كواكبيان در جمع دانشجويان دانشگاه آزاد تبريز :     روابط غيرشفاف مجلس با دولت ...




 

دانشگاه آزاد شیراز , سایت دانشگاه آزاد , دانشگاه آزاد قزوین

 

روابط غيرشفاف مجلس با دولت به خاطر شخصيت ديپلماتيك و پيچيده لاريجاني است


وضعيت فعلي مجلس فاصله زيادي با جايگاه حقيقي و حقوقي آن دارد/وزيران خيالشان از هرگونه استيضاحي راحت است كه چندان پاسخگوي مجلس نيستند/نصف عمر مجلس‌هشتم گذشت اما همچنان مشكلات‌ اساسي مردم حل نشده است.

ايلنا:دبيركل حزب مردمسالاري معتقد است روابط غيرشفاف مجلس با دولت به خاطر شخصيت ديپلماتيك و پيچيده لاريجاني است.
به گزارش ايلنا،مصطفي كواكبيان در همايش نقد عملكرد مجلس هشتم كه با شركت دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز و به دعوت انجمن اسلامي اين دانشگاه برگزار شد به تفصيل در مورد عملكرد مجلس هشتم سخن گفت.
وي در ابتدا به سه اشكال عمده نهاد پارلمان در جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و گفت: اشكال اول در نحوه برگزاري انتخابات است كه پس از قانون مصوب مجلس چهارم همواره با حاشيه و حرف و حديث فراوان مواجه بوده و به دليل رد صلاحيت‌هاي گسترده ناشي از همان قانون يعني مبحث نظارت استصوابي عده‌اي از نخبگان و متخصصان دلسوز از حضور در خانه ملت باز مي‌مانند كه اميدواريم با قانونمند شدن سياست‌هاي ارجاعي مقام معظم رهبري به مجمع تشخيص مصلحت اين مشكل به صورت كلي حل شود البته در اين سياست‌ها هيچگاه نظارت شوراي نگهبان بر اجراي انتخابات حذف نمي‌شود؛ اما موضوع تائيد صلاحيت‌ها به كميسيون خاصي واگذار مي‌شود كه قطعا تا حدود زيادي اين اشكال مرتفع خواهد شد.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در ادامه افزود: اشكال دوم به وضعيت نابهنجار و مشغول شدن بسياري از نمايندگان به امور حوزه انتخابيه است كه آنان را از وظيفه ملي و اصلي مصرح در قانون اساسي باز مي‌دارد. اين وضعيت را متاسفانه دولت‌هاي پس از انقلاب هم دامن‌ زده‌اند و مخصوص دولت كنوني نيست. زيرا به جاي آنكه وزرا به دنبال كسب نظر منتخبان مستقيم مردم باشند؛ نمايندگان را وادار مي‌كنند مثلا براي آسفالت فلان روستا حتي پشت در اطاق نه فقط وزير يا معاون وي و نه حتي مديركل، گاهي نمايندگاني را ديده‌ام براي ملاقات با معاون مديركل فلان وزارتخانه هم تحقير شده‌اند البته من نمي‌گويم نماينده مجلس نبايد پيگير حل مشكلات حوزه انتخابيه خود باشد؛ اما بحث اين است كه بايد پيگير امور كلان و مبنايي و اساسي باشد نه امور جزئي و اموري كه جزو وظايف دهياري‌ها و شوراها و ادارات است.
نماينده مردم سمنان در مجلس ادامه داد: نماينده مجلس به جاي آن‌كه بخواهد براي مسائل كلان كشور چاره‌انديشي كند متاسفانه بايد تمام فكر و وقت نمايندگان را همان امور جزيي به خود مشغول سازد و او را از جايگاه اصلي خودش تنزل دهد. البته طرح استاني شدن انتخابات مي‌تواند تا حدود زيادي اين مشكل را حل كند كه اميدواريم هر چه زودتر به تصويب برسد.
مديرمسوول روزنامه مردم‌سالاري در ادامه اشكال سوم را در بعد نظارت دانست و گفت: متاسفانه به دليل همان ترس از ردصلاحيت‌ها و روانداختن‌ها به مسوولان اجرايي براي پيگيري و حل مشكلات منطقه‌اي، ناخواسته شجاعت بسياري از نمايندگان در بعد نظارت كاهش مي‌يابد و البته اين هم خواسته برخي دولتمردان است كه هرگز در مقابل عملكرد خود پاسخگوي مجلس نباشند.
وي تصريح كرد: شايد از ده‌ها تذكر كتبي و شفاهي فقط يكي دو مورد آن هم در مورد برخي امور جزيي شاهد پاسخگويي برخي وزارتخانه‌ها هستيم و الا مسوولان اجرايي چندان رغبتي به پاسخگويي ندارند. تذكر كه بماند؛ گاهي برخي وزيران حتي در كميسيون‌ها هم براي پاسخگويي قانوني حاضر نمي‌شوند و با توجيهات مختلف همواره اين پاسخگوئي به تاخير مي‌افتد. حال شما مي‌توانيد وقتي نتيجه تذكر و سوال با چنين وضعيتي روبه‌روست سرانجام و پيامدهاي استيضاح را خودبه‌خود حدس بزنيد. اصلاح آئين‌نامه در مجلس هشتم هم نتوانست موجب تقويت بعد نظارت مجلس شود كه اميدواريم با اصلاحات بعدي انضباط بهتري در اين زمينه ايجاد شود.
البته اشكالات سه‌گانه مذكور اختصاص به مجلس هشتم ندارد بلكه اشكالاتي است كه كم‌كم در طول سه دهه پس از انقلاب نهاد پارلمان را به سمت كاهش نفوذ و تاثيرگذاري سوق داده است.
رئيس فراكسيون دانشگاهيان مجلس در ادامه به چهار ويژگي مثبت مجلس هشتم اشاره كرد و گفت: سطح تحصيلات نمايندگان مجلس كه بالاي 80 نفر داراي مدرك دكتري هستند و حدود 50 نفر از آنان از اعضاي هيات‌هاي علمي مي‌باشند از ويژگي‌هاي مثبت مجلس هشتم محسوب شده و موجب آن مي‌گردد كه طرح‌ها و لوايح با پختگي و تخصص مطلوب‌تر به تصويب برسد.
وي با بيان اينكه ميزان استقلال مجلس نسبت به دولت در مقايسه با مجلس هفتم به صورت نسبي بيشتر شده است، نمونه آن را در نحوه تصويب مبلغ ناشي از هدفمندسازي يارانه‌ها را در بودجه 89 دانست.
دبيركل حزب مردم‌سالاري سومين ويژگي مجلس هشتم را تنوع سلايق و آرايش مختلف سياسي در ميان نمايندگان مجلس هشتم دانست. وي علاوه بر فراكسيون اقليت خط امام(ره) و نمايندگان مستقل، فراكسيون اكثريت اصولگرايان با بيش از 200 عضو را داراي 5 بخش راست معتدل نوگرا، راست معتدل سنتي، منتقدان جدي دولت، حاميان جدي احمدي‌نژاد و حاميان فصلي دولت قلمداد كرده و در مورد هركدام از آنان توضيحاتي ارائه كرد و گفت :اين نوع آرايش سياسي را كمتر در تاريخ مجالس پس از انقلاب شاهد بوديم.البته شايد فعالتر شدن در ديپلماسي پارلماني را نيز بتوان ويژگي مثبت ديگر مجلس هشتم بدانيم.
كواكبيان در ادامه نيز به سه اشكال عمده مجلس هشتم پرداخت و گفت: مهمترين و عمده‌ترين مشكل مجلس هشتم اين است كه در روابط خود با دولت همواره با احتياط و محافظه‌كاري فراوان و غيرشفاف برخورد مي‌كند و هيچ‌وقت نخواسته است با شفافيت لازم سخن بگويد. البته اين موضوع تا حدود زيادي به شخصيت ديپلماتيك و پيچيده رياست مجلس هشتم نيز باز مي‌گردد و بدون شك مديريت ايشان چنين وضعيتي را براي مجلس هشتم رقم زده است و قطعا اين پيچيدگي را در افرادي همچون ناطق نوري در مجلس پنجم و كروبي در مجلس ششم و حداد عادل در مجلس هفتم نديده بوديم.
عضو فراكسيون خط امام(ره) در ادامه خاطر نشان كرد: اشكال دوم در شرايط فعلي بي‌توجهي دولت به جايگاه مجلس است نمونه آن را در گزارش تفريغ بودجه مي‌بينيم. نمونه ديگر آن را در انحلال سازمان برنامه و بودجه و ساير شوراهاي تخصصي مي‌بينيم .ولي به دليل همان محافظه كاري مذكور، رئيس مجلس هشتم مانع هرگونه برخورد جدي نمايندگان با وزيران هستند و بجز استيضاح مرحوم كردان ايشان هيچگاه اجازه نداده‌اند هيچ يك از وزيران استيضاح شوند و شما مي دانيد كه حتي استيضاح وزيرجهاد كشاورزي را در همان روز خودش از دستور كار خارج ساخت به همين دليل احتمالا وزيران خيالشان از هرگونه استيضاحي راحت است كه چندان پاسخگوي مجلس نيستند.
دبيركل حزب مردم سالاري با اشاره به اين كه نيمي از عمر مجلس هشتم گذشته است سومين اشكال مجلس كنوني را نپرداختن به طرح‌هاي ضروري و حل نكردن مشكلات اساسي مردم دانست و گفت: اگر بگوئيم مشكل بيكاري و مشكل تورم اساسي‌ترين و مهمترين و مبنائي‌ترين مشكلات مردم تلقي مي‌شود سخني به گزاف نگفته‌ايم اما شما ببينيد كه ما نمايندگان نشسته‌ايم تا ببينيم دولت براي ما چه لايحه‌اي براي حل جدي مشكلات مي‌آورد. پرسش اكنون اين است آيا ما با تصويب بودجه 89 مي‌توانيم مدعي باشيم كه اين دو مشكل اساسي مردم، با مصوبه ما كمتر مي شود يا متاسفانه تورم بيشتري را در پيش داريم و با نگراني جدي بايد اشتغال كمتري را در حالت ركود تورمي تجربه كنيم به همين دليل مي‌توان گفت در بخش اشتغال همين وضعيت فعلي و نرخ بيكاري موجود حفظ خواهد شد.
گفتني است كواكبيان در پايان به پرسش‌هاي متعدد دانشجويان پاسخ گفت و در پاسخ دانشجويي كه پرسيد چرا فراكسيون اقليت از خودش حركت جدي و ويژه‌اي نشان نمي دهد اظهار داشت:البته ما به قدر استطاعت و به صورت جدي فعاليت داريم اما اگر از ما انتظار اقدامات افراطي مانند مجلس ششم داريد اصلا ما چنين باوري نداريم زيرا ما در برابر كلام الله مجيد سوگند ياد كرده‌ايم كه به قانون اساسي وفادار باشيم. ما به رهنمودهاي مقام معظم رهبري پايبند بوده و هرگز به خزعبلاتي كه رسانه‌هاي ضد انقلاب خارجي منتشر مي‌كنند اعتقادي نداريم. بنده بارها گفته‌ام كه هيچ آلترناتيوي بهتر از نظام جمهوري اسلامي وجود ندارد و متاسفانه برخي افراط كاري‌هاي دو جناح ما را به برخي مشكلات كنوني رسانده است.
وي خطاب به دانشجويان گفت :شما دانشجويان عزيز بايداز افراط كاري‌ها پرهيز نمائيد و هيچگاه نبايد امثال اكبر گنجي كه منكر اساس مهدويت مي شوند الگوي شما باشند هر چند ما معتقديم كه بايد در برابر انحرافات ايستاد و مسير اصلاحات صحيح و مردمي را به صورت جدي پيگيري نمائيم.


ویدیو : كواكبيان در جمع دانشجويان دانشگاه آزاد تبريز