انواع بی‌اختیاری‌ها را بشناسید : بی‌اختیاری ادراری در شكل‌های متفاوتی بروز ...


بی‌اختیاری ادراری در شكل‌های متفاوتی بروز پیدا می‌كند و براساس چگونگی بروز این عارضه به 3 نوع متفاوت تقسیم می‌شود. انواع انحراف جنسی را بشناسید , انواع و اقسام قهوه را بشناسید , انواع قهوه های معروف و خوشمزه را بشناسید

انواع بیاختیاریها را بشناسید

بیاختیاری ادراری در شكلهای متفاوتی بروز پیدا میكند و براساس چگونگی بروز این عارضه به 3 نوع متفاوت تقسیم میشود.

  •  بیاختیاری ادراری همراه با فوریت

 در این حالت بیمار به محض اینكه نیاز به دستشویی رفتن پیدا میكند دچار ریزش و دفع یك باره ادرار میشود بهطوری كه حتی قادر به كنترل خود تا رسیدن به دستشویی نیست.

  •    بیاختیاری ادراری كامل

در این شرایط احساس دفع ادرار در فرد بهطور كامل از بین میرود و فرد بیمار در تمام ساعات شبانه روز در حالت خواب یا بیداری با مشكل بیاختیاری ادرار
مواجه است.

  • بیاختیاری ادراری استرسی

این نوع از بیاختیاری شایعترین شكل این عارضه است. در این شرایط بیمار در اثر افزایش فشار به شكم، ادرار خود را بیاختیار دفع میكند. در این شرایط بیمار باسرفه، عطسه، خندیدن، دویدن، ورزش كردن و وزنه سنگین بلند كردن دچار بیاختیاری یا نشت ادرار میشود. اغلب بانوان بعد از دوران بارداری، زایمان و یائسگی به این نوع از بیاختیاری مبتلا میشوند. بهطور كلی عارضه بیاختیاری ادراری استرسی در دوران یائسگی بسیار شایع است. در این شرایط این عارضه بهعلت فقدان هورمون استروژن بروز پیدا میكند و از همین رو روزانه تعداد زیادی از خانمهای یائسه با این نوع بیاختیاری ادراری برای درمانبه پزشك مراجعه میكنند.

قابل درمان، بدون نیاز به جراحی!

بی اختیاری ادراری به معنای از دست دادن كنترل ارادی مثانه است. نشانههای این عارضه هم میتواند از نشت خفیف ادرار تا خیس شدن غیرقابل كنترل متفاوت باشد اما این عارضه به هر شكل یا به هر دلیلی كه ایجاد شود، قابل درمان است و بنا بهعلت ایجادكننده، روشهای درمانی متعددی برای درمان وجود دارد؛ روشهایی مثل افیرا كه بدون نیاز به عمل جراحی باز، تحمل درد، بیهوشی و حتی ذرهای خونریزی در كمتر از 01 دقیقه مشكل بیاختیاری ادراری را درمان میكند و بیمار را به زندگی عادی باز میگرداند. در حقیقت اورلوژیست بعد از انجام معاینات متعدد و انجام تستهای لازم دلیل اصلی ایجاد عارضه را شناسایی كرده و مشكل اصلی مثانه را درمان میكند.

مشكلات همیشه دائمی نیستند

شایعترین دلایل بروز مشكل بیاختیاری ادراری معمولا ضعف عضلات كف لگن بهعلت بارداریهای متعدد، زایمانهای دشوار و یائسگی است. البته دلایلدیگری هم در ایجاد این عارضه در بانوان نقش دارند كه اغلب بهصورت موقت وگذار موجب بیاختیاری ادراری می‌‌شوند دلایی مثل عفونتهای ادراری، واژینال یا یبوست. بنابراین اگر بهدنبال این عوارض به مشكل بیاختیاری ادراری دچار شدید نباید چندان نگران درمان باشید چون در این شرایط عامل ایجاد این عارضه موقتی و گذراست و بعد از درمان مشكل بیاختیاری ادراری هم رفع میشود البته در این شرایط مراجعه به موقع به پزشك متخصص برای رفع و درمان اساسی مشكل یكی از نكات ضروری است كه نباید نسبت به آن بیتوجه باشید.

مهم ترین مرحله درمان چیست؟

وقتی مشكل بیاختیاری ادراری به میان میآید تشخیص، مهمترین مرحله درمان است. در حقیقت تشخیص دقیق نوع بیاختیاری ادراری مهمترین مسئله برای تجربه در درمان موفق است. بنابراین در این شرایط فرد بیمار باید بدون اتلاف وقت به پزشك اورلوژیست مراجعه كند و علائم را بهطور كامل برای پزشك توضیح دهد. در این شرایط پزشك متخصص با انجام تستهای مختلف از جمله نوار ادراری، نوار مثانه، تست مارشال و... نوع بیاختیاری ادراری و درمان آن را مشخص میكند و با درنظر گرفتن علت ایجاد آن به درمان مناسب میپردازد. برای رفع این عارضه درمانهای مختلفی وجود دارد؛ درمانیهای دارویی، درمانهای فیزیوتراپی (تمرین عضلات كف لگن كه عضلات ضعیف را قوی میكند) و حتی دیگر درمانهای سرپایی برای استفاده از دستگاههای افیرا، استیمی و... در پارهای از موارد نیز با درمانهای جراحی باز مشكل بیاختیاری ادراری كاملا درمان میشود بنابراین با مراجعه به موقع و تشخیص دقیق نوع عارضه، جای نگرانیای برای درمان باقی نمیماند.

به بیاختیاری ادراری مبتلا میشوید چون...

بیاختیاری ادراری بسته به نوع آن بنا به دلایل مختلفی ایجاد میشود، مثلا در مورد بیاختیاری دائمی كه در آن بیمار دائما در حال دفع ادرار است، علت اصلی از بین رفتن عضلاتی است كه در كنترل ادرار مؤثرند. برداشتن رحم اغلب شایعترین دلیل از بین رفتن عضلات است كه باعث ایجاد حفره(سوراخی) بین حالب و واژن میشود كه همین عارضه در دراز مدت میتواند منجربه بیاختیاری ادرار شود. در مورد علت بروز بیاختیاریهای استرسی كه شایعترین نوع بیاختیاریهای ادراری هستند، میتوان به زایمانهای متعدد و سخت و جراحیهای لگنی اشاره كرد. ضمن اینكه فقدان كولاژنها و فاكتورها در بافت همبند هم از عوامل موثر در این نوع بیاختیاری هستند. در این بین انسداد مجرای خروجی ادرار از عوامل مؤثر در بیاختیاریهای ادراری است. این انسدادها بهتدریج با افزایش فشار داخل مثانه باعث ضخیم شدن جدار مثانه میشوند، در نتیجه انقباض مثانه از حالت كنترل خارج شده و به حالت كنترل نشده در می‌‌آید كه در نهایت بیمار دچار اختلال ادراری میشود. در برخی از موارد هم آزاد شدن محرك در سطح سلول باعث تحریك گیرندههای عضلانی مثانه میشود كه بیشفعالی مثانه را بهدنبال دارد همچنین در برخیاوقات بهعلت ضایعات نخاعی و سیستم اعصاب مركزی آنهم در سطح بالا، اثر مهاری كه از قسمتهای فوقانی مغز روی مثانه وجود دارد و انقباض مثانه را كنترل میكند، از بین میرود و باعث بیشفعال شدن مثانه میشود در نتیجه به اختلال بیاختیاری ادراری منجر میشود. اشكال در بسته شدن مجاری ادراری هم یكی دیگر از عوامل بیاختیاری ادراری است. در این نوع اختلال بعد از دفع ادرار مجاری ادرار و گردنه مثانه دائما باز میماند. این اختلال معمولا بهدلیل افزایش سن یا انجام اعمال جراحی ایجاد میشود.

انواع کاندوم , انواع الکلاب , انواع

نكته

با روش افیرا بدون نیاز به عمل جراحی باز، در كمتر از 10 دقیقه مشكل بیاختیاری ادراری درمان میشود.

حتی دختران هم مبتلا می شوند !

بیاختیاری ادراری معمولا در میان


ویدیو : انواع بی‌اختیاری‌ها را بشناسید