هزینه های انتخاباتی نمایندگان؛ از ۶۰ میلیون تا یک میلیارد تومان :       مدتهاست ...



 

 

دستمزد 800 هزار تومان، هزینه خانوار 3 میلیون تومان  , هر دقیقه مجلس 300 میلیون تومان هزینه دارد , میلیون تومان

 

مدتهاست كه بحثهای مربوط به انتخابات مجلس به سوژه اصلی رسانه ها تبدیل شده است. در این میان یكی از بحثهای اصلی در این خصوص مربوط به تبلیغات و هزینه های مربوط به آن است. هزینه هایی كه در مقابل منبع تامین آن همواره یك علامت سوال قرار دارد. پرسش مهم این است هزینه تبلیغات انتخاباتی كاندیداها از كدام منبع تامین می شود؟

نمایندگان كنونی مجلس كه برای انتخابات پیش رو ثبت نام كرده اند این سوال را با پاك كردن صورت مسئله جواب می دهند. اكثر آنها می گویند كه انتخابات برای ایشان هزینه چندانی ندارد و برای مبالغی كه ناگزیر باید هزینه شود شخصا آن را پرداخت می كنند. این در حالی است كه از مدتها پیش در مورد كمك هزینه های جریان انحرافی به نمایندگان مجلس اخبار زیادی مخابره می شود. كمكهایی كه برای وكیل الدوله ساختن وكلای ملت هزینه می شود. «تهران امروز» هزینه های نشستن بر كرسی های سبز بهارستان و منابع آن را بررسی كرده است.

استفاده از شگردهای تبلیغاتی كمپین انتخاباتی اوباما

یكی از نماینده های استان آذربایجان غربی هزینه تبلیغات برای انتخابات را ناچیز عنوان كرده و گفت: از آنجایی كه خود مردم از بنده خواستند تا دوباره در انتخابات شركت كنم خود آنها هم دست به دست هم داده و ستاد انتخابات را تشكیل خواهند داد.

وی ادامه داد: یكی مغازه اش را در اختیار ما قرار می دهد، همشهری دیگری ماشین خود و پسرانش را برای حضور در روستاها به ستاد می دهد و فرد دیگری هم خانه اش را برای برگزاری جلسات آماده می كند. توصیف این همه مردمی بودن در اردوگاه انتخاباتی این كاندیدا زمانی كه با اظهارات یكی از اعضای ستاد انتخاباتی وی همراه می شود شنیدنی است.

وی كه در انتخابات مجلس هشتم نیز در ستاد انتخاباتی این نماینده مشغول بوده است، گفت: به نظر نمی رسد هزینه های انتخاباتی امسال كمتر از سال ۸۶ باشد و با توجه به تورم و گران شدن كاغذ و بنزین قطعا هزینه ها بیشتر از ۴ سال پیش خواهد بود. وی كه نخواست نامش فاش شود میزان هزینه تبلیغات انتخاباتی این نماینده مجلس را حدود ۷۰۰ میلیون تومان در انتخابات مجلس هشتم عنوان كرده و گفت: حدود ۱۵۰ میلیون تومان هزینه چاپ تراكت و پوستر شد و اجاره چند ساختمان هم حدود ۴۰۰ میلیون تومان هزینه داشت.

این فعال سیاسی هزینه حمل و نقل، تهیه غذا، خرید هدیه، ایاب و ذهاب، اجاره سالن برای سخنرانی و سایر هزینه های جاری را بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان برآورد كرد. وی ادامه داد: این نماینده مجلس در انتخابات پیش رو از شگردهای تبلیغاتی كمپین انتخاباتی اوباما بهره می برد و به نظر می رسد با استفاده از كمپین تبلیغاتی اوباما قطعا پیروز انتخابات پیش رو خواهد بود.

این عضو ستاد انتخاباتی گفت: شركتی كه فعالیتهای تبلیغاتی این نماینده را در دست دارد با پیشنهاد این پكیج كه در زمان قانونی تبلیغات ارائه خواهد شد پیروزی این نماینده را تضمین كرده است. وی از دادن اطلاعات دقیق در مورد این پكیج خود داری كرد اما در عین حال گفت كه در این پكیج كتابچه معرفی استان، چند فیلم مستند چند دقیقه ای، گزارش عملكرد، هدیه تبلیغاتی و... وجود دارد. وی در پاسخ به این سوال كه این هزینه ها از كجا تامین می شود، ابراز بی اطلاعی كرد.

پول دولت در اردوگاه انتخاباتی برخی كاندیداها

یكی دیگر از نمایندگان كنونی مجلس كه به گفته خودش تا روز آخر ثبت نام قصد نداشت در انتخابات مجلس كاندیدا شود، گفت: تحركات انتخاباتی خود را برای مجلس نهم شروع نكرده است. این نماینده مجلس در حالی فعالیت ستاد انتخاباتی خود را رد كرد كه یكی از خبرنگارانی كه در ستاد وی فعالیت می كند، گفت: ستاد چراغ خاموش پیش می رود و به برگزاری همایش ها و نشست های هفتگی به مناسبت های مختلف بسنده می كنیم.

وی ادامه داد: این نشست ها علاوه بر هزینه اجاره سالن همایش، پذیرایی، هدایا و پاره ای از رفت و آمدها معمولا خرج دیگری ندارد. این خبرنگار عملكرد خود در این ستاد را اینگونه عنوان كرد: فعالیت های اصلی مربوط به انتخابات آغاز شده و تنها نصب پوستر و پخش تراكت و... برای زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی مانده است.

این نماینده مجلس در ادامه گفت وگوی خود با تهران امروز هزینه انتخاباتی خود را در مجلس هشتم ۶۰ میلیون تومان عنوان كرد و ادامه داد: این در حالی است كه نماینده ای كه در مجلس كنار من می نشیند بیش از یك میلیارد تومان برای پیروزی در انتخابات هزینه كرده است.

این نماینده استان همدان خاطرنشان كرد: حتی شنیده ام كه فیلم انتخاباتی یكی از نمایندگان را یك كارگردان مطرح می سازد و قطعا مبلغ هنگفتی برای ساخت این فیلم دریافت خواهد كرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در عین حال گاهی این مبالغ از منابع نامشخص و حتی دولتی به دست كاندیدا می رسد كه بعد از نمایندگی این افراد در مجلس، آنها را به وكیل الدوله بدل می كند. نگاهی به انتخابات هشت دوره گذشته به روشنی نشان می دهد از مجلس اول هر چه به سمت انتخابات مجلس هشتم رفته ایم هزینه ورود به مجلس پر رنگتر شده و نقش مادیات بیشتر به نظر می رسد.

نگاهی به هزینه های تبلیغات انتخاباتی چند فرضیه را به ذهن متبادر می كند، اول اینكه كاندیداها افراد ثروتمندی هستند كه هزینه تبلیغات و حقوق دولتی اهمیت زیادی برای آنها ندارد بلكه صرفا برای كسب موقعیت اجتماعی یا خدمت به كشور كاندیدا شده اند.

دوم اینكه كاندیداها انسان هایی هستند كه حاضرند به قیمت ورشكستگی و زیر بار قرض رفتن نماینده شوند تا به ملت خدمت كنند. سوم اینكه كاندیداها اسپانسرهای قوی در پشت سر دارند كه حاضرند ریسك كنند اما فراموش نكنیم كه این اسپانسرها بعدها سهم خواهی خواهند كرد. چهارم اینكه اصلا شاید هزینه زیادی برای تبلیغات نمی كنند یا اینكه به نحوی از بودجه بیت المال برای تبلیغات استفاده می كنند و پس از ورود به مجلس با استفاده از روابط جدید جبران مافات خواهند كرد.

نقش موثر روشنفكران

عماد افروغ استاد دانشگاه و نماینده مجلس هفتم در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی«تهران امروز» ضمن صحه گذاشتن بر هزینه كرد مبالغ كلان در انتخابات مجلس گفت: هر چه از مجلس اول به مجلس نهم نزدیك شدیم تا حدودی معیار های انتخاب نماینده و نحوه مبارزات انتخاباتی تغییر كرده است. این فعال سیاسی ادامه داد: در فاصله زمانی مجلس اول تا هشتم جامعه تغییراتی را تجربه كرده و از ساده زیستی، قناعت و شجاع خواهی و شجاع پروری فاصله گرفته است. منشا این فاصله به صاحبان قدرت بر می گردد.

وی افزود: اگر روزی ارزش این بود كه شخص توانمندی های خود را عرضه كند و مردم به كسی رای بدهند كه سلامت اقتصادی دارد این ارزشها تاحدودی دچار تغییر شده است. ریشه آن در مردم نیست بلكه از تغییر سبك زندگی دولتردان از ساده زیستی و قناعت به سمت اشرافی گری است. افروغ خاطرنشان كرد: مطبوعات حكایت از این دارد كه اموال شبهه ناك با بوی دولتی بودن در ستاد های انتخاباتی هزینه می شود یا ممكن است این مبالغ از آن طرف مرزها آمده باشد، از این رو قوه قضائیه باید وارد عمل شود و با ولخرجی های مشكوك مقابله كند.

نمایده ادوار مجلس یادآور شد: با توجه به رابطه قدرت ثروت، ریشه این مسائل را باید در قدرت دولتی جست وجو كرد. دولت به معنای حاكمیت كه می تواند این رفتارها را تعدیل كند. مثلا نماینده می تواند به دولتی كه دستش در بیت المال است نه بگوید. وی راهكار مقابله با ولخرجی های لجام گسیخته را در نظارت نهادهای نظارتی عنوان كرده و گفت: در این میان نمی توان نقش روشنفكران را نادیده گرفت چرا كه روشنفكران حلقه رابط بین مردم و دولت هستند و باید جلوی این خطر را بگیرند.../تهران امروز


ویدیو : هزینه های انتخاباتی نمایندگان؛ از ۶۰ میلیون تا یک میلیارد تومان