احمد خاتمی: مداحان فتنه یزیدی را با فتنه 88 گره بزنند :     وی در خصوص طرح ...



 

فتنه گران , احمد خاتمی نماز جمعه , عکس های سید احمد خاتمی

 

وی در خصوص طرح مسائل سیاسی در هیئت‌ها و مجالس عزاداری تصریح كرد: تمام نهضت امام حسین (ع) سیاسی است، اما سیاسی مقدس نه سیاسی آلوده و باید در مجالس عزاداری رهنمودهای رهبری تبیین شود و رهبر ما فراجناح و فراحزب است.

امام جمعه موقت تهران گفت: گره زدن دیروز و امروز هنر بزرگ مداحی است و مداحان فتنه یزیدی را با فتنه سال 88 گره بزنند.

آیت‌الله سید احمد خاتمی شنبه شب در همایش عاشورائیان ولایت‌مدار كه در سالن اجتماعات دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد، اظهار داشت: مجالس امام حسین (ع) بوستان بهشت است كه هیئت‌های عزاداری در برگزاری آن نقش دارند.

وی ادامه داد: هیئت‌های عزاداری در طول تاریخ‌ بیشترین نقش را برای در اهتزاز بودن پرچم سالار شهیدان امام حسین (ع) داشتند، این پرچم را این افراد در شرایط سخت به اهتزاز درآوردند و این پرچم نماد اسلام و قرآن است.

امام جمعه موقت تهران اضافه كرد: پیامبر گرامی اسلام فرموده‌اند حسین چراغ فروزان هدایت و كشتی نجات است؛ زمانی كه پیشینه عزاداری‌ها را بنگریم،‌ مشاهده می‌كنیم كه شاید گاهی در بعضی جاها چراغ خدا و پیامبر خاموش است ولی چراغ حسین (ع)، چراغ خدا و پیامبر را روشن نگاه داشته است.

وی در ادامه با اشاره به دوران رضاخان در مبارزه با اعتقادات دینی مردم افزود: رضاخان فردی بسیار بی‌دین و بی‌سواد بود وی برای مبارزه با دین سه موضوع را هدف قرار داد؛ نخستین موضوع حجاب خواهران بود كه به طرز وحشیانه با چادر مبارزه كرد، موضوع دوم روحانیت بود كه در آن دوران رضاخان بیان كرد كه در هر شهر یك عمامه به سر بس است و هدف این بود كه حوزه‌های علمیه را منهدم كند كه این امر نیز صورت گرفت و فقط حوزه علمیه قم با تدبیر آیت‌الله حائری یزدی با تلاش فراوان باقی ماند.

خاتمی عنوان داشت: موضوع دیگری كه رضاخان با آن مبارزه می‌كرد، عزاداری‌های سیدالشهدا بود و این عزاداری‌ها را جرم تلقی كرده به طوری كه شركت‌كنندگان در این مراسم دستگیر و از آنها تعهد گرفته می‌شد؛ علت این مخالفت‌ها نیز این بود كه عزاداری‌ها سنبل دین و احیای مكتب است.

وی با اشاره به عزاداری‌ها در انقلاب توضیح داد: در انقلاب بستر عزاداری‌ها و گلستان هیئت‌ها روئید و خواستگاه انقلاب ما 15 خرداد سال 1342 برابر با 12 محرم است كه در آن سال عزاداران در حمایت از امام خمینی به خیابان‌ها آمدند و در آن شرایط لیبرال‌ها و ملی‌گراها می‌گفتند كه نهضت 15 خرداد نهضت كور بود در حالی كه این نهضت ایران را روشن كرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به اركان اساسی هیئت‌های عزاداری اشاره كرد و بیان داشت: مجالس عزاداری و هیئت‌ها دارای سه ركن اساسی هستند، نخستین ركن مردم به ویژه جوانان هستند كه با حضورشان مجالس عزاداری امام حسین (ع) را باشكوه برگزار می‌كنند، این حضور مقدس است و این قدم‌های شایسته بالاترین تكریم است.

وی یادآور شد: خدمت به عزاداران امام حسین (ع) عبادت بزرگی است و اجر دارد، هیچ كس را نباید در این مجالس تحقیر كرد به ویژه كودكان را و اگر كودكی نیز در مجلس عزاداری امام حسین (ع) سرو صدا كرد باید با او آرام رفتار شود زیرا او نیز جزو عزاداران امام حسین محسوب می‌شود.

خاتمی تصریح كرد: باید به كودكان و نوجوانان در مجالس عزاداری احترام گذاشته شود چراكه راندن كودك از مجلس امام حسین (ع) موجب می‌شود تا او نسبت به این مجالس نگاه خوبی نداشته باشد.

وی ادامه داد: ركن دیگر مجالس عزاداری و هیئت، روسای هیئت‌ها هستند كه مجلس عزا با مدیریت آنها شكل می‌گیرد و در واقع رئیس هیئت شدن انتصاب به حسین یافتن است و این انتصاب نیز مسئولیت می‌آورد و چنین فردی باید پاك چشم‌ترین، مومن‌ترین و متدین‌ترین فرد باشد و باید حرمت انتصاب را حفظ كند.

امام جمعه موقت تهران خطاب به روسای هیئت‌های عزاداری گفت: شما امانت‌دار هستید و نفیس‌ترین امانت‌ها در دست شماست؛ این امانات جوانان هستند كه باید برنامه‌ریزی برای حضور جوانان در هیئت‌ها صورت گیرد و در این مراسم علاوه بر عزاداری و سینه‌زنی مسائل لازم شرعی، روزه و نماز، روابط محرم و نامحرم، پوشش مشروع برای خانم‌ها و آقایان و ... توسط علما گفته شود.

وی با بیان اینكه در این جلسات باید اخلاق اسلامی و فرهنگ دین آموزش داده شود و مباحث اعتقادی مطرح شود، تأكید كرد: ده‌ها سایت اینترنتی به جان اعتقادات جوانان افتاده‌اند كه باید با این سایت‌های ضد خدا، ضد پیامبر و ضد مهدویت مقابله شود و مبادا در هیئت‌ها فقط به عزاداری اكتفا شود و باید در كنار عزاداری به این موارد نیز پرداخته شود.

خاتمی ادامه داد: نكته‌ای كه در این بین باید مورد توجه قرار گیرد، این است كه حیف است كالای عزاداری با كالای سخیف دنیا عوض شود، رقابت‌های شرك‌آلود و منم منم‌ها مطرح شود باید اینها كنار گذاشته شود و آنچه در صحنه نگاه داریم باید هیاهوی مقدس برای امام حسین (ع) باشد.

وی سومین ركن مجالس عزاداری را خطبا و روحانیون دانست و اظهار داشت: مجلس امام حسین (ع) مجلس روشنگری اهداف سالار شهیدان است و ما باید در این مجلس جبهه امام حسین (ع) و یزید را مشخص كنیم و نسبت به این موضوع روشنگری شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری اعلام كرد: جبهه امام حسین (ع) دین، ایثار در راه خدا و ولایت‌مداری است و جبهه یزید دین‌ستیزی، گذشت در راه اهداف شیطانی و ولایت‌ستیزی است.

وی در خصوص طرح مسائل سیاسی در هیئت‌ها و مجالس عزاداری تصریح كرد: تمام نهضت امام حسین (ع) سیاسی است، اما سیاسی مقدس نه سیاسی آلوده و باید در مجالس عزاداری رهنمودهای رهبری تبیین شود و رهبر ما فراجناح و فراحزب است.

خاتمی افزود: هیئت و مسجد نباید كانون حزبی باشد و محراب و منبر نیز نباید تریبون حزبی شود، تبیین رهنمودهای رهبری تبیین حرف‌های حزبی و گروهی نیست، رهبری حجت شرعی ما هستند و خطبای مجالس امام حسین در كنار عزاداری مسائل سیاسی، شرعی، آیه، روایت و اخلاق و روضه‌خوانی را داشته باشند تا جوانی كه در این مجلس حضور می‌یابد از هر حیث اشباع شود.

وی با اشاره به اهمیت مداحی‌ها گفت: مداحی فاخر یك هنر است و مداحی و خطابه متمم هم هستند و مداحی شور و خطابه شعور دینی است كه اگر این دو به هم گره بخورد ماندگار می‌شود و با هم بودن این شور و شعور دینی موجب می‌شود عزاداری امام حسین در این خط بماند.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: رهبری در جمع مداحان فرمودند كه غزلیات اخلاقی مربوط به ایمان به قیامت، اخلاقی و اجتماعی را نیز بخوانید زیرا گاهی یك غزل كار سخنرانی را می‌كند.

وی عنوان داشت: مداحان باید سبك سنتی را حفظ كنند و گره دادن دیروز و امروز هنر بزرگ مداحی است و فتنه یزیدی را با فتنه اخیر گره بزنند؛ مداحان باید احساس تعهد و وظیفه كرده و گره دادن دیروز و امروز هنر است.

خاتمی گفت: برخی مداحان تصور می‌كنند كه هرچه سبك‌های نو وجود دارد، جذاب است و از این سبك‌ها استفاده می‌كنند در صورتی كه اینگونه نیست و نكته دیگری كه باید مورد توجه مداحان قرار گیرد مسئله بزرگنمایی است كه در بحث ذكر مصائب نباید روضه دروغ خوانده شود البته پرورش روضه و با زمان حال سخن گفتن در روضه و تحلیل عاطفی دروغ نیست.

وی خاطرنشان كرد: خوشبختانه ما شاهد ارتقای محتوایی در بین مداحان هستیم و امیدواریم مجالس فاخر حسینی را هرچه بهتر برگزار كنیم...../تحلیل:عصرایران


ویدیو : احمد خاتمی: مداحان فتنه یزیدی را با فتنه 88 گره بزنند