افخم:توافق دو مرحله ای نخواهیم داشت : سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد؛ جمهوری ...



تایید دو مرحله ای تلگرام , توافق هسته ای , توافق

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد؛ جمهوری اسلامی ایران در پی یک توافق هسته ای است و ما توافق دو مرحله ای نخواهیم داشت .

به گزارش واحد مرکزی خبر، مرضیه افخم در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره تاکید مقام معظم رهبری بر توافق یک مرحله ای و اظهارات جان کری مبنی بر تمدید نشدن مذاکرات در صورت حاصل نشدن توافق سیاسی، افزود: در مذاکرات پایان نوامبر ( سوم آذر) توافق شد برنامه اقدام مشترک 7 ماه دیگر و تا پایان ژوئن ادامه یابد که این توافق به قوت خود باقی است و طرفین مذاکرات نیز متعهد به مذاکرات هستند.

وی اضافه کرد : در عین حال برای روش های مذاکراتی ، دو طرف گفتگوهایی داشتند که یک جدول مذاکرات درونی تهیه شد و بر این اساس یک تفاهم داخلی صورت گرفت که تفاهمی سیاسی تا پایان مارس داشته باشیم و براساس آن وارد جزئیات شویم.

طبعاً ما «یک» توافق خواهیم داشت
افخم تاکید کرد : آنچه روشن است هیچ توافقی بدون مشخص بودن همه جزئیات شکل نخواهد گرفت یعنی اگر تفاهمی شکل گیرد که بر اساس تفاهم روی کلیات، دو طرف به جزئیات بپردازند ، طبعاً ما «یک» توافق خواهیم داشت و توافق دو مرحله ای مدنظر ما نیست .

وی گفت : اینکه روش مذاکره چگونه باشد و اینکه تفاهمی صورت گیرد که چه چارچوبی اتخاذ شود تا بر اساس آن چارچوب، جزئیات بررسی شود اینها موضوعات و روش مذاکراتی است .

افخم با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در پی یک توافق است، افزود : این ناقض بحث تفاهم نیست، تفاهم درباره اینکه مذاکرات چگونه باشد بحثی جدا از توافق است لذا قطعا ً توافق دو مرحله ای نخواهیم داشت .

در ادامه خبرنگاری پرسید : آیا این صحبت جان کری را که اعلام کرده است اگر تا اواخر مارس توافق حاصل نشود به مذاکره ادامه نمی دهیم حمل بر تفاهم می دانید؟

گفتگوها ادامه می یابد
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ گفت : اگر اینگونه مواضع را که در دو هفته گذشته مطرح شده است مرور کنیم روشن تر می توانیم آن را بررسی کنیم ضمن اینکه گفتگوها ادامه می یابد تا دو طرف مذاکرات دو و چندجانبه را شکل دهند .

افخم بار دیگر افزود : تفاهم سیاسی مانعی برای شکل گیری توافق در یک مرحله نیست .تفاهم می تواند گفتگو درباره چگونگی روش مذاکره باشد و طبعاً هیچ توافق دو مرحله ای را در مسیر مذاکرات نخواهیم داشت .

راهکارهای چین، ابتکاری و پیشنهادی
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره جزئیات راهکارهای پیشنهادی چین برای توافق جامع هسته ای گفت : این راهکارها جزو روش های ابتکاری و موضوعات پیشنهادی است که مذاکره کنندگان به دقت در حال بررسی آن هستند و آن را پشت میز مذاکره می آورند .

مذاکرات؛ با نظارت مسئولان عالی نظام
افخم در پاسخ به پرسش دیگری درباره نتایج سفر وزیر خارجه چین به تهران و نگرانی از افزایش واردات کالاهای بی کیفیت چینی گفت : مسئولان و مقامات کشور در همه رده ها به منافع کشور توجه دارند و مذاکرات با نظارت مسئولان عالی نظام انجام می شود .

وی افزود : این که چین و ایران چه ظرفیتهایی برای همکاری دارند و در این زمینه ابراز تمایل کرده اند هیچ مغایرتی با توجه به منافع کشور ندارد و ما هم بر رسیدن به منافع ملی، گسترش تجارت و استفاده از ظرفیت های دوجانبه تاکید کرده ایم .

افخم افزود : سقف تبادل تجاری 200 میلیاردی با چین حد ایده آل تبادل دو جانبه بود گرچه رقم 52 میلیارد دلاری نیز بالاترین رقم تبادلات تجاری دو کشور در تاریخ روابط دوجانبه است که این نشان دهنده ظرفیت دو کشور است .

وی گفت : چین به عنوان کشوری بزرگ و موثر در عرصه بین المللی و دارای ظرفیت های بالقوه و توان اقتصادی بالا به طور منطقی شریک تجاری بسیاری از کشورهاست و چنین نگرانی هایی وجود ندارد ما هم دارای مناسباتی خوب ، اشتراک نظر در مسائل منطقه ای و بین المللی و دغدغه های مشترکیم که این برای رسیدن به تفاهم کمک می کند و رایزنی ها مسیر آسان تری خواهد داشت.

طرح مذاکرات برد - برد، در چارچوب تامین منافع طرفین
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود : هر کشوری در مذاکرات طبعاً منافع ملی و دیدگاه های خود را پیگیری می کند و هیچ گاه نباید انتظار داشت که منافع خود را رها کند و منافع ما را در نظر بگیرد طرح مذاکرات برد - برد در همین چارچوب مطرح است تا منافع همه طرف ها در نظر گرفته شود .

افخم جایگاه چین را در روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران جایگاهی خوب با ظرفیت رو به گسترش دانست .

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه ما سوم فروردین در مذاکرات به چه فرجامی خواهیم رسید ؟ گفت :در مذاکرات آخر نوامبر، ایران و 1+5 توافق کردند که برنامه اقدام مشترک تا 7 ماه و 7 روز یعنی تا پایان ژوئن تمدید شود که این تمدید راهکار مشخصی را پیش رو قرار داد تا مذاکرات در این دوره پیگیری شود و مذاکره کنندگان یک تفاهم داخلی میان خودشان داشته باشند که مذاکرات در این دوره انجام شود .

وی اضافه کرد : مذاکره کنندگان یک تفاهم داخلی داشتند که روشی برای رسیدن به مقطع پایان دوره مذاکرات باید داشته باشند که جدول مذاکراتی نیز بر این اساس تنظیم کنند و این موضوع ماه مارس در این مقطع شکل گرفت .

تفاهم برای مذاکره روی جزئیات
فخم گفت : بحث تفاهم و توافق که بنده گفتم این است که مذاکره کنندگان برای اینکه بتوانند روی جزئیات بحث کنند ابتدا نیازمند این هستند که یک تفاهم سیاسی داشته باشند .

وی افزود : این تفاهم سیاسی برای برخی به منزله توافق سیاسی شکل گرفت و ما تاکید کردیم که این ها همه تفاهم است و ما یک توافق را در مذاکرات خواهیم داشت .

افخم اضافه کرد : لذا اینکه تیم مذاکره کننده چه تفاهمی داشته باشد که روش مذاکراتی را تعیین کنند و بر اساس آن ابتدا یک تفاهم و چارچوبی را داشته باشند ، موضوعی طبیعی است که در مذاکرات مختلف راجع به موضوعات مهم عموماً یکی از روش های مذاکراتی تلقی می شود که تفاهم را شکل می دهند تا قالب کار شکل بگیرد و بر اساس آن تفاهم به جزئیات می پردازند .

تا جزئیات روشن نشود؛ توافقی شکل نخواهد گرفت
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد : تا زمانی که جزئیات کاملاً روشن نشود هیچگونه توافقی شکل نخواهد گرفت بر این اساس ما تا پایان دوره زمانی یک توافق خواهیم داشت و آن تفاهم ها ، تفاهم برای روش مذاکرات است .

وی گفت : مسائل داخلی آمریکا را طرف آمریکایی باید در جای خودش مدیریت و حل و فصل کند .

افخم در پاسخ به پرسش مشابه دیگری درباره مذاکرات هسته ای افزود : برنامه اقدام مشترک تا پایان ژوئن تمدید شد و مذاکره کنندگان برای رسیدن به توافق با ایران باید در نخستین مرحله تفاهماتی را صورت دهند و یکی از بحث هایی که در نوامبر در وین صحبت شد این بود که تا پایان مارس آیا می توان تفاهم سیاسی را شکل داد تا بتوان درباره جزئیات صحبت کرد .

افخم افزود : برخی از محافل در داخل آمریکا این تفاهم تا مارس را به منزله توافق سیاسی تلقی کردند در حالیکه باید تفاوت بین تفاهم و توافق را در نظر گرفت.

فشار و مذاکره نتیجه ندارد
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد : ما همواره اعلام کرده ایم که فشار و مذاکره نتیجه ای ندارد و مذاکرات را به مسیرهای بیراهه می کشاند پس مذاکرات باید ادامه یابد و تا همه جزئیات مشخص نشود توافقی شکل نخواهد گرفت .

وی گفت : جمهوری اسلامی ایران با اراده سیاسی، آمادگی خود را برای استفاده از زمان باقی مانده به منظور رسیدن به توافق جامع خوب مورد تاکید قرار می دهد.

روسیه و چین در مذاکرات، مواضع سازنده ای دارند
سخنگوی وزارت امورخارجه تأکید کرد: آنچه برای طرف های مذاکره روشن شده این است که جمهوری اسلامی ایران در پی توافق یک مرحله ای است و ما توافق چندمرحله ای را مردود اعلام کرده ایم.

مرضیه افخم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آقای ظریف پیشتر توافق کلی را به منزله گامی برای رجوع به جزئیات دانسته بود؟ گفت: یک تفاهم کلی صورت می گیرد که روش مذاکراتی چه باشد و چگونه به جزئیات بپردازیم و طبعاًً برای اینکه درباره جزئیات بحث شود باید فهرست مسائل مشخص شود.

وی افزود: اینها بخشی از روش های مذاکراتی است و این که برخی طرف های مذاکره راجع به شیوه کار و چینش موضوعات ممکن است نظراتی داشته باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نقش روسیه در مذاکرات هسته ای گفت: روسیه و چین در مسئله مذاکرات ، مواضع کمک کننده و سازنده ای دارند و برای همگرایی تلاش کردند که از ظرفیت خود استفاده کنند.

افخم افزود: ما با روسیه نیز مانند چین گفتگوهای مختلفی کرده ایم و تماس هایی در مسائل هسته ای و منطقه ای انجام می دهیم. روسیه هم دارای ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه های منطقه ای و بین المللی است و ما این ظرفیت ها را می شناسیم و از جایگاه این کشور آگاهی داریم.

وی اضافه کرد: روسیه در طول دوره مذاکرات از ظرفیت و نقش خودش که نقش کمک کننده ای بود استفاده کرد که امیدواریم در ماه های آینده این نقش و تلاش روسیه به خوبی ادامه یابد تا شاهد شکل گیری توافقی خوب باشیم.

از تغییر رویکرد روسیه نگرانی نداریم
افخم در پاسخ به برخی نگرانی ها از تغییر رویکرد روسیه در مذاکرات با توجه به اختلاف نظرش با آمریکا در موضوع اوکراین گفت: برخی شاید تلاش دارند که در این زمینه واگرایی ایجاد کنند اما جمهوری اسلامی ایران کاملاً از این تلاش ها آگاه است.

وی افزود: ما رایزنی ها و تماس های فشرده ای با روسیه داریم و امیدواریم نقش مثبت و سازنده این کشور در مذاکرات ادامه یابد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ابهام در اصطلاح تفاهم سیاسی و تغییر رویکرد وزارت خارجه در این باره گفت: بنا بر اعلام کارشناسان، موضوعات مذاکرات از نظر فنی تقریباً روشن و در حال اشباع است و به سقف خودش می رسد.

افخم افزود: ابتکارات و ایده های مختلفی چه از طرف تیم ایرانی و چه از طرف مقابل مطرح و درباره جزئیات فنی موضوعات ، خیلی صحبت شده، آنچه اکنون مورد نیاز است این است که اراده سیاسی به منصه ظهور برسد که مسئله را حل و فصل کند.

وی اضافه کرد: هر توافق و موضوع فنی که بحث شود و دو طرف به این نتیجه برسند که مشکلی در آن ندارند برای اعلامش نیازمند تصمیم سیاسی هستند.

اعلام نتایج مذاکرات نیاز به اراده سیاسی دارد
افخم گفت: در بسیاری موضوعات مذاکراتی اعم از مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی، فارغ از مسائل فنی، اعلام نتایج مذاکرات نیاز به اراده سیاسی دارد، در مذاکرات هسته ای نیز طرف ما باید اراده سیاسی نشان دهد.

سخنگوی وزارت امورخارجه با تبیین تفاوت تفاهم و توافق سیاسی افزود: توافق تعهد آور است و دو طرف متعهد می شوند که بر اساس آن عمل کنند اما تفاهم دارای چنین شرایطی نیست و تفاهم میان گروه های مذاکره کننده درباره روش های مذاکراتی به منزله توافقی میان خودشان است.

وی با تأکید بر لزوم توجه به تفاوت تفاهم و توافق سیاسی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که ما یک مرحله توافق خواهیم داشت اما اگر تفاهمی صورت گیرد، بر اساس آن تفاهم وارد جزئیات می شوند و اینها روش هایی است که مذاکره کنندگان پیگیری می کنند.

اخبار سیاست خارجی - واحد مرکزی خبر

 


ویدیو : افخم:توافق دو مرحله ای نخواهیم داشت