نامه به محمد بن ابوبکر اخلاق اجتماعی : به محمد بن ابوبکراخلاق اجتماعی با مردم ...
به محمد بن ابوبکر اخلاق اجتماعی با مردم فروتن باش، نرمخو و مهربان باش، گشادهرو و خندان باش، در نگاههایت، و در نیمنگاه و خیره شدن به مردم به تساوی رفتار کن، تا بزرگان در ستمکاری تو طمع نکنند، و ناتوانها در عدالت تو مایوس نگردند، زیرا خداوند از شما بندگان درباره اعمال کوچک و بزرگ، آشکار و پنهان پرسش میکند، اگر کیفر دهد شما استحقاق بیش از آن را دارید، و اگر ببخشد از بزرگواری اوست. اعتدالگرایی زاهدان آگاه باشید، ای بندگان خدا، پرهیزکاران از دنیای زودگذر به سلامت گذشتند و آخرت جاودانه را گرفتند، با مردم دنیا در دنیاشان شریک گشتند، اما مردم دنیا در آخرت آنها شرکت نکردند، پرهیزکاران در بهترین خانههای دنیا سکونت کردند، و بهترین خوراکهای دنیا را خوردند، و همان لذتهایی را چشیدند که دنیاداران چشیده بودند، و از دنیا بهره گرفتند آنگونه که سرکشان و متکبران دنیا بهرهمند بودند. سپس از این جهان با زاد و توشه فراوان، و تجارتی پرسود، به سوی آخرت شتافتند، لذت پارسایی در ترک حرام دنیا را چشیدند، و یقین داشتند در روز قیامت از همسایگان خدایند، جایگاهی که هر چه درخواست کنند، داده میشود، و هر گونه لذتی در اختیارشان قرار دارد. ضرورت یاد مرگ ای بندگان خدا! از مرگ و نزدیک بودنش بترسید، و آمادگیهای لازم را برای مرگ فراهم کنید، که مرگ جریانی بزرگ و مشکلی سنگین به همراه خواهد آورد، یا خیری که پس از آن شری وجود نخواهد داشت، و یا شری که هرگز نیکی با آن نخواهد بود، پس چه کسی از عملکننده برای بهشت، به بهشت نزدیکتر؟ و چه کسی از عملکننده برای آتش، به آتش نزدیکتر است؟ شما همه شکار آماده مرگ میباشید، اگر توقف کنید شما را میگیرد، و اگر فرار کنید به شما میرسد، مرگ از سایه شما به شما نزدیکتر است، نشانه مرگ بر پیشانی شما زده شد، دنیا پشت سر شما در حال درهم پیچیده شدن است، پس بترسید از آتشی که ژرفای آن زیاد، و حرارتش شدید، و عذابش نو به نو وارد میشود، در جایگاهی که رحمت در آن وجود ندارد، و سخن کسی را نمیشنوند، و ناراحتیها در آن پایان ندارد، اگر میتوانید که ترس از خدا را فراوان، و خوشبینی خود را به خدا نیکو گردانید، چنین کنید، هر دو را جمع کنید، زیرا بنده خدا خوشبینی او به پروردگار باید به اندازه ترسیدن او باشد، و آن کس که به خدا خوشبین است باید بیشتر از همه از کیفر الهی بترسد. اخلاق مدیران اجرایی ای محمد بن ابیبکر! بدان، که من تو را سرپرست بزرگترین لشکرم یعنی لشکر مصر، قرار دادم، بر تو سزاوار است که با خواستههای دل مخالفت کنی، و از دین خود دفاع نمایی، هر چند ساعتی از عمر تو باقی نمانده باشد، خدا را در راضی نگهداشتن مردم به خشم نیاور، زیرا خشنودی خدا جایگزین هر چیزی بوده اما هیچ چیز جایگزین خشنودی خدا نمیشود، نماز را در وقت خودش بجای آر، نه اینکه در بیکاری زودتر از وقتش بخوانی، و به هنگام درگیری و کار آن را تاخیر بیاندازی، و بدان که تمام کردار خوبت در گرو نماز است. (قسمتی از نامه) امام هدایتگر، و زمامدار گمراهی هیچگاه مساوی نخواهند بود، چنانکه دوستان پیامبر (ص) و دشمنانش برابر نیستند، پیامبر اسلام (ص) به من فرمود: (بر امت اسلام، نه از مومن و نه از مشرک هراسی ندارم، زیرا مومن را ایمانش باز داشته، و مشرک را خداوند به جهت شرک او نابود میسازد، من بر شما از مرد منافقی میترسم که درونی دوچهره، و زبانی عالمانه دارد، گفتارش دلپسند و رفتارش ناپسند است. |
( وَ مِنْ عَهْدٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) إِلى مُحَمَّدِ بْنِ أَبِىبَکْرٍ -رَضِىَ اللَّهُ عَنْهُ- حِینَ قَلَّدَهُ مِصْرَ: فَاخْفِضْ لَهُمْ جَناحَکَ، وَ أَلِنْ لَهُمْ جانِبَکَ، وَ ابْسُطْ لَهُمْ وَجْهَکَ، وَ اسِ بَیْنَهُمْ فِى اللَّحْظَةِ وَ النَّظْرَةِ، حَتّى لا یَطْمَعَ الْعُظَماءُ فِى حَیْفِکَ لَهُمْ، وَ لا یَیْأَسَ الضُّعَفاءُ مِنْ عَدْلِکَ عَلَیْهِمْ، وَ إِنّ اللَّهَ تَعالى یُسائِلُکُمْ مَعْشَرَ عِبادِهِ عَنِ الصَّغِیرَةِ مِنْ أَعْمالِکُمْ وَ الْکَبِیرَةِ، وَ الظّاهِرَةِ وَ الْمَسْتُورَةِ، فَإِنْ یُعَذِّبْ فَأَنتُمْ أَظْلَمُ، وَ إِنْ یَعْفُ فَهُوَ أَکْرَمُ. وَ اعْلَمُوا -عِبادَ اللَّهِ- أَنَّ الْمُتَّقِینَ ذَهَبُوا بِعاجِلِ الدُّنْیا وَ اجِلِ الاخِرَةِ، فَشارَکُوْا أَهْلَ الدُّنْیا فِى دُنْیاهُمْ، وَ لَمْ یُشارِکْهُمْ أَهْلُ الدُّنْیا فِى اخِرَتِهِمْ، سَکَنُوا الدُّنْیا بِأَفْضَلِ ما سُکِنَتْ، وَ أَکَلُوها بِأَفْضَلِ ما أُکِلَتْ، فَحَظُوا مِنَ الدُّنْیا بِما حَظِىَ بِهِ المُتْرَفُونَ، وَ أَخَذُوا مِنْها ما أَخَذَهُ الْجَبابِرَةُ الْمُتَکَبِّرُونَ. ثُمَّ انقَلَبُوا عَنْها بِالزَّادِ الْمُبَلِّغِ، وَ الْمَتْجَرِ الرَّابِحِ أَصابُوا لَذَّةَ زُهْدِ الدُّنْیا فِى دُنْیاهُمْ، وَ تَیَقَّنُوا أَنَّهُمْ جِیرانُ اللَّهِ غَداً فِى اخِرَتِهِمْ، لا تُرَدُّ لَهُمْ دَعْوَةٌ، وَ لا یُنْقَصُ لَهُمْ نَصِیبٌ مِنْ لَذَّةٍ، فَاحْذَرُوا عِبادَ اللَّهِ الْمَوْتَ وَ قُرْبَهُ، وَ أَعِدُّوا لَهُ عُدَّتَهُ، فَإِنَّهُ یَأْتِى بِأَمْرٍ عَظِیمٍ، وَ خَطْبٍ جَلِیلٍ: بِخَیْرٍ لا یَکُونُ مَعَهُ شَرٌّ أَبَداً، أَوْ شَرٍّ لا یَکُونُ مَعَهُ خَیْرٌ أَبَداً. فَمَنْ أَقْرَبُ إِلَى الْجَنَّةِ مِنْ عامِلِها، وَ مَنْ أَقْرَبُ إِلَى النَّارِ مِنْ عامِلِها؟ وَ أَنْتُمْ طُرَداءُ الْمَوْتِ، إِنْ أَقَمْتُمْ لَهُ أَخَذَکُمْ، وَ إِنْ فَرَرْتُم مِنْهُ أَدْرَکَکُمْ، وَ هُوَ أَلْزَمُ لَکُم مِنْ ظِلِّکُمْ! الْمَوْتُ مَعْقُودٌ بِنَواصِیکُمْ، وَ الدُّنْیا تُطْوى مِنْ خَلفِکُمْ، فَاحْذَرُواْ ناراً قَعْرُها بَعِیدٌ، وَ حَرُّها شَدِیدٌ، وَ عَذابُها جَدِیدٌ. دارٌ لَیْسَ فِیها رَحْمَةٌ، وَ لا تُسْمَعُ فِیها دَعْوَةٌ، وَ لا تُفَرَّجُ فِیها کُرْبَةٌ، وَ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ یَشْتَدَّ خَوْفُکُم مِنَ اللَّهِ، وَ أَنْ یَحْسُنَ ظَنُّکُمْ بِهِ، فَاجْمَعُوا بَیْنَهُما، فَإِنَّ الْعَبْدَ إِنَّما یَکُونُ حُسْنُ ظَنِّهِ بِرَبِّهِ عَلى قَدْرِ خَوْفِهِ مِنْ رَبِّهِ، وَ إِنَّ أَحْسَنَ النَّاسِ ظَنّاً بِاللَّهِ أَشَدُّهُمْ خَوْفاً لِلَّهِ. وَ اعْلَمْ، یا مُحَمَّدَ بنَ أَبِىبَکْرٍ، أَنِّى قَدْ وَلَّیْتُکَ أَعْظَمَ أَجْنادِى فِى نَفْسِى أَهْلَ مِصْرَ، فَأَنتَ مَحْقُوقٌ أَنْ تُخالِفَ عَلى نَفْسِکَ، وَ أَنْ تُنافِحَ عَنْ دِینِکَ وَ لَوْ لَمْ یَکُنْ لَکَ إِلَّا ساعَةٌ مِنَ الدَّهْرِ، وَ لا تُسْخِطِ اللَّهَ بِرِضا أَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ، فَإِنّ فِى اللَّهِ خَلَفاً مِنْ غَیْرِهِ، وَ لَیْسَ مِنَ اللَّهِ خَلَفٌ فِى غَیْرِهِ. صَلِّ الصَّلاةَ لِوَقْتِهَا الْمُوَقَّتِ لَها، وَ لا تُعَجِّلْ وَقْتَها لِفَراغٍ، وَ لا تُؤَخِّرْها عَنْ وَّقْتِها لِاشْتِغالٍ، وَ اعْلَمْ أَنَّ کُلَّ شَىْءٍ مِنْ عَمَلِکَ تَبَعٌ لِصَلاتِکَ. وَ مِنْ هذَا الْعَهْدِ: فَإِنَّهُ لا سَواءٌ إِمامُ الْهُدى وَ إِمامُ الرَّدى، وَ وَلِىُّ النَّبِىِّ وَ عَدُوُّ النَّبِىِّ، وَ لَقَدْ قالَ لِى رَسُولُ اللَّهِ -صَلَّى اللَّهُ عَلَیِه وَ الِهِ-: إِنِّى لا أَخافُ عَلى أُمَّتِى مُؤْمِناً وَ لا مُشْرِکاً: أَمَّا الْمُؤْمِنُ فَیَمْنَعُهُ اللَّهُ بِإِیمانِهِ، وَ أَمَّا الْمُشْرِکُ فَیَقْمَعُهُ اللَّهُ بِشِرْکِهِ، وَ لکِنِّى أَخافُ عَلَیْکُمْ کُلّ مُنافِقِ الْجَنانِ، عالِمِ اللِّسانِ: یَقُولُ ما تَعْرِفُونَ، وَ یَفْعَلُ ما تُنْکِرُونَ. |
ویدیو : نامه به محمد بن ابوبکر اخلاق اجتماعی