برپایی جشن ‌پیروزی احمدی‌نژاد اشتباه بود :     مهدی کلهر در ادامه گفت‌وگو ...




 

پیروزی احمدی نژاد و جامعه مدنی , احمدی نژاد علامت پیروزی , احمدی نژاد علامت پیروزی ترامپ

 

مهدی کلهر در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار مهر به موضوع انتخابات ریاست جمهوری و حوادث پس از آن نیز اشاره کرد و گفت: مواردی که من راجع به سبزها گفتم کسی قبل از من در صداوسیما نگفته بود. یادم می‌آید همه سکوت کردند. بنده دو هفته بعد از انتخابات به رادیو گفتگو رفتم. می‌خواستم به تلویزیون بروم اما آقای ضرغامی به من اجازه نداد تا یکی دو ماه بعد.

وی ادامه داد: من در رادیو خیلی صریح گفتم انتخابات یک برنده داشت آن هم مردم بودند. یک تکیه‌گاه داشت آن هم رهبر معظم انقلاب بود و تمام احزاب سیاسی و کاندیداها و حتی خود آقای احمدی نژاد بازنده بودند. فکر می‌کنم که این بی‌اثر نیست و همه را متوجه می‌کند.

کلهر در تحلیل خود از حوادث پس از انتخابات گفت: می‌گویم یک جریان دیگری است که ما را بازی می‌دهد و تمام انرژی‌ ما را صرف می‌کند. چون مگر هدف من و شما با یکدیگر فرق می‌کند. ما همه آبادی ایران را می‌خواهیم. مثلاً این طور نیست که من بخواهم ایران خراب و ویران شود و شما بخواهید آباد شود. قطعاً اینگونه نیست. من فکر می‌کنم شناخت مختصات کشور بسیار اولویت دارد و خواص باید بفهمند ما الان کجا قرار داریم و کجا می‌خواهیم برویم و چگونه؟

وی ادامه داد: ما دیگر کشور شاهنشاهی ۱۳۵۷ نیستیم. آن موقع در میان ۱۷۰ کشور صد و پنجاه و چندمی بودیم ولی امروز اگر جزء ۱۰ کشور اول جهان نیستیم، ولی در رتبه آن موقع هم نیستیم. قطعا ضعفهایی داریم و جاهایی هم آسیب پذیر هستیم اما پیشرفت کرده ایم. بسیار چشمگیر.

کلهر افزود: وقتی وسیله‌ای با سرعت زیاد حرکت می‌کند اگر یک پرنده کوچک با آن برخورد کند به طور حتم کنترل از دست راننده خارج می‌شود. هر چه سرعت بیشتر باشد با یک چیز کوچک راحت تر منحرف می‌شود پس باید حواسمان را خیلی جمع کنیم. سرعت ما در حال حاضر اصلاً قابل قیاس با ۱۳۵۷ نیست. این سرعت همانقدر که می‌تواند جالب باشد خطرناک هم است و به نظر من اصحاب رسانه باید این رقومی یا مختصات را کاملاً و به خوبی درک کنند.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور تاکید کرد: اینها نکات مهم و کلان سیاست است. مثلاً در دوره ناصرالدین شاه ایران اصلاً حرکت و پیشرفتی نداشت. دنیا را اگر آب می‌برد ایران را خواب می‌برد. ولی الان این طور نیست الان زمانی است که حتی اصطلاحات می‌تواند خطرناک باشد و یا کمک کننده باشد. مثلاً اینکه من در خوشه چندمم می‌تواند مسئله ساز شود. آمریکا برای واژه تغییر اوباما بسیار فکر کرد که چنین لفظی را به کار برد.

وی به تحرکات اعتراضی تحت عنوان «جنبش سبز» نیز اشاره کرد و گفت: لایه میانی موج سبز جزء متخصصان و اندیشمندان دوست داشتنی کشور هستند. نباید این افراد را حذف کرد. اصلا قابل حذف کردن نیستند. اشتباه بعضی از ما این است که می‌خواهیم تسویه حساب کنیم و در این تسویه می‌خواهیم تکلیف همه را هم روشن کنیم. اگر یک صاحبنظر سیاسی و اصولگرا می‌خواهد با اصلاحات تسویه حساب کند اینجا جای آن نیست. حوادث پس از انتخابات جای تسویه حسابها نیست. این تسویه حساب خطرناک است. ما نمی‌خواهیم فقط مسأله انتخابات را حل کنیم بلکه می‌خواهیم شبهه زدایی کنیم. می‌خواهیم گرد و غبار را کنار بزنیم.

کلهر ادامه داد: بنده عناصر بسیار نزدیک به دولت را می‌شناسم که در ایجاد فضای نامناسب نقش داشته‌اند. کسانی که میدان ولی عصر را پس از انتخابات به جشن پیروزی تبدیل کردند. این افراد اشتباه کردند. اشتباه بزرگی هم کردند. من که نماینده دکتر احمدی نژاد بودم نمی‌دانستم همچون جشنی را تدارک دیده‌اند و در تلویزیون آن را مشاهده کردم. مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور ادامه داد: یک صاحبنظر سیاسی و اصولگرا می‌گوید اصلاحات مرد. واقعا این حرف به چه معنی است. در این شرایط نباید به متفکری مثل حجاریان بی احترامی کرد که اجر آن و امثال آن بسیار بیشتر از عافیت طلبی‌های برخی دیگران است. وقتی حجاریان در اعترافات گفت برگشتم واقعا باور کردم زیرا حجاریان یک متفکر و اهل مطالعه و قابل احترام است.

وی با تاکید بر اینکه از نتیجه انتخابات و پیروزی احمدی نژاد به هیچ عنوان شوکه نشده است گفت: نتیجه انتخابات من را اصلا شوکه نکرد. ۵ شب قبل از رای گیری تعداد رای احمدی نژاد ۲۵ میلیون نفر بود که چهار میلیون آن را در مناظره با موسوی از دست داده بود وگرنه حدود ۳۰ میلیون رای داشت. احمدی نژاد برخلاف مناظره با دکتر محسن رضایی که یک مناظره منطقی بود در مناظره با موسوی خوب عمل نکرد.

کلهر به نامه خود به رئیس قوه قضاییه درباره حوادث پس از انتخابات اشاره کرد و گفت: راجع به این قضایا به آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه نامه‌ای نوشتم و در آن تاکید کردم که دشمن نه سبز است، نه قرمز، نه زرد و نه آبی. دشمن سیاه است. مواظب باشید که دچار اشتباه نشوید. همه در این قضیه بازنده بودیم. در این نامه نوشتم که در کشور و حتی حکومت زنجیره‌ای وجود دارد که سرنخش در خارج کشور است و او می‌داند این فتنه را چگونه کارگردانی کند.

وی تاکید کرد: من با اینکه به برخی که خود وسیله شده‌اند سران فتنه بگویند مخالف هستم. سران فتنه آمریکا و انگلیس و اسرائیل هستند. این کودتا که پس از انتخابات رخ داد کودتای اعتقادی نبود، سفارشی بود و سفارش دهنده صهیونیسم و انگلیس بود.

کلهر به نامه‌ای که پیش از انتخابات ریاست جمهوری نگاشته بوده، اشاره کرد و گفت: در نامه‌ای قبل از انتخابات - تقریبا یکماه و نیم پیش از انتخابات - به یکی از مقامات عزیز نظام اعلام کردم که وضعیت کشور مانند سال ۱۳۶۰ است. من در کابینه رجایی هم بودم. این اتفاقی که افتاد یک زنجیره است و ربطی به انتخابات ندارد و از سالها پیش یارگیری و برنامه ریزی شده است.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور ادامه داد: من تاکید دارم که در این قضایا نباید فله‌ای برخورد کرد. من هرگز لفظ سران فتنه را در مورد دو کاندید رقیب آقای احمدی نژاد استفاده نکرده ام و نخواهم کرد. من تاکید دارم سران جدا و مزدوران جدا هستند. فتنه هم جدا است. مزدوران کسانی هستند که چاقوکش هستند و پول می‌گیرند ولی نه از اشخاص مشهوری که خودشان بیشتر بازی خورده هستند تا بازی گردان. بلکه ساختار بسیار پیچیده تر است.

کلهر با تاکید بر اینکه "به احساس مسئولیت افراد ساده دل راهپیمایی اعتراضی مردم در ۲۵ خرداد ماه احترام می‌گذارم اما معتقدم در راهپیماییهای بعدی همه بازی خوردند" گفت: من نگران جنبش سبز هستم. ۸ میلیون نفر از جنبش سبز افراد متخصص یا جوانان جویای علم و تخصص هستند که نمی‌توان آنها را حذف کرد. ۸ میلیون را متاسفانه چند ماه پیش در اتوبوس خود سوار نکردیم و راننده آنها خودش را با برآوردهای غلط بیرون انداخته است. نگران هستم که این ۸ میلیون نفر که بسیار متفرق و سلائق گوناگون دارند را راننده دیگری بر اتوبوس دیگری سوار کند. اتوبوسی غیر از اتوبوس نظام.

مشاور رئیس جمهور به نامه‌ای که پس از انتخابات ریاست جمهوری به احمدی نژاد نوشته و حکایت درد دل یک پدر ایرانی است اشاره کرد و گت: پس از اینکه دخترم از ایران رفت پدری حرفی به من زد که بسیار قابل تامل بود اما چون دخترم تازه رفته بود آن را نقل نکردم اما پس از مدتی طی نامه‌ای به دکتر احمدی نژاد نوشتم که این حرف را پدری مدتی پیش به من زد اما چون نرگسم تازه از ایران رفته بود حرفی نزدم. این پدر به من گفت من سیاسی نیستم. پسری دارم که کامپیوتر خوانده ولی بی کار است. کار یا پول هم از دولت نمی‌خواهم. تنها می‌خواهم به رئیس جمهور بگویید که خیلی از بچه‌های خوب کشور بیکار هستند. نمی‌گویم به آنها کار بدهید. عقیده دارم که من به عنوان یک پدر می‌توانم ۲۵۰ هزار تومانی که ماهیانه به فرزندم می‌دهم را در اختیار دولت قرار دهم و دولت آن را به جوان من بدهد تا احساس حقارت نکند و احساس کند در این کشور جایگاهی دارد. البته احمدی نژاد جواب این نامه من را هنوز نداده است.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور در بخش دیگری از گفتگو با مهر گفت: به گفته جنبش سبز،‌ این جنبش چند کشته در حوادث پس از انتخابات داشته است (به نقل از سایتها و ...) اما سئوال این است که چرا تنها برای خانم ندا آقا سلطان بورسیه در کشورهای خارجی درست می‌شود. چرا بورسیه برای ترانه موسوی و یا عاطفه امام ایجاد نشد؟! وی ادامه داد: به معنای اسم ندا آقاسلطان توجه کنید. ترجمه اسمش به انگلیسی می‌شود «فریاد آقای شاه» یعنی این مملکت با سابقه ۳۰ سال جمهوری به جایی نرسید و باید آقای رضا پهلوی برگردد!! آنها نمی‌دانستند که سلطان در فارسی دیگر این بار را ندارد. تا قاجاریه این بار را داشت اما از قاجاریه به بعد کلمه سلطان دیگر این بار را از دست داد و بیشتر این لفظ به زنان اتلاق می‌شود.

وی به عاطفه امام نیز اشاره کرد گفت: می‌دانید چرا اعلام شد به عاطفه امام تجاوز شد و عاطفه امام را کشتند و سوزاندند. چون "عاطفه" "امام" دختری که در قلهک منزل داشت یعنی ترکیبی از عاطفه و امام. این واژه‌ها بدون دلیل به کار برده نشدند. آنها روی این واژه‌ها کار کرده‌اند. اینها ابزار جنگ نرم است. گفته بودند قرار است به تو تجاوز شود و سوزانده شوی پس فرار کن و این دختر چون ۶ بار از خانه فرار کرده بود، سریع فرار کرد و جان خودش را نجات داد. اما ندا آقاسلطان دختر ساده‌ای بود و نمی‌دانست بعد از فیلمی که بازی می‌کند و در آن خودش را به مردن می‌زند در آمبولانس واقعاً کشته می‌شود آن هم به دست همین آقای پزشک؛‌ فراری به انگلیس.

وی ادامه داد: من با مجازاتها موافقم چون در هر جامعه‌ای برای ثبات کشور محارب را مجازات می‌کنند. به خصوص برخورد با شورش و تخریب و آشوب در همان کشورهای غربی بسیار خشونت بار است.

● نقش رسانه ها

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور به نقش رسانه‌ها در انتخابات و حوادث پس از آن اشاره کرد و گفت: خبرگزاری مهر در انتخابات دوره اخیر ریاست جمهوری جزء رسانه‌های شورشگر و تحریک کننده برای هیچیک از طرفین نبود. برخی رسانه‌ها خواسته یا ناخواسته شورشگر و تحریک کننده شدند. این رسانه‌ها از هر دو طرف بودند اما به عقیده من "مهر" فضای کشور را آلوده نکرد.


ویدیو : برپایی جشن ‌پیروزی احمدی‌نژاد اشتباه بود