آیکان: دامنه های ایران قابل مصادره نیست : موسسه آیکان که مدیریت تخصیص دامنه ...


موسسه آیکان که مدیریت تخصیص دامنه های اینترنتی کشورها را دراختیار دارد،در پاسخ به رای دادگاه فدرال آمریکا علیه دامنه های اینترنتی ایران اعلام و تصریح کرد که دامنه های اینترنتی ایران «دارایی» نیست و نمی توان آنها را توقیف یا مصادره کرد. خبرگزاری ایرنا: موسسه آیکان که مدیریت تخصیص دامنه های اینترنتی کشورها را دراختیار دارد،در پاسخ به رای دادگاه فدرال آمریکا علیه دامنه های اینترنتی ایران اعلام و تصریح کرد که دامنه های اینترنتی ایران «دارایی» نیست و نمی توان آنها را توقیف یا مصادره کرد.

رویترز نوشت پیشتر گروهی از شهروندان آمریکایی و اسرائیلی که مدعی اند قربانی تروریسم شده اند،در دادگاه فدرال آمریکا دادخواست توقیف دامنه های کشوری ایران(.ir)،سوریه و کره شمالی را ارئه داده بودند.

براین اساس،دادگاه فدرال آمریکا نیز براساس رای صادره از آیکان خواستار ضبط دامنه های ایران شد اما آیکان (موسسه اینترنتی نام ها و شماره های تخصص داده شده) که در آمریکا مستقر است، در واکنش رسما اعلام کرد که درخواست لغو این دستور را رسما به دادگاه فدرال تسلیم کرده است.

آیکان اعلام کرد:اساسا دامنه های کشوری،«دارایی» نیستند و در تملک هیچکس قرار ندارند و به همین دلیل نمی توانند مصادره شوند.

«جان جفری»مشاور عمومی آیکان در بیانیه ای اعلام کرد که این دامنه ها دارایی نیستندکه بتوان آنها را تصاحب کرد آنها«بخشی از یک اینترنت واحد جهانی»هستندکه آیکان برای کمک به حفظ آنها خدمت ارائه می کند.

وی افزود:دامنه های کشوری، دارایی نیستند و به هیچکسی از جمله آیکان تعلق ندارد بنابراین نمی توان آنها را مصادره کرد.

آیکان نوشت:دامنه های اینترنتی کشوری،بیشتر شبیه کدهای پستی هستند که مسیر یابی و خدمات اداری را برای نام های دامنه ای که در «دامنه سطح بالای کد کشوری» (ccTLD) به ثبت رسیده اند،بسادگی فراهم می سازد.

دامنه سطح بالای کد کشوری (country code Top Level Domain که به اختصار ccTLD نامیده می شود)،یک دامنه اینترنتی سطح بالاست که بطور عمومی برای یک کشور،یک منطقه خودمختار، یا منطقه وابسته به قلمرو یک کشور مورد استفاده قرار گرفته یا رزرو شده است.

این مقام آیکان افزود: اگر آیکان دخالت کند و خود این دامنه ها را به گونه دیگری تعیین کند این کار موجب اختلال در کار افراد، تاجران و سازمان های خیریه ای می شود که از نام دامنه ای استفاده می کنند که به این کدها ختم می شوند.

آیکان در بیانیه خود نوشت که این سازمان از لحاظ فنی توانایی کاری که شاکیان این دادگاه درخواست کرده اند را ندارد.

آیکان براساس قراردادی با وزارت بازرگانی آمریکا،مدیریت آدرس های اینترنتی را بر عهده دارد و این قرارداد به این سازمان اجازه نمی دهد که به خودی خود دامنه سطح بالای کد کشوری را جا به جا کند.

آیکان در سال 1998 به عنوان یک سازمان مستقل و به منظور کنترل اینترنت که پیشتر بر عهده دولت آمریکا بود تاسیس شد. مقر این سازمان در واشنگتن است.

آیکان نوشت: قوانین برای ارزیابی و تایید مدیران دامنه سطح بالای کد کشوری، توسط رویه ها، استانداردها و اصول جامعه اینترنت ابداع شده است.

ایکان با اعلام اینکه این سازمان با مدیران سه دامنه یاد شده «تعامل بسیار اندکی» داشته است، نوشت:دامنه های کشوری ایران توسط «موسسه تحقیقات علوم بنیادین»در تهران مدیریت می شود و میزبانی دو سرور را بر عهده دارد که یکی در ایران و دیگری ظاهرا در اتریش قرار دارد.

این سازمان ادامه داد:دامنه های کشوری سوریه توسط «سازمان ملی خدمات شبکه» در دمشق مدیریت می شود میزبانی چهار سرور را بر عهده دارد که دو سرور ظاهرا از لحاظ فیزیکی در سوریه قرار دارند و محل استقرار دو سرور دیگر مشخص نیست.

آیکان افزود:همچنین دامنه های کشوری کره شمالی توسط «شرکت سرمایه گذاری ستاره مشترک»در پیونگ یانگ مدیریت می شود و میزبانی دو سرور را که هر دو ظاهرا در کره شمالی قرار دارند، بر عهده دارد.


ویدیو : آیکان: دامنه های ایران قابل مصادره نیست