بهترین سال جهان چه سالی بوده است؟ : پژوهشگران استرالیایی با استفاده از یک روش ...


پژوهشگران استرالیایی با استفاده از یک روش جدید، سطح کیفیت زندگی مردم در نقاط مختلف جهان را طی پنج دهه مورد بررسی قرار داده و بهترین سال را تعیین کردند. خبرگزاری ایسنا: پژوهشگران استرالیایی با استفاده از یک روش جدید، سطح کیفیت زندگی مردم در نقاط مختلف جهان را طی پنج دهه مورد بررسی قرار داده و بهترین سال را تعیین کردند.

زندگی مدرن و مظاهر آن شامل بحران اقتصادی، جنگ، تهدیدات تروریستی و پدیده گرمایش جهانی طی چند دهه اخیر به شدت بر کیفیت زندگی انسان اثر گذاشته است.

روش استاندارد فعلی برای سنجش پیشرفت های اجتماعی و اقتصادی در نقاط مختلف جهان، بررسی تولید ناخالص داخلی (GDP)‌ است، اما محققان استرالیایی معتقدند که این روش ناکارآمد بوده و قادر به اندازه گیری سطح رفاه اقتصادی و اجتماعی کشورهای مختلف نیست.

محققان دانشگاه کانبرا بعنوان روش جایگزین از روش جدید شاخص پیشرفت واقعی (GPI) استفاده کردند که علاوه بر استفاده از فاکتورهای روش GDP از 24 فاکتور دیگر مانند میزان جرایم، سطح آلاینده ها، نرخ تصادفات رانندگی، تعداد زنان خانه‌دار استفاده می‌کند.

در این پژوهش داده‌های جمع‌آوری شده طی سال های 1950 تا 2003 میلادی از 17 کشور جهان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نشان می‌دهد، سطح کیفیت زندگی در سال 1978 میلادی در بالاترین حد خود قرار داشته است.

پس از این تاریخ بیشتر کشورها شاهد کاهش چشمگیر سطح کیفیت زندگی بوده اند؛ به طور مثال کشور انگلیس تا اوایل دهه 1990 میلادی روند نزولی شدیدی را در شاخص پیشرفت واقعی تجربه کرده بود و آمریکا نیز روند نسبتا ثابتی را در پیش گرفته است.

در این بین تنها کشور ژاپن تا پایان سال 2003 میلادی شاهد افزایش شاخص پیشرفت واقعی (GPI) بوده است.

با این حال برخی از کارشناسان همچنان در خصوص صحت و دقت روش جدید تردید داشته و آن را ملاک مناسبی برای سنجش پیشرفت اجتماعی و اقتصادی نمی دانند.


ویدیو : بهترین سال جهان چه سالی بوده است؟