بیوگرافی و مصاحبه با رضا جاودانی + عکس : بیوگرافی و مصاحبه با رضا جاودانی + ...



بیوگرافی و مصاحبه با رضا جاودانی عکس , بیوگرافی رضا جاودانی , بیوگرافی نسیم ادبی بازیگر زن ایرانی مصاحبه

بیوگرافی و مصاحبه با رضا جاودانی + عکس
رضا جاودانی، از مجریان زبده و كاربلد برنامه های ورزشی شبكه سه كه همیشه تماشای برنامه های اجرا شده توسط او بیش از اینكه مخاطب را به سمت حاشیه سوق دهد انسان را وادار می كند تا به طور كامل روی اصل موضوع و مباحث فنی تمركز داشته باشد. همیشه خود را مسلح به سلاح اطلاعات می كند و زندگی او با مطالعه گره خورده است.

 

مدیریت بر فضای برنامه هایش، رعایت كرامات انسانی و احترام گذاشتن به مخاطب و مهمانان برنامه اش از نكات قابل توجه و از ویژگی های مهم اجرای او محسوب می شود. مجری برنامه های دایره طلایی و مردان آهنین و همین طور دیگر برنامه های ورزشی شبكه سوم سیما من جمله برنامه پرطرفدار مجله جام باشگاه های اروپا كارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی است. سال ۷۸ با خانم مهشید سالاری فوق لیسانس مردم شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ازدواج كرد كه ثمره این ازدواج شروین ۱۵ ساله است، با او گفتگو كردیم.


دوست داریم از رضا جاودانی بیشتر بدانیم!
متولد ۲۹ مهر ماه ۱۳۴۸ در مشهد مقدس، تك فرزند خانواده هستم و در خانواده ای كاملاً تلویزیونی رشد كرده ام. پدرم كه دار فانی را وداع گفته اند از تهیه كنندگان و مجری رادیو بود و مادرم نیز بازنشسته واحد خبر سازمان هستند.


و همین امر بهانه خوبی بود برای حضور شما در رسانه ملی...
حضورم در تلویزیون كاملاً اتفاقی بود. پیشنهاد كار از سوی یكی از تهیه كنندگان ورزشی دقت سیمای مشهد ارائه شد و بعد از تستی كه دادم قرار شد همكاری ام را با تلویزیون ادامه دهم كه اتفاقاً تستی را هم كه داده بودم پخش كردند. به دلیل علاقه ای كه به ورزش داشتم دوست داشتم در این زمینه فعالیت كنم. سال ۱۳۶۸ وارد سازمان صدا و سیمای مشهد شدم و تا سال ۱۳۷۶ در آنجا بودم.


چطور شد كه از شبكه سه سر در آورید؟
كارشناسی حقوق را در مشهد گرفتم و بعد از آن برای فوق لیسانس تهران قبول شدم و همزمان با آمدنم به تهران، همكاری ام را با شبكه سوم سیما آغاز كردم.


اولین كار تصویری شما در شبكه سه؟
هجدهم شهریور ماه سال ۱۳۷۶ با برنامه جنگ ورزش بود.


اولین باری كه صدا و تصویر خودتان را دید، چه احساسی داشتید؟
خیلی خجالت كشیدم! الان هم این خجالت ادامه دارد.


فقط مجری گری می كنید یا مثل خیلی های دیگر كار گزارشگری را هم دنبال می كنید؟
در سیمای مشهد و كلاً به دلیل فضای خاصی كه در شبكه های استانی وجود دارد باید همه فن حریف باشی و بتوانی در همه زمینه ها توانایی اجرای برنامه را داشته باشی. خوب به خاطر دارم كه آن زمان بازی های پرسپولیس و استقلال را كه به مشهد می آمدند و پخش زنده تلویزیونی داشت من گزارش می كردم. ولی خیلی دوست دارم كه مجری خوبی باشم تا اینكه یك گزارشگرـ مجری متوسط! مقوله اجرا بحث بسیار حساس و پیچیده ای است كه به جز اطلاعات ورزشی باید مطالعات وسیع و جامعی در مقوله های اجتماعی هم داشته باشی تا بتوانی با مخاطب خوب ارتباط صحیح و موثر برقرار كنی.


رشته تحصیلی همسرتان كه خیلی متناسب با این بحث است و می تواند كمك شایانی به شما كند، ولی رشته تحصیلی خودتان چندان مرتبط با كارتان نیست!
اتفاقاً من معتقدم حقوق با همه پدیده های اجتماعی در ارتباط است. پایان نامه ای هم كه نوشتم در رابطه با مسئولیت های كیفری ناشی از عملیات ورزشی (یعنی دوپینگ) بود، ولی شاید ارتباط عنوان تحصیلی من با این حرفه كمی دور از ذهن باشد. من اول وارد این كار شدم بعد در دانشگاه ادامه تحصیل دادم. همیشه سعی می كنم از دانش همسرم نیز برای پیشرفت در كار خودم بهترین استفاده را داشته باشم.

 

عکس ملکه رنجبر مصاحبه و بیوگرافی , ملکه رنجبر مصاحبه و بیوگرافی , بیوگرافی و عکسهای سحر ذکریا مصاحبه


اجرای برنامه های ورزشی و بحث و تبادل نظر با كارشناسان خبره نیازمند اطلاعات بسیار قوی و دقیق است برای بالا بردن سطح آگاهی های خود چقدر مطالعه می كنید؟
در روز وقت بسیار زیادی را صرف مطالعه می كنم و همیشه در جریان آخرین اخبار و اطلاعات به روز دنیا هستم. خواندن همه روزنامه های ورزشی و حتی سیاسی تماشای شبكه های مختلف ورزشی و... از برنامه های ثابت روزانه ام است. دریافت اخبار از طریق اینترنت به مدت حداقل ۲ـ۳ ساعت در روز نیز از دیگر برنامه های مطالعاتی من است. چون معتقدم مهمترین فاكتور برای یك مجری اطلاعات بسیار دقیق و به روز اوست.


یكی از ویژگی هایی كه به آن اشاره داشتید جذابیت و نو بودن مجری و برنامه است. بعضی از مجریان برای اینكه به این فاكتور دست یابند هر روز با چهره های جدید در صفحه جعبه جادویی حاضر می شوند.
همانطور كه گفتم مجری گری و اجرا مقوله بسیار حساس و مهمی است كه به شدت زیر ذره بین و در تیر راس افكار عمومی قرار دارد. ما مردم باهوشی داریم و مردم خیلی خوب می توانند نقد كنند. بعضاً مشاهده می شود كه در بحث اجرا از هنرمندان و بازیگران نیز استفاده می شود كه من خودم خیلی موافق این امر نیستم. یك بازیگر شاید بتواند یك بازی خوب جلوی دوربین داشته باشد ولی مجری گری بازی نیست كه بخواهی اجرای یك برنامه را بازی كنی.

 

مجری گری واقعیتی است كه باید كاملاً واقعی به آن بپردازی. برای نو بودن باید محتوای برنامه را نو و به روز كنی تا برنامه سرپا باقی بماند و از شما به عنوان یك مجری موفق یاد كنند. باید نیاز مخاطب را به روز بشناسی و خوراك مناسب به او بدهی تا عطش بیننده نسبت به دانستن با دیدن شما فروكش كند.


بعضاً مشاهده می شود در برنامه های چالشی برای اینكه جنگ بین مجری و مهمان برنامه برنده ای داشته باشد حواشی بسیار زیادی به برنامه دامن می زند؟ یكی از ویژگی های برنامه شما آرامشی است كه در فضای كار احساس می كنیم و این باعث می شود كه مخاطب بدون استرس فقط به محتوای برنامه بپردازد.
اتفاقاً خط قرمزهایی كه ما در این برنامه داریم بسیار بالاتر از برنامه های دیگر است، ولی گفتم مجری خوب باید با مدیریت خود از به وجود آمدن تنش در برنامه جلوگیری كند.

 

اگر در مقام مقایسه بر بیاییم مثلاً در برنامه ۹۰ نیاز مخاطب براساس حال و هوای ورزش فوتبال كه در آن هیجان بسیار موج می زند نیاز دارد تا خیلی بی پرده به مسائل آن پرداخته شود. برای به چالش كشیدن برنامه حتماً نیاز به این ندارید كه خیلی برنامه را شلوغ كنید یا حساسیت به آن تزریق نمایید. همانطور كه در رادیو، «صدا» نقش اول را در اجرای برنامه دارد در تلویزیون گاهی تصویر شما خود گویای خیلی از مسائل است و گاه هم یك سكوت و نگاه معنی دار شما سرخط خبر را به مخاطب می رساند.


اگر در برنامه بحث و مجادله ای پیش بیاید و حاضرات از خط قرمز موجود برنامه تخطی كنند چطور سر و ته برنامه را هم می آورید؟
خب تكنیك های زیادی هست اول از همه در گوش مجری تذكرات لازم داده می شود. بعد هم می توان با پریدن وسط حرف كارشناسی كه دارد از چارچوب برنامه خارج می شود و یا تغییر مسیر بحث و یا قطع صحبت طرف مقابل و اعلام آیتم بعدی برنامه از بروز تنش جلوگیری كرد. همانطور كه گفتم گاه یك سكوت و نگاه معنی دار هم می تواند گویای خیلی از مطالب باشد.


معتقدید كه مجری خوب باید قلم خوبی هم داشته باشد؟
مجری توانمند كسی است كه حتماً نویسنده قهاری باشد. هنر انتقال عقاید و مطالبی كه در ذهن شماست به روی صفحه كاغذ و جاری كردن آن در دفتر این قدرت را به شما می دهد كه در اجرای برنامه نیز حرف دل تان را به خوبی به مخاطب انتقال دهید.


بزرگترین اشتباهی كه در اجراهایتان داشته اید، چه بوده؟ تا به حال شده برنامه از دست تان در برود؟
یادم نمی آید سوتی پر رنگی داده باشم، وقتی آدم از جریانات روز عقب باشد و بدون مطالعه جلوی دوربین برود، پشت سر هم اشتباه می كند.


پرسپولیسی هستید یا استقلالی؟
خیلی دلم می خواهد روزی برسد كه بتوانم نظرم را در این باره به صراحت بگویم و دلایلم را به خاطر طرفداری از تیم خاص را مطرح كنم. چون منِ مجری هم انسان هستم و علایق خاصی دارم ولی به دلیل شرایط ویژه و حساسی كه داریم نمی توانم این را بگویم. در واقع به دلیل احترام به مخاطب و جلوگیری از پیش آمدن ذهنیت منفی همیشه می گویم طرفدار تیم شهر خودم یعنی ابومسلم مشهد هستم. البته در تیم های اروپایی عاشق لیورپول هستم و در تیم های ملی هم آلمان...


مجری گری شغل شماست؟
این حرفه را فقط از روی عشق و علاقه دنبال می كنم چون واقعاً درآمد خاصی ندارد. البته پیشنهادات زیادی هم برای اجرای برنامه خارج از سازمان دارم، ولی هیچ وقت نپذیرفته ام چون نمی خواهم تجارت كنم یا از اعتماد مردم سوءاستفاده كنم چون كوچكترین اشتباه در قبال اعتماد مردم یعنی فنا شدن. برای همین است كه در كنار كنار اجرا وكالت هم می كنم.


در كار وكالت بیشتر روی چه پرونده هایی كار می كنید؟
پرونده های حقوقی پیچیده كه نیازمند اطلاعات دقیق یك وكیل است را خیلی دوست دارم چون محك خوبی برای یك وكیل است تا عیار خود را به دست آورد، مثل راننده ای كه اگر در جاده چالوس رانندگی كند، می فهمد چند مردِ حلاج است.

هر چند حقوق جزا و جرم شناسی خوانده ام ولی روحیه پیگیری پرونده های قتل و این چنینی را ندارم. به قول معروف نه بلدم گوسفند سر ببرم نه دل دارم تا سر بریدنش را تماشا كنم. پرونده های خانوادگی را هم نمی پذیرم چون در هر صورت (برد یا باخت) منجر به از هم پاشیدن یك زندگی می شود.

منبع : afkarnews.ir


ویدیو : بیوگرافی و مصاحبه با رضا جاودانی + عکس