اقتصاد ایران رانت‌پرور است :  سال‌هاست كه كارشناسان و صاحب نظران از لزوم و ...



اقتصاد ایران , اخبار اقتصاد ایران , اوراق بدهی می‌تواند اقتصاد ایران را نجات بدهد؟

 سال‌هاست كه كارشناسان و صاحب نظران از لزوم و ضرورت مبارزه با فساد در نظام اقتصادی كشور سخن می‌گویند. افشای پرونده‌های فساد مالی در سال‌های اخیر نشان از این مهم دارد كه هر سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه، در مسیر مبارزه با فساد صد در صد موفق عمل نكرده‌اند. اینكه مه آفرید و زنجانی‌ها، یكی پس از دیگری، از بیماری و ضعف اقتصاد كشور سوءاستفاده می‌كنند، گواه این مدعاست.

 

اما فائزه هاشمی كه روزگاری بر كرسی مجلس تكیه زده بود، امروز وظیفه مجلس می‌داند كه با بهره‌گیری از خاصیت تقنینی، گریزگاه‌های مستعد فساد را ببندد. هاشمی كه فعالیت‌هایش در مجلس پنجم، حول سه عرصه زنان، سیاست و ورزش متمركز بود، از راه‌های رسیدن به اقتصاد سالم گفته است. فائزه هاشمی كه ریاست فدراسیون اسلامی زنان را نیز در كارنامه دارد، بعد از تحصیل در مقطع دكتری رشته حقوق بشر در لندن، عزم وطن كرد و تصمیم گرفت مدرك دكتری اش را از دانشگاهی كه به ابتكار پدر بزرگوارش تاسیس شد، اخذ كند.

 

این استاد دانشگاه آزاد كه به ندرت در حوزه اقتصاد اظهارنظر می‌كند، معتقد است یكی از راه‌های رسیدن به اقتصاد سالم، حذف قواعد زائد، پایبندی به قوانین و اجرای آنها، به ویژه توسط مسئولان و لزوم كوچك شدن دولت است. فرزند آیت ا... هاشمی‌رفسنجانی، فساد اقتصادی در ایران را سیستماتیك می‌داند و دلیل رانت‌پروری در اقتصاد كشور را فقدان سیستم اداری مناسب قلمداد می‌كند. هاشمی در این خصوص می‌گوید: «در كشور با تعدد قوانین، تكرر قوانین و وجود یك سری فساد‌های سیستماتیك مواجه هستیم و این مسائل مانع می‌شوند كه افراد بتوانند به راحتی كارهای اقتصادی خود را انجام دهند.»

 

فائزه هاشمی در توضیح این موضوع می‌گوید: «یكی از مهم‌ترین نیاز‌های اقتصاد سالم، اجرای قانون است. حتی اگر قانون بدی وجود داشته باشد، همه و به ویژه مسئولان باید قانون را رعایت كنند چرا كه اجرای قوانین توسط مسئولان مهم‌تر از اجرای قانون توسط مردم است.»

 

هاشمی كه یكی دیگر از ضعف‌های نظام اداری كشور را وجود «موازی‌كاری» می‌داند، می‌افزاید: «اگر واقعا قرار است اقتصاد رونق گیرد، مسیر خوبی را طی كند، مردم را سرگردان نكند و روند فرسایشی برای مردم نداشته باشد، طبیعتا قوانین و موازی‌كاری‌ها باید كم شود و مراحل اخذ مجوز‌ها كاهش پیدا كند.» او نیز همچون بسیاری دیگر از كارشناسان، كوچك شدن دولت را یكی از راهكار‌های پیش رو برای نظارت بیشتر دولت می‌داند. هاشمی می‌افزاید: «چنین اقداماتی باعث می‌شود دولت كوچك شود. در صورتی كه دولت كوچك باشد، نظارت‌ها قوی شوند، كارها به بخش خصوصی سپرده شود و قوانین زائد نیز حذف شوند، می‌توانیم به اقتصاد سالم برسیم.»

 

این نماینده مجلس پنجم با اشاره به اینكه از سال‌ها پیش قوانین تازه تصویب شده، اما قوانین سابق نیز همچنان باقی ماندند، گفت: «در حوزه قوانین باید روند منطقی ایجاد شود.» فائزه هاشمی از نمایندگان منتخب مردم در مجلس دهم خواست برای رفع این موانع اقداماتی جدی را در دستور كار قرار دهند. فائزه هاشمی گفت: «امیدوارم مجلس بتواند این كار را انجام دهد و قوانین دست و پا گیر را حذف و مردم را راحت كند. چرا كه قوانین دست و پا گیر، گاهی اوقات فساد‌آور هم می‌شود.»


 اخبار اقتصادی  -  آرمان/ مهدی رضایی

 


ویدیو : اقتصاد ایران رانت‌پرور است