مهران رجبی:سرعت رسیدن به پول در شبکه نمایش خانگی بیشتره : اخبارفرهنگی وهنری ...



اخبارفرهنگی وهنری - مهران رجبی:سرعت رسیدن به پول در شبکه نمایش خانگی بیشتره

مهران رجبی میانه خوبی با شبکه نمایش خانگی دارد. او بازیگری است که هم نقش‌آفرینی در مجموعه‌های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی را فراوان تجربه کرده است و هم بر پرده نقره‌ای حضور پررنگی دارد.

مهران رجبی میانه خوبی با شبکه نمایش خانگی دارد. او بازیگری است که هم  نقش‌آفرینی در مجموعه‌های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی را  فراوان تجربه کرده است و هم بر پرده نقره‌ای حضور پررنگی دارد. مجموعه «شوخی کردم» به کارگردانی مهران مدیری نمونه‌ای از تازه‌ترین حضور او در شبکه نمایش خانگی است. دوستی و علاقه او به شبکه نمایش خانگی بهترین بهانه برای گفت‌وگو با اوست. این بازیگر معتقد است: «برخی تلاش می‌کنند نگاه به شبکه خانگی منفی باشد. در شرایط رشد تکنولوژی با آثاری مواجه هستیم که در صد ثانیه و با گوشی موبایل تهیه می‌شوند. فیلم سینمایی و تلویزیونی و غیره هم داریم. اگر فیلمی حرفی برای گفتن داشته باشد در هر کجا که تولید و ساخته شود با استقبال روبه‌رو می‌شود؛ بنابراین نباید به سبب اینکه فیلمی برای سینما ساخته می‌شود یا برای شبکه نمایش خانگی، با آن برخورد کرد بلکه باید محتوا و پیام آن را در نظر گرفت.» گفت و گویی را با این بازیگر می خوانید:

شبکه نمایش خانگی , خرید فیلم های شبکه نمایش خانگی , جدیدترین فیلم های شبکه نمایش خانگی

معضل فیلم‌های قاچاق اولین چالش پیش‌روی سینمای خانگی است. شما تا به حال سی‌دی قاچاق خریده‌اید ؟
- چون به سینما علاقه دارم و می دانم چه رنج‌هایی باید برد تا یک اثر هنری تولید شود، باید بگویم تا الان سی‌دی غیر مجاز نخریده‌ام و به دیگران هم توصیه می‌کنم سی‌دی قاچاق نخرند.

معضل آثار غیر مجاز در سینمای خانگی بحث تازه‌ای نیست. ضررهای اقتصادی که این معضل به پیکره سینما و گردش مالی شبکه نمایش خانگی وارد می‌کند هم معلوم و مشخص است. به نظر شما چرا این معضل حل نمی‌شود؟
- چرایی این مسئله به عوامل گوناگونی گره خورده است. نداشتن قانون کپی رایت اولین دالانی است که زمینه قاچاق آثار هنری را فراهم کند. طبیعتا فردی که بیکار است، متوجه نیست بیکاری خود را با پایمال کردن زحمت مردم رفع می‌کند. همه ما هم دائم از مشکل قاچاق سی‌دی‌های غیر مجاز حرف می‌زنیم، اما تا به امروز برای رفع آن، کار جدی کمتر انجام شده است. باید در وهله اول به مردم یاد داد که دزدی معنوی کمتر از دزی مادی نیست و به همان اندازه قبیح است. ناگفته نماند باید جنبه شرعی آن نیز برای مردم توضیح داده شود تا مردم متوجه اشکال شرعی آن شوند. متاسفانه مسئولان این امر جدیت کافی را ندارند تا به این معضل پایان دهند. کسی پیگیر حق معنوی نیست و همه منتظرند تا این معضل خود به خود حل شود. باید تهیه‌کنندگان و مسئولان ارشاد با هم به تعامل بنشینند وگرنه با حرف و توصیه و نصیحت این مشکل حل نخواهد شد.

از بحث قاچاق که بگذریم، برخی معتقدند آثار سینمای خانگی سالن‌های سینما را از مخاطبان خالی می‌کنند به عبارت دیگر منتقدان سینمای خانگی بر این باورند که به سبب سهولت دسترسی به این آثار، گاه مردم حتی از خیر تماشای فیلم‌ها در سینما می گذرند و در خانه فیلم می بینند...
- با این حرف موافق نیستم. سینما مخاطبان خاص خود را داشته و دارد. در ساحت هنر نمی‌توان با کشیدن دیوارها، موجودیت خود را حفظ کرد. ما خطوطی به نام ثلث و نستعلیق و غیره در تاریخ هنر خوشنویسی داشته‌ایم. حال تصور کنید فردی بیاید و نوعی خط جدید اختراع کند آیا باید با او مقابله کرد؟ حکایت نمایش خانگی با سینمای امروز همین است! دائما فکر می‌کنیم برای موجودیت و بقای یکی باید دیگری را ذبح کنیم. حال آنکه در دنیای امروز سطح و ارزش آثار هنری از مهم‌ترین پایه‌های بقا و دوام آن‌هاست. سینما خودش باید ضامن ماندگاری خود باشد.

شما اشاره کردید که ارزش آثار سینمای خانگی را کمتر از ارزش آثار سینمایی نمی‌دانید. حتما به همین دلیل هم در کارنامه شما آثار شبکه نمایش خانگی و سینمایی وجود دارد. اگر این ارزش پایین نیست، چرا برخی از هنرمندان به کیفیت آثار تولیدی این شبکه اطمینان ندارند و در این آثار ظاهر نمی‌شوند؟
- برخی تلاش می‌کنند نگاه به شبکه خانگی منفی باشد. امروزه ما آثاری داریم که در صد ثانیه و با گوشی موبایل تهیه می‌شوند. فیلم سینمایی و تلویزیونی و غیره هم داریم. آیا این‌ها به سبب تفاوت، منفی و فاقد کیفیت هستند؟ اگر فیلمی حرفی برای گفتن داشته باشد، در هر کجا که تولید و ساخته شود با استقبال روبه‌رو می‌شود. بنابراین نباید به سبب اینکه فیلم برای سینما یا در شبکه نمایش خانگی ساخته می‌شود، با آن برخورد کرد، بلکه باید محتوا و پیام آن را در نظر گرفت. تاریخ سینما مثل تاریخ ادبیات است. هر بخش و هر مجموعه‌ای آثار نازل و آثار قوی دارد. صادقانه می‌گویم برای پیشرفت سینما باید دست از این دسته‌بندی‌های کلیشه‌ای بر داریم و کیفیت آثار تولیدی را بالا ببریم.

مشکل تنها به سطح کیفی آثار باز نمی‌گردد. سالن‌های سینمای ما کافی نیست و به این علت و هزاران علت دیگر مردم دیگر به سینما تمایلی ندارد. به همین دلیل گاهی انگشت مخالفت‌ها به سمت  شبکه نمایش خانگی می‌رود. شبکه‌ای که کمی با تاخیر فیلم‌ها را ارزان‌تر و با سهولت بیشتری به مخاطبان عرضه می‌کند.
- شما از یک مسئله غفلت نکنید. هزینه اقتصادی فیلم دیدن با توجه به تورم روز برای خانواده‌های معمولی زیاد است، اما این تنها بخشی از ماجراست. سینماهای ما به هیچ عنوان شأن مردم را حفظ نمی‌کنند. سینمایی که فاقد پارکینگ، بوفه مناسب و وسایل گرمایشی و سرمایشی هستند، مخاطبان را از سینما دور می‌کند. ما هنوز فکر می‌کنیم سالن سینما فقط باید مانند 50 سال پیش فیلم نشان بدهد. غافل از اینکه سالن‌های سینما باید با امکانات فراوان برای مردم  ضمن ایجاد رفاه برای مخاطب، جذابیت‌های بصری را هم برای مخاطبان فراهم کند در شرایط فعلی ما به پردیس‌های سینمایی نیاز داریم نه سالن‌های قدیمی سینما. با این حال ما همه این اصول را فراموش کرده‌ایم و دائما از رقبای سینما مانند نمایش خانگی سخن به میان می‌آوریم. این‌ها رقیب نیستند، بلکه مکمل آثار سینمایی هستند. سرعت رسیدن به پول در شبکه نمایش خانگی زیاد است. این موضوع سبب مشکلاتی مثل تعجیل در تهیه پوستر و غیره می‌شود. هر چند که دلخوری های این‌چنینی در خود سینما نیز فراوان به وجود آمده و مختص سینمای خانگی نیست. مشکلاتی مانند پوستر و بیلبورد و غیره حرف تازه‌ای نیست. این گونه مسائل همیشه باعث دلخوری هنرمندان شده است. کثرت آثار تولیدی در شبکه خانگی نیز به این حواشی دامن می‌زند. به نظر من راهکار اصلی این است که ما در سایه قانون زمینه تعامل شبکه نمایش خانگی و سینما را فراهم کنیم. همین تعامل دو سویه راه را بر ایجاد این حواشی سد می‌کند.

به عنوان سوال آخر آیا به آینده شبکه نمایش خانگی خوش‌بین هستید؟
- معتقدم شبکه نمایش خانگی جای پیشرفت دارد و می‌تواند در تعامل با هنرمندان روز به روز به کیفیت آثار خود بیفزاید. خود من بارها در تولیدات شبکه نمایش خانگی حضور پیدا کرده‌ام و اگر کاری خوب پیشنهاد شود بازهم حضور پیدا خواهم کرد.

اخبارفرهنگی وهنری - بانی فیلم آنلاین

 


ویدیو : مهران رجبی:سرعت رسیدن به پول در شبکه نمایش خانگی بیشتره