هزینه‌ پیدا کردن شغل مناسب در سال 95 : رئیس کانون انجمن های صنفی دفاتر مشاوره ...


رئیس کانون انجمن های صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های کشور افزایش اندک حق مشاوره کاریابی ها را هم سو با رشد هزینه های این دفاتر ندانست و گفت این میزان افزایش مورد قبول مراکز کاریابی سراسر کشور نیست. خبرگزاری ایرنا: رئیس کانون انجمن های صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های کشور افزایش اندک حق مشاوره کاریابی ها را هم سو با رشد هزینه های این دفاتر ندانست و گفت این میزان افزایش مورد قبول مراکز کاریابی سراسر کشور نیست.

بابک هاشمی پور با بیان اینکه حق مشاوره کاریابی ها با 20 هزار ریال افزایش به 150 هزار ریال رسیده است، تاکید کرد، با چنین رقم هایی نمی توان انتظار ارائه مشاوره شغلی مناسب به کارجویان داشت.

وی یادآورشد: حق الزحمه ثبت نام در سال 95 برای کاریابی های داخلی 150 هزار ریال و برای کاریابی های خارجی 220 هزار ریال تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه کانون انجمن های صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی ها به این مبلغ معترض است، افزود: با صحبت هایی که با مسئولان دفتر هدایت نیروی کار و معاونت توسعه کارآفرینی وزارت کار انجام گرفت اعلام شد در آئین نامه جدید فعالیت کاریابی ها که در اردیبهشت و یا خردادماه سال 95 به تصویب می رسد، اختیارات بیشتری برای دریافت حق الزحمه پیش بینی شده است.

این مقام انجمن های صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های کشور، در تشریح این اختیارات نیز گفت: در آیین نامه جدید کاریابی ها که برای بررسی در اختیار هیات دولت قرار دارد، کانون اختیار بیشتری در تعیین حق الزحمه دارد و حتی می توان میزان آن را به صورت شناور و یا با توافق کارجو و کاریابی تغییر داد.

هاشمی پور با بیان اینکه کاریابی ها در سال 1395 می توانند بابت حق الزحمه به کارگماردن، حداقل یک ماه حقوق نیروی کار را از کارجو و کارفرما دریافت کنند، افزود: البته پرداخت نصف حداقل حقوق برعهده کارجو و نصف دیگر برعهده کارفرماست که می توان با توافق با کارفرما، کل این مبلغ را نیز از او دریافت کرد.

مخالفت وزارت تعاون با افزایش حق مشاوره به 250 هزار ریال

داود عسگری رئیس انجمن صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های استان تهران نیز به اعتراض دفاتر کاریابی نسبت به افزایش 20 هزار ریالی حق مشاوره اشاره کرد و گفت: انجمن پیشنهاد افزایش مبلغ کنونی به 200 تا 250 هزار ریال را داده بود تا پاسخگوی هزینه های آنها باشد اما مسئولان وزارت تعاون با آن مخالفت کردند.

وی گفت: در شرایطی که به دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی ها کمکی نمی شود، نباید دیدگاه های آنها نیز نادیده گرفته شود.

وی گفت: کاریابی ها، بخش خصوصی هستند که هزینه های خود را تامین می کنند؛ در نتیجه تصمیم ها باید به گونه ای اتخاذ شود که مانع فعالیت این بخش نباشد.

عسگری با بیان اینکه بیشتر دفاتر مشاوره کاریابی استیجاری هستند، ادامه داد: مبلغ تعیین شده، کفاف هزینه های آب،برق، گاز، تلفن و دستمزد کاریابی ها را نمی دهد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های استان تهران، با طرح این پرسش که آیا با مبالغ تعیین شده می توان مشاوره شغلی ارائه داد؟ افزود: به طور میانگین مشاوره شغلی در کاریابی ها 30 دقیقه زمان می برد و این در حالی است که در حق ثبت نام از 150 هزار ریال، فقط 80 هزار ریال برای مشاوره اختصاص داده شده که رقم کارشناسی نیست.

عسگری با بیان اینکه در تدوین حق الزحمه ثبت نام و مشاوره شغلی باید به استانداردها نگاه کنیم، ادامه داد: باید ببینیم چه تجربه هایی در دنیا در این زمینه وجود دارد و باید از آنها بهره ببریم زیرا بی توجهی به مشاوره شغلی و تعیین مبالغ ناچیز، بی انگیزگی برای کاریابی ها به دنبال دارد.

درآمد اندک کاریابی ها

لیلی دانشمندی عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های کشور نیز در گفت و گو با ایرنا به اهمیت مشاوره شغلی در اشتغال نیروی کار اشاره کرد و گفت: تجربه ثابت کرده است کارجویانی که از مشاوره شغلی مناسب بهره گرفته اند راحتتر جذب بازارکار شده اند.

وی با بیان اینکه مشاوره شغلی مناسب می تواند سرنوشت یک جوان را تعیین کند، افزود: مراکز مشاوره در حوزه های مختلف روان شناسی و حقوقی حداقل 700 هزار تا یک میلیون ریال حق مشاوره می گیرند و این در حالی است که دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی باید برای ثبت نام و مشاوره شغلی فقط 150 هزار ریال دریافت کنند.

وی با اینکه بخش خصوصی با این مبالغ توان ادامه فعالیت نخواهد داشت، افزود: کف هزینه ثبت نام در مراکز مشاوره شغلی و کاریابی ها به ویژه در شهرهای بزرگ ناچیز است.

دانشمندی تاکید کرد: برخی از قوانین و دستورالعمل ها نه تنها کمکی به بخش خصوصی نمی کند بلکه دست و بال این بخش برای خدمات مناسب می بندد.

عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های کشور با بیان اینکه مراجعه کنندگان به کاریابی ها از طیف و سطح تحصیلات متفاوتی هستند، افزود: در این شرایط با یک مشاوره کیفی می توانیم سرنوشت افراد را تغییر دهیم اما اگر کاریابی ها درآمدی نداشته باشند نمی توانند نیروی متخصص برای جذب مشاوره شغلی جذب کنند.

کاریابی ها با مشکلات مالی دست به گریبانند


حسین ساروخانی نایب رئیس کانون انجمن های صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های سراسر کشور نیز در واکنش به افزایش 20 هزار ریالی میزان حق الزحمه ثبت نام و مشاوره دفاتر کاریابی غیردولتی، در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد این مبلغ ناچیز کفاف هزینه های کاریابی ها را نمی دهد.

به گفته وی هزینه 150 هزار ریالی در نظر گرفته شده برای ثبت نام و مشاوره با واقعیت های جامعه همخوانی ندارد و قابل مقایسه با خدمات مشابهی که توسط سایر بخش ها ارائه می شود، نیست.

ساروخانی با بیان اینکه بسیاری از کاریابی ها از گذشته دست به گریبان مشکلات مالی بوده اند، افزود: این رویه مشکلات آنها را حادتر می کند.

نایب رئیس کانون انجمن های صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های سراسر کشور درباره افزایش هزینه ثبت نام در کاهش شمار مراجعه کنندگان نیز گفت: اگر کارجویان انتظار یک خدمت مناسب دارند که می تواند زندگی آنها را متحول کند، پرداخت 200 تا 250 هزار ریال برای آنها قابل توجه نیست.

کاریابی ها از جمله مراکزی هستند که می توانند از طریق تعامل میان کارفرما و کارجو، جویندگان کار را به سوی شغل مورد نظر هدایت کنند. براساس اعلام رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سهم کاریابی ها در هدایت شغلی 25درصد است.

این وزارتخانه درصدد است با اجرای برنامه های متعددی همچون رتبه بندی کاریابی ها و واگذاری خدمات سهم دفاتر کاریابی را در ایجاد اشتغال افزایش دهد.

شناسایی استعدادها از طریق کارجویان و شناسایی کارفرمایان و ایجاد ارتباط بین این دو از وظایف اصلی کاریابی ها به شمار می رود. واگذاری بیمه بیکاری تا اشتغال مجدد به صورت آزمایشی در استان های البرز، قزوین و تهران اجرا می شود و از برنامه های در دست اجرا برای دفاتر کاریابی است.


ویدیو : هزینه‌ پیدا کردن شغل مناسب در سال 95