نگاهی به ناسازگاری در زندگی زناشویی :     نگاهی به ناسازگاری در زندگی زناشویی ...



 

زندگی زناشویی , آداب معاشرت در زندگی زناشویی , راز خوشبختی در زندگی زناشویی

 

نگاهی به ناسازگاری در زندگی زناشویی وقتی‌ آب‌تان‌ به‌یك‌جوی نمی‌رود.دلت می‌خواهد فریاد بزنی و از ته دل به سرنوشت خودت فحش بدهی. دلت می‌خواهد مقصر را پیدا كنی و هر چه روی دلت مانده را به او بگویی و دلت خنك شود. شوهرت هم دلش می‌خواهد به میز مشت بكوبد و سرش را به دیوار بزند.

 

شاید او هم اگر مقصر را پیدا كند مشتی به چانه‌اش بزند تا از دست این همه كینه خلاص شود.

 

زندگی‌تان جهنم شده است. چشم دیدن همدیگر را ندارید در حالی كه می‌دانید همدیگر را هم دوست دارید اما انگار برای هم ساخته نشده‌اید. نمی‌شود دیگر! انگار هیچ وقت آب شما دو نفر توی یك جوی نمی‌رود و مثل دوتا خط موازی یا باید از هم دور باشید یا نزدیك شدن به فكر و احساس هم برایتان غیرممكن است.

 

چرا این اتفاق افتاده است؟ از كی این طور شد؟ شما عاشق كس دیگری شده‌اید؟ همسرتان زن دیگری را دوست دارد؟ یا... .هر چه هست این زندگی گل‌آلود شما را به جایی نمی‌رساند. شما و همسرتان با هم سازگار نیستید.

 

 

سازگاری‌ها

 

وقتی ما توان سازگاری نداریم ناسازگار می‌شویم، اما چگونه این اتفاق می‌افتد؟محققان توانسته‌اند فهرستی از اولویت‌های زوج‌های سازگار و ناسازگار را تهیه كنند كه بودن این فهرست سبب سازگاری و نبود آن سبب ناسازگاری می‌شود.

 

 

سازگاری در تصمیم‌گیری‌های مشترك

 

به گزارش ایسنا تحقیقی كه میشل روی 450‌زوح انجام داد نشان داد زنانی كه در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های مربوط به بودجه، تجهیزات و وسایل مسكن و امور فرزندان در كنار شوهرانشان به صورت فعال مشاركت دارند، از زندگی خود راضی‌تر هستند.

 

آقایان اگر شما این همكاری را از همسرتان دریغ می‌كنید و همسری سازگار می‌خواهید بهتر است در روش خود تجدیدنظر كنید.

 

تحقیق دیگر نشان می‌دهد افراد ناراضی از زندگی زناشویی كسانی هستند كه شوهران سنتی و زنان غیرسنتی دارند. زنان شاغلی كه به علت استقلال روانی و اقتصادی تصمیم‌گیری در خانواده را حق خود می‌دانند، با سدی به نام شوهران سنتی مواجه می‌شوند كه برای منع آنان از این كار كوهی از وظایف و مسائل را سر راه آنان قرار می‌دهند تا آنان را سر جای خود بنشانند.

 


اوقات فراغت

 

این یكی از مشكلاتی است كه امروز بین خانواده‌های ایرانی بیشتر بروز می‌كند. فشار تورم و نیاز اقتصادی سبب می‌شود مردان و زنان كاری فزون‌تر انجام دهند و حضور در شیفت‌های اضافی كاری آنان را از گذران اوقات فراغت در خانواده بازمی‌دارد. این گلایه‌ای است كه اكثر زنان از همسران پركار خود دارند و در فهرست محققان ازجمله پاركی و ساكر جزو عوامل ناسازگاری است.

 

زنان در این خانواده‌ها یا تنها می‌مانند یا وقت خود را با كودكشان سر می‌كنند و كم‌كم حس گسستگی خانواده به سراغشان می‌آید. آنان سعی می‌كنند این گسستگی را مهار كنند، اما مشاجرات پیش می‌آید... .

 

زندگی موفق زناشویی , زندگی زناشویی موفق , موفقیت در زندگی زناشویی


فرزند، حلال مشكلات

 

تحقیقات نشان می‌دهد زوج‌های دارای فرزند از نظر میزان روابط جنسی و رضایت‌مندی در سطح بالاتری قرار دارند و نبود هر یك از این مولفه‌ها منجر به ناسازگاری در خانواده می‌شود.

 

 

ارتباطات موثر

 

این یكی دیگر از عوامل سازگاری است. رفتارهای ارتباطی زوج‌های سازگار بیشتر از زوج‌های ناسازگار بر مبنای گذشت و تكیه بر نكات مثبت طرف مقابل است. زوج‌های ناسازگار در برداشت خود از منظور و هدف طرف مقابل به صورت منفی عمل می‌كنند در حالی كه در زوج‌های سازگار بین منظور فرستنده و برداشت گیرنده تفاوت اندكی وجود دارد. یعنی این زوج‌ها مثبت‌اندیش‌تر و شنونده‌های بهتری هستند. اهل قضاوت و پیشداوری نیستند و حرف‌های طرف مقابل را تحریف نمی‌كنند. در عوض زوج‌های ناسازگار اغلب تفسیر منفی از پیام طرف مقابل خود ارائه می‌دهند.

 

 

زوج‌های پیشگو

 

جالب است بدانید این تحقیقات نشان می‌دهد زوج‌های موفق و سازگار از توانایی بیشتری برای پیش‌بینی رفتار طرف مقابل خود برخوردار هستند و لذا در روابط زناشویی نیز موفق‌ترند. مهارت‌های ارتباطی و حل مساله به تنهایی قادر است سازگاری یا نا سازگاری یك زوج را مشخص كند.

 


همسان نه، مكمل

 

تحقیقی كه روی زوج‌های همسان شاهد انجام شده، نشان می‌دهد همسانی ویژگی‌های روانی میان همسران می‌تواند منجر به ناسازگاری شود در حالی كه شخصیت‌های مكمل بهتر با هم سازگاری می‌كنند. بنابراین دنبال نسخه مونث خودتان نباشید!

 

تحقیقات بسیاری در مورد سازگاری و ناسازگاری زوج‌های جوان انجام شده است.این تحقیقات به شما می‌گوید كجا زندگی به بن‌بست می‌رسد و اگر چه رفتاری پیش بگیرید با وجود تمام اختلافات می‌توانید به زندگی مشترك توام با خوشبختی ادامه دهید، اما در این شماره بیش از این مجال نیست و ادامه این مبحث را در هفته‌های آتی پی می‌گیریم.


ویدیو : نگاهی به ناسازگاری در زندگی زناشویی