نگاهی به حریف آینده تیم ملی/مالدیو :         چهارده سال پیش بود که تیم ملی ...



 

 

 

اسکوتر برقی؛ ولخرجی متظاهرانه یا نگاهی به آینده؟ , بانک آینده , مالدیو

 

چهارده سال پیش بود که تیم ملی ایران در مرحله اول مقدماتی جام جهانی 98 در ورزشگاه عباسیون دمشق یک نتیجه اعجاب انگیز را مقابل تیم گمنام مالدیو ثبت کرد؛ 17 بر صفر! بعد از آن بازی بود که یک روزنامه ورزشی تیتر زد: مالدیو نه «مال» بود، نه «دیو»

در برد 17 گله تیم ملی، مهدی مهدوی کیای 21 ساله که پیش از آن به عنوان یک مهاجم شناخته می شد، برای اولین بار در نقش پیستون راست به میدان رفت (تیم ملی در آن روزها با روش 3-5-2 بازی می کرد) و تا سال ها در این پست ماندگار شد. کریم باقری هم 7 گل زد تا رکورددار بیشترین گل زده در یک بازی ملی باشد.

یک هفته بعد در تهران، مالدیو 9 گل خورد تا شکستی آبرومندانه تر داشته باشد. 14 سال از آن روزها گذشته و حالا در مرحله اول انتخابی جام جهانی 2014 باز هم باید با مالدیو روبرو شویم. در ادامه نگاهی آماری خواهیم داشت به تیمی که روز اول مرداد در ورزشگاه آزادی با ایران دیدار می کند.

عملکرد امسال: مالدیو در سال 2011 مجموعاً پنج بازی رسمی و دوستانه داشته که حاصل آن دو برد مقابل کامبوج و قرقیزستان، دو مساوی با تاجیکستان و هند و یک شکست 4-0 برابر سنگاپور بوده است. آن ها در سال های اخیر تیم هایی نظیر هند، مالزی، بوتان و سری لانکا را شکست داده اند اما هنوز در رنکینگ فیفا، موقعیت خوبی ندارند و کمی بالاتر از فیلیپین و بنگلادش در جایگاه 151 دنیا قرار دارند.

لیگ مالدیو: در این کشور 350 هزار نفری که فقط 298 کیلومتر مربع مساحت دارد، یک لیگ 8 تیمی برگزار می شود که فقط پس از 14 هفته، چهره قهرمان مشخص می شود. بهترین تیم های باشگاهی مالدیو «وی بی اسپرت» و «ویکتوری» هستند که تقریباً تمام ملی پوشان آن، از همین دو باشگاه بیرون می آیند.

بهترین برد: تیم ملی مالدیو در سال 2003 بهترین پیروزی خود را با نتیجه عجیب 12-0 مقابل مغولستان جشن گرفت.

بهترین نتیجه: مالدیو در مرحله مقدماتی جام جهانی 2006 شگفتی بزرگی خلق کردند و موفق شدند در خانه، کره جنوبی را با نتیجه مساوی بدون گل متوقف کنند. آن ها در بازی برگشت هم فقط 2 گل خوردند ولی در همان گروه نتایج ناامید کننده ای برابر لبنان داشتند و در دو بازی رفت و برگشت 8 گل خوردند.

بهترین عنوان: مالدیو در سال 2009 در بازی های قهرمانی جنوب آسیا، ابتدا با نپال مساوی کرد اما در ادامه افغانستان، هند و سری لانکا را شکست داد و به فینال این بازی ها رسید. مالدیو در فینال با هند مساوی کرد ولی در ضربات پنالتی مغلوب شد تا به عنوان نایب قهرمانی برسد.

آنچه نمی دانستید: مالدیو مدافعی به نام «صباح محمد ابراهیم» دارد که 41 ساله است و احتمالاً مسن ترین بازیکنی که در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2014 شرکت می کند.

 


ویدیو : نگاهی به حریف آینده تیم ملی/مالدیو