بدن شما علاوه بر ساعت، تقویم هم دارد : حتما تاکنون بارها درباره ساعت بیولوژیک ...


حتما تاکنون بارها درباره ساعت بیولوژیک بدن شنیده‌اید. حالا دانشمندان از کشف تقویم شیمیایی در مغز انسان خبر داده‌اند که تغییر فصل‌ها را به بدن اطلاع می‌دهد. خبرآنلاین: حتما تاکنون بارها درباره ساعت بیولوژیک بدن شنیده‌اید. حالا دانشمندان از کشف تقویم شیمیایی در مغز انسان خبر داده‌اند که تغییر فصل‌ها را به بدن اطلاع می‌دهد.

بر اساس تحقیقی كه در نشریه زیست‌شناسی امروز Current Biology منتشر شده دانشمندان مجموعه‌ای از سلول‌ها را در غده هیپوفیز كشف كرده‌اند كه تغییرات هورمونی را كنترل می‌كنند تا بدن از تغییر فصل مطلع شود. این مسئله به شكلی است كه مثلا در فصل سرما برخی ژن‌های سیستم ایمنی انسان بیشتر فعال می‌شوند تا بدن بهتر بتواند با بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی مبارزه کند.

نقش مطلع كردن بدن از این تغییرات را با توجه به تغییر مدت طول روز مجموعه‌ای از 17 هزار سلول در اختیار دارند. با تغییر در مدت روشنایی روز یكی از تغییرات اصلی را غده پینه‌آل (صنوبری) با تغییر میزان ترشح هورمون ملاتونین (هورمون خواب)ایجاد می‌کند. ملاتونین بروی سلول‌های خاصی در غده هیپوفیز تاثیر می‌گذارد که تولید هورمون تیروئید را کنترل می‌کنند. محققان می‌گویند این سلول‌ها مانند آنچه در كامپیوترها دیده‌اید حالت باینری یا همان صفر و یك دارند. آنها می‌توانند دو وضعیت تابستانی یا زمستانی را ایجاد كنند.


ویدیو : بدن شما علاوه بر ساعت، تقویم هم دارد