بربری؛ تجمل‌ گرایی با پارچه‌های شطرنجی : بربری (Burberry) یا باربری، شرکت کالای ...


بربری (Burberry) یا باربری، شرکت کالای لوکس و خانه مد بریتانیایی است که در زمینه طراحی، تولید و توزیع پوشاک، لوازم آرایشی، عینک‌های آفتابی، لوازم جانبی، عطر و ترکیبات معطر فعالیت می‌کند. وب‌سایت فرصت امروز: بربری (Burberry) یا باربری، شرکت کالای لوکس و خانه مد بریتانیایی است که در زمینه طراحی، تولید و توزیع پوشاک، لوازم آرایشی، عینک‌های آفتابی، لوازم جانبی، عطر و ترکیبات معطر فعالیت می‌کند. درسال 1856 توماس بربری انگلیسی این برند را به دنیا معرفی کرد. طراحی‌های چهارخانه معروف این برند و آن شوالیه سوار بر اسب لوگویش همواره مورد توجه شیک‌پوش‌ها واقع شده است. در سال 1911 Burberry لباس‌های اموندسن، نخستین شخصی را که به قطب جنوب رسید، طراحی کرد.

پارچه , نقاشی روی پارچه , پارچه دیواری

هرچند توماس یک انگلیسی‌زاده بود ولی به آب و هوای بارانی انگلیس عادت نداشت و مدام از استخوان درد که در فصول بارانی به سراغش می‌آمد، نالان بود. او پس از مراجعه به دکتر برای دردهای روماتیسمی مفاصلش دانست که با پوشیدن بارانی پلاستیکی می‌تواند تا حد زیادی این دردها را سامان بخشد. او به فکر اختراع یک پارچه جدید افتاد که از آن نوعی بارانی نخی درست کند که علاوه بر محافظت در برابر باران، مانع تنفس پوست بدن نیز نشود؛ بنابراین پارچه مقاوم و جدید «گاباردین» را در سال 1880 ابداع کرد و البته با این کار به شهرت زیادی رسید.

در سال 1890 اتفاق جالبی افتاد. خانواده سلطنتی انگلیس و ارتش انگلستان هم به این برند علاقه‌مند شدند و فرماندهان و سربازان ارتش بریتانیا در جنگ جهانی اول لباس‌های ضدآب بربری مانند بارانی و ترنچ کت معروف بربری را به تن می‌کردند. این برند آنقدر به ذائقه خاندان سلطنتی خوش آمد که خاندان سلطنتی نیز حکم مخصوص سلطنتی انتصاب  (Royal Warrants of Appointment) را به نشان تایید به توماس بربری داد. طرح این یونیفورم‌های شبیه بارانی بعد از جنگ مورد توجه مردم عادی قرار گرفت و تا امروز هم بسیار محبوبیت دارد.

توماس بربری در سال 1914 از طرف وزارت دفاع انگلستان استخدام شد تا یونیفورم فرماندهان ارتش را طراحی کند. طرح چهارخانه Burberry که متشکل از رنگ‌های کرم، سفید، مشکی و قرمز است برای نخستین‌بار به‌عنوان آستر همین یونیفورم‌ها استفاده شد. در 1891 دومین شعبه بربری در لندن افتتاح و به‌عنوان دفتر مرکزی شرکت معرفی شد. در سال 1955 فروشگاه‌های بزرگ یونیورسال (Great Universal Stores) یا همان GUS نام تجاری بربری را خریداری کرد، ولی در آن زمان مدت‌ها بود که پارچه منحصر‌به‌فرد بربری بدون هیچ‌گونه تغییری در سطح بین‌المللی به فروش می‌رسید و متناسب با تغییرات مد پیش نرفته بود. از آنجا که لباس‌ها و طرح‌های بربری دیگر خلاقیتی نداشت، بازار فروش کم و محدودش او را به سمت سقوط سرازیر می‌کرد.

نان بربری , بربری , کمال گرایی

بازار نیاز به طرحی جدید داشت تا توجه همگان را به سمت خود جلب کند تا اینکه در سال 1997 رز ماری براوو آمریکایی، به سمت مدیرعامل جدید بربری منصوب شد و همه چیز را تغییر داد و برنامه جدیدی برای آینده شرکت تدوین کرد. رز ماری شکل جدیدی به بربری داد و کمک کرد تا این نام در کنار نام‌های بزرگ مد دنیا قرار گیرد. کمپین‌های تبلیغاتی با اهداف دقیق و به روز کردن طرح لباس‌ها و استفاده از پارچه شطرنجی سنتی بربری، این برند را مورد توجه افراد خوش لباس معروف و طرفداران مد، مانند ویکتوریا بکهام و کیت ماس قرار داد. بری بری با تغییراتی که در شیوه مدیریتی و طراحی به وجود آورد توانست به یک کالای تجملاتی تبدیل شود.

در سال 2002 ارزش این نام تجاری به 1/5‌میلیارد دلار رسید. در سال 2006 رز ماری بازنشسته شد و آنجلا آرنتس، جانشین او شد. رز ماری در طول دوره مدیریت خود در بربری کمک بسیاری به ارتقای این نام در دنیای مد کرد و سهم بزرگی در موفقیت شرکت در تسخیر بازارهای جهانی داشت. طراحی‌های چهارخانه معروف این برند و آن شوالیه سوار بر اسب لوگویش در کنار مارک‌های محبوبی مثل فندی و گوچی همواره مورد توجه شیک‌پوش‌ها واقع شده است. این برند با فروش انواع لباس، تزیینات جانبی و عطر در میان مردم جایگاه ویژه‌ای دارد.

برند Burberry در پایان سال 2010 با 473 فروشگاه در 48 کشور دنیا به فروشی معادل 1.279 میلیارد دلار دست پیدا کرد. امروز Burberry چهار برند زیرمجموعه دارد:

* Burberry Prorsum که گران‌ترین برند مجموعه است و در شوهای لباس به نمایش گذاشته می‌شود.

* Burberry London برند لباس‌های رسمی مجموعه.

* Burberry Brit شناخته شده‌ترین برند مجموعه که بسیار محبوب نسل جوان است.

* Burberry Sport همان‌طور که از نامش پیداست برند لباس‌های غیر‌رسمی مجموعه است که هدف اصلی‌اش نوجوان‌ها ست.

این شرکت در حال حاضر علاوه بر طراحی و تولید کالا، مالک شبکه‌ای از ۴۹۷ بوتیک و شعبه فروش، در ۵۰ کشور جهان است. در سال ۲۰۱۳ برند بربری، از سوی اینتربرند، در رتبه ۷۷ از باارزش‌ترین نام‌های تجاری جهان، شناخته شد. بخشی از سهام شرکت بربری در بازار بورس لندن مبادله می‌شود.


ویدیو : بربری؛ تجمل‌ گرایی با پارچه‌های شطرنجی