره هشتم جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم ( بچه های طلاق ) و در دوره هفدهم همان جشنواره برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه ( دو زن ) شد . میلانی در جشنواره های داخلی و خارجی دیگر همچون مصر ، سوئیس و...جوایز و افتخارات بسیاری کسب کرده است.

با تهمینه میلانی که از علاقه مندان به ورزش فوتبال نیز می باشد ازناصر حجازی صحبت کردیم که در ادامه می خوانید :

شناخت خود از ناصر حجازی را بیان کنید.

متاسفانه هیچگاه با ناصر حجازی از نزدیک برخوردی نداشتم اما بخوبی ازوی که قهرمان نسل ما بود شناخت کافی دارم و همواره اخبار مربوط به ایشان را پیگیری می کردم. حتی در زمان بیماری نیز دورادور جویای احوال و سلامتی ایشان بودم و صادقانه بگویم که کمی خجالت مانعی بود تا به ملاقات وی بروم. زمانی که حجازی فوت کرد ، احساس کردم که برادر خود را از دست داده ام و برای وی تا ابد از صمیم قلب احترام ویژه ای قائل هستم.

 تهمینه میلانی دلیل محبوبیت ناصر حجازی را چه می داند.

محبوبیت افتخاری است که کمتر کسی از آن برخوردار است و ناصر حجازی این افتخار را در کنار قهرمانی بهمراه دارد. حجازی به مردم کشورش وفادار بود و همین وفاداری محبوبیت وی را محکم تر میکرد . انسانهایی که به مردم پشت نکنند و احترام به آنها را از یاد نبرند ، محبوب قلبها خواهند بود.

 اگر از ناصر حجازی خاطره ای دارید ، بیان کنید.

 ساده بگویم که حجازی در دوره غولها به اوج رسید و همین عامل در کنار جذابیتهای ظاهری و اخلاقی باعث شده بود تا بیشتر از سایرین مورد توجه باشد.من و همسرم محمد نیک بین از دوستداران ورزش فوتبال هستیم و به حجازی علاقه ویژه ای داریم. در واقع حضور حجازی در درون دروازه یا بر روی نیمکت مربیگری جلوه خاصی به هر دیدار میداد و ارزش آن بازی را بیشتر میکرد به همین علت خانواده من تمام دیدارهایی که از وی تماشا کرده است را خاطره انگیز می داند و تاسف آور است که در دفعات بسیار از حضور حجازی در درون دروازه یا نیمکت مربیگری محروم بودیم.

 به نکته خوبی اشاره کردید ، ناصر حجازی در اوایل دهه 60 هم بر اساس قانون بی پایه و اساس 29 ساله ها که ظاهرا فقط به قصد حذف وی اجرا شد از حضور در درون دروازه تیم ملی محروم گردید. بعنوان یک فیلمساز و فیلمنامه نویس نگاه خود را به این مورد بیان کنید.

 بعد از انقلاب کنترل کردن ستاره ها شکل گرفت. اتفاقی که با منطق سازگار نیست و بهتر است که بگویم امکان پذیر نمی باشد. فوتبال یا سینما و حرفه هایی مشابه با ستاره ها جذابیت دارند و با محدود کردن ستاره ها به نابودی این حرفه ها کمک کرده ایم. هر چند که مردم فوتبال را برای فوتبال دوست دارند اما در کنار این مهم حضور ستاره ها به فوتبال رونق بیشتری می دهد .حال ستاره ها را حذف کنیم در واقع بخش بزرگی از جذابیت فوتبال را نادیده گرفته ایم. بعنوان مثال در شرایط فعلی مسی یا رونالدو را کنار بگذارند در اصل همان جذابیتی که گفتم از تیمهای آنها گرفته می شود. حذف حجازی یا بسیاری از ستارگان سینما در ایران نیز اینگونه بود.سالها طول کشید تا دروازه بانی چون حجازی به دروازه تیم ملی ایران شور و هیجان ببخشد.البته نا گفته نماند که حذف حجازی ضربه ای به جایگاه حقیقی وی وارد نکرد . حجازی به دلیل وفاداری به اصول فردی هیچگاه از ارزش و شخصیت واقعی اش کاسته نشد و حتی بیشتر نیز شد.

علیرضا رئیسیان در گفتگو با پرتال شخصی ناصر حجازی عنوان کرد که در فیلم نیمه پنهان به تهیه کنندگی وی و کارگردانی شما قرار بود تا ناصر حجازی ایفاگر نقش اصلی مرد فیلم باشد که این اتفاق نیفتاد و حتی رئیسیان نیز از تهیه کنندگی فیلم کناره گیری نمود، در اینباره صحبت کنید.

قرار بود از حجازی بدلیل محبوبیت ، چهره و جذابیت ظاهری در این فیلم استفاده کنیم اما شنیدیم که حجازی مخالف حضورش در سینما است و قبل تر نیز به پیشنهادات دیگر پاسخ منفی داده است و از اینرو همسرم محمد نیک بین آن نقش را ایفا نمود.

ناصر حجازی را در یک جمله توصیف نمایید.

 تعریف ناصر حجازی در یک جمله کار ساده ای نیست.توصیف مردی با قهرمانیهای بسیار و خصوصیات والای اخلاقی در یک جمله امکان پذیر نمی باشد.

 و حرف پایانی.

 زندگی با ستاره ها کار ساده ای نیست بخصوص ناصر حجازی که بسیار مورد توجه بود و من همواره وی و همسرشان را تحسین کرده ام که کیان و قداست خانواده را حفظ کردند. برای بهناز شفیعی همسر ناصر حجازی احترام قلبی خاصی قائل هستم که در تمامی مراحل زندگی بخصوص این اواخر پشت مردش ایستاد.شاید بسیاری از افراد پشت پا زدن به مسایل اخلاقی را نوعی روشنفکری و مدرن فکر کردن عنوان کنند که معتقدم این افراد تظاهر به روشنفکری دارند در حالیکه افکار باز همسو با اخلاق و انسانیت است و انسانیت جز تلاش برای رسیدن به درک و شعور والا و وجدانی سالم نیست. تلاش برای حفظ کیان خانواده بخشی از روشنفکری واقعی است که خانواده حجازی از این حیث نیز قابل تقدیرند.


منبع: خبرآنلاین

 



ویدیو : تهمینه میلانی: حجازی قهرمان نسل ما بود