هزینه های امروز از ساده بینی های دیروز است : دو اتفاق در این روزها دولت و افكارعمومی ...



هزینه جراحی زیبایی بینی , طالع بینی امروز , هزینه عمل پولیپ بینی

دو اتفاق در این روزها دولت و افكارعمومی را درگیر خود كرده است. در یك طرف ماجرا دولت حسن روحانی قرار دارد و در طرف دیگر دو كشور مهم منطقه یعنی تركیه و عربستان. اول اظهارات مقامات تركیه در ادعای دادن «هشدار» به ایران و تاكید وزیرخارجه این كشور بر این موضوع  كه «سیاست‌های طائفه‌گری ایران بسیار خطرناک است.»(واحد مركزی خبر، 16/9/94) و دوم مسئله پایین آمدن بی‌سابقه بهای نفت خام است.


هر دوی این مسائل سبب انتقادات به دولت روحانی شده است. اگرچه نوبخت پاسخ درخور و شایسته‌ای به ادعاهای دولت تركیه داد، اما نباید از این واقعیت چشم‌پوشی كرد كه برخی سیاست‌ها موجب شده تا دولت‌های عربستان و تركیه «جسارت» روبه‌رو شدن با ایران را پیدا كنند و در مقام حرف هم كه شده ادعای «تهدید» ایران را داشته باشند.


مقامات این دو كشور راه تقابل با ایران را پیش‌گرفته‌ و در اظهاراتی به دنبال جریحه‌دار كردن احساسات ایران و در نتیجه خروج ایران از جاده «تدبیر و امید» هستند تا به واسطه آن بار دیگر بتوانند از كنار انزوای ایران در جهان، منافع سرشار  خود را تامین كنند. مسئولیت جسارت در این تقابل، برعهده همان كسانی است كه با سیاست‌هایشان این كشورها را ثروتمند‌تر و وقیح‌تر كرده‌اند. همچنین نباید از نقش رسانه‌های مخالف دولت كه منافع ملی را قربانی مطامع سیاسی و جناحی می‌كنند نیز غافل بود.


بعد از آخرین نشست نفت اوپك بهای نفت پنج درصد سقوط كرد و حالا عربستان حاضر نیست تولید خود را كاهش دهد. اما سوال اینجاست كه سیاست‌های غلط و عدم آگاهی و هوشیاری مسئولان دولت قبل باعث شد تا سهمیه نفت ایران كاهش و عربستان جایگزین آن شود تا به اتكای پول‌های بادآورده، امروز حتی زیربار كاهش تولید هم نروند. از سوی دیگر با برداشته شدن تحریم‌ها و افزایش تولید نفت ایران، احتمال كاهش بیشتر بهای نفت هم دور از ذهن نیست. این در شرایطی است كه اتفاقا زمستان سختی در پیش رو  داریم كه قاعدتا  باید با توجه به این شرایط بهای نفت بالاتر می‌رفت.


نزدیكان دولت قبل و رسانه‌های آنها، تلاش می‌كنند مقصر اصلی این دو اتفاق را دولت روحانی معرفی كنند و این در حالی‌ا‌ست كه اتفاقا آنها باید در جایگاه متهم قرار بگیرند نه جایگاه شاكی.


رستم قاسمی، وزیر نفت دولت قبل در دی ماه 90 در گفت‌وگویی مدعی شده بود تحریم نفت ایران باعث افزایش قیمت نفت شده و آن را به بیش از 200 دلار می‌رساند.  همچنین بد نیست نظر او را در مورد تحریم بانك مركزی مرور كنیم كه گفته بود: قانونی در دنیا وجود دارد که براساس آن حتی کشورهای در حال جنگ هم مجاز نیستند بانک مرکزی کشوری را تحریم کنند. این یک قانون بین‌المللی است و به همین دلیل است که تا الان بانک مرکزی را تحریم نکرده‌اند و در آینده هم تحریم نمی‌کنند.  (هفته نامه آسمان10/10/90) فروش نفت یك ماه بعد از این اظهار نظر تحریم شد.


یك پیش بینی دیگر هم درباره نفت 200 دلاری مربوط می شود به سال گذشته كه حال ملك عبدا... پادشاه عربستان وخیم بود. كیهان در تیتر اول خود نوشت: پادشاه عربستان به کما رفت/ کارشناسان: پس از ملک عبدا... نفت به 200 دلار می‌رسد.» این روزنامه در ابتدای متن گزارش‌خود هم نوشت: «در حالی که آل‌سعود یک قمار نفتی را به راه انداخته است و با افزایش تولید نفت خود قیمت آن را تا 55 دلار پایین آورده است، کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت مرگ ملک عبدا... قیمت نفت افزایش می‌یابد.»


جالب‌ترین اظهار نظر را سردار سعید قاسمی داشت كه خطاب به دولت روحانی گفته بود: «با یک حرف احمدی‌نژاد قیمت نفت 20دلار بالا می‌رفت؛ ثمره کار شما چیست؟»


 همان‌طور كه می‌بینیم مشكل دقیقا در همین ساده بینی به مسائل مهمی است كه سرنوشت  كشور و نسل‌های آینده را درگیر خود می‌كند. اگر نبود بی‌تدبیری‌ها گذشته  امروز نه عربستان اینقدر وقیح شده بود و نه تركیه توانایی سخن گفتن داشت. فراموش نكنید كه تركیه باتوجه به نزدیكی احمدی‌نژاد به مسئولان آن توانست از قبل – به اصطلاح دور زدن تحریم‌ها – منابع مالی سرشاری كسب كند. درحالی كه ایران نتوانست از 700 میلیارد دلار درآمد نفتی‌اش بهره چندانی ببرد، تركیه با تقویت بنیه اقتصادی حالا به یك مدعی در منطقه تبدیل شده است. كشوری كه سابق بر این برای دریافت سرمایه‌گذاری حاضر بود به هر كاری تن دهد.


به علاوه باید به نقش مخرب رسانه‌ها و گروه‌هایی كه مرتبا «وادادگی» و «سازشكاری» دولت را تكرار می‌كنند، اشاره كرد. كسانی كه «ان‌شاءا... ناآگاهانه» منافع ملی را فدای مطامع حقیر سیاسی كرده تا تحلیلگران و مشاوران كشورهای منطقه بر  همان مبنا به دولت‌هایشان مشاوره بدهند. حرف آخر این است: فاكتور این هزینه‌ها به نام شما باید ثبت شود، نه دولت روحانی.


 اخبار اقتصادی  -  قانون


ویدیو : هزینه های امروز از ساده بینی های دیروز است