تقویم برترین‌ ها: روز بهزیستی : بی تردید، سلامت جسم و جان و روان، زیر بنایی ...


بی تردید، سلامت جسم و جان و روان، زیر بنایی ترین عامل پیشرفت و تكامل یك جامعه است و امروزه برای دستیابی به این هدف، با اجرای برنامه های پیشرفته بهداشتی و بهزیستی در بسیاری از كشورهای توسعه یافته، افراد جامعه از دوران شیرخوارگی تا پایان زندگی ، تحت مراقبت قرار دارند و سازمان های ذیربط با دقت در مواد غذایی و تغذیه، و ... مانع بروز بسیاری از امراض و معلولیت ها می شوند تا سلامت مردم تأمین شود.        پادشا: بی تردید، سلامت جسم و جان و روان، زیر بنایی ترین عامل پیشرفت و تكامل یك جامعه است و امروزه برای دستیابی به این هدف، با اجرای برنامه های پیشرفته بهداشتی و بهزیستی در بسیاری از كشورهای توسعه یافته، افراد جامعه از دوران شیرخوارگی تا پایان زندگی ، تحت مراقبت قرار دارند و سازمان های ذیربط با دقت در مواد غذایی و تغذیه، سالم سازی محیط زندگی، توسعه برنامه های مختلف، پیشگیری و ...  مانع بروز بسیاری از امراض و معلولیت ها می شوند تا سلامت مردم تأمین شود.

پس از پیروزی انقلاب، سازمان بهزیستی كشور در بیست و پنجم خرداد ماه 1359 بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب اسلامی تشكیل شد.

درحوزه بهزیستی اولین یتیم خانه شبانه روزی در تهران (محل انبار گندم سابق) و در دوران ناصرالدین شاه ایجاد شد. از آن زمان به بعد مؤسسه های مختلف مردمی و دولتی برای حمایت از نابینایان و ناشنوایان، معلولین ذهنی و جسمی و همچنین نیازمندان و بی سرپرستان به وجود آمده  كه عموماً جنبه رفاهی و آموزشی داشته است.

تا پیش از پیروزی انقلاب، تشكیلات متمركزی برای ارائه خدمات بهزیستی وجود نداشت و خدمات به صورت پراكنده و بعضاً مشابه ارائه می شود.

شهید دكتر محمد علی فیاض بخش ، پس از آن كه به پراكندگی سازمان های رفاهی و توانبخشی كشور و عدم هماهنگی لازم بین آنها پی برد، با كمك و همفكری شهید دكترسید محمد باقر لواسانی و دیگران، لایحه تشكیل سازمان بهزیستی را به شورای انقلاب پیشنهاد كرد و پس از تصویب آن با كار پیگیر و مستمر به سازماندهی تشكیلات و برنامه ریزی برای فعالیت نوین سازمان بهزیستی پرداخت و در مدت كوتاهی توانست ارگان دولتی و كارآمدی برای خدمت به محرومان و مستضعفان كشور ایجاد كند.

درتاریخ 59/9/29 سازمان تربیتی شهرداری تهران نیز به بهزیستی واگذار شد و در تاریخ 63/10/16 بر پایه مصوبه مجلس، بار دیگر سازمان بهزیستی در شمار سازمان های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی قرار گرفت.

این سازمان به منظور نیل به اهداف خود، با اتخاذ تدابیر لازم و حمایت های گوناگون از كودكان نیازمند، زنان و كودكان بی سرپرست، ابن السبیل (1) و نیز ارائه خدمات توانبخشی به معلولان جسمی و ذهنی، مبتلایان به بیماریهای صعب العلاج، معتادان و ناسازگاران اجتماعی و در جهت  پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی و ... ، با توجه به حفظ ارزش ها و كرامات والای انسانی و تكیه بر تعاون و همیاری مردم نیكوكار و همكاریهای نزدیك روحانیون متعهد و سایر اقشار دلسوز كشور تلاش می كند.

خدمات بهزیستی در سه بخش به نیازمندان و مدد جویان عرضه می شود:

1.امور فرهنگی و پیشگیری

در این بخش دو دفتر فعالیت می كنند.الف) دفتر آموزش و پژوهش ب) دفتر پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی.

2.امور اجتماعی

در این بخش، كار از پیچیدگی برخوردار است. بازآموزی و بازپروری گروههایی چون معتادان، متكدیان، زنان ویژه ، فرزندان و زنان بی سرپرست و مانند اینها نیازمند مشاركت عمومی و یاری همه جانبه است.به این منظور باید مربیان، روانشناسان و مددكاران اجتماعی ورزیده به كار گرفته شوند.

در بخش امور اجتماعی ، خدمات لازم از طریق سه دفتر ارائه می شود: الف) دفتر امور كودكان و نوجوانان. ب) دفتر امورخانواده های بی سرپرست و نیازمند. ج) دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی.

3. خدمات امور توانبخشی

از طریق دفاتر توانبخشی و امور اجتماعی معلولین، توانبخشی حرفه ای و دفتر توانپزشكی، پیراپزشكی و وسایل توانبخشی به معلولین جسمی و ذهنی، خدمات توانبخشی ارائه می شود.دریافت كنندگان خدمات از این بخش، نابینانیان ، ناشنوایان و معلولان جسمی – حركتی هستند . افراد دارای معلولیت ذهنی با توجه به بهره هوشی به سه گروه عمیق ( ایزوله) تربیت بدنی و آموزش پذیر تقسیم می شوند. همچنین معلولین جسمی و ذهنی توام كه از بدترین نوع معلولیت ها است، زیر پوشش این بخش هستند.


ویدیو : تقویم برترین‌ ها: روز بهزیستی