كله‌پاچه هم غذای لوكسی شد! :   اخبار اجتماعی - كله‌پاچه هم غذای لوكسی شد! این ...



کله پاچه , غذای ایرانی , تهیه غذای فارسی

 

اخبار اجتماعی - كله‌پاچه هم غذای لوكسی شد!

این كار به نظر خیلی از تازه كارها سود زیادی دارد و به همین خاطر وارد این شغل می‌شوند، هركاری سختی‌های خودش را دارد و در كنار كاری كه شما انجام می‌دهید دستمزد یا سود دریافت می‌كنید، گردش مالی طباخی‌ها معمولا در طول سال خوب است و به همین خاطر خیلی‌ها ترجیح می‌دهند روی این كار سرمایه‌گذاری كنند زیرا سرمایه زیادی نسبت به شغل‌های دیگر نیاز ندارد

كله‌پاچه از غذاهای مشهور ایرانی به حساب می‌آید كه البته همه مردم از آن استفاده نمی‌كنند. «در بعضی ماه‌های سال فروش آن دو برابر و استقبال بیشتری از این غذا می‌شود. این روزها هر مغازه‌ای كه تعطیل می‌كند یك طباخی جای آن باز می‌شود، شبیه فست‌فودها شده است»

رضا رحیمی یكی از كله‌پاچه فروشان تهران است كه بیشتر از 30 سال می‌شود در این شغل فعالیت می‌كند. معمولا مردم در ماه‌های سرد سال سراغ خوردن این غذای معروف ایرانی می‌روند اما در بعضی ماه‌های سال هم مردم زیادی كله‌پاچه می‌خورند. اگرچه كه این غذای خوشمزه ایرانی افزایش قیمت فراوانی داشته و مثل گذشته هركسی نمی‌تواند از این غذا استفاده كند اما به تازگی شما در هر خیابانی كه می‌روید یك یا دو كله‌پزی وجود دارد و در بعضی از خیابان‌ها تعداد آنها بیشتر از چهارتا است. این استقبال مردم از كله‌پاچه تحت تاثیر قیمت‌های آنها هم قرار گرفته است.

«الان مدتی می‌شود كه به صورت آنلاین هم می‌توان كله‌پاچه سفارش داد، واقعا روزی را نمی‌دیدم كه چنین امكانی به وجود آمده باشد.» شهروز یكی از فروشندگان كله‌پاچه در تهران است كه نسبت به فروش آنلاین آن واكنش‌های جالبی نشان داد، او معتقد بود كه این‌گونه مشتری‌های كله‌پاچه از محیط طباخی كه خودش فرهنگ خاصی دارد دور می‌شوند. او در ادامه گفت: «اصل كله‌پاچه خوردن به این است كه مردم بیایند و همین جا در ظروف مخصوص كه هر مغازه‌یی دارد كله‌پاچه بخورند. البته از سوی دیگر سفارش اینترنتی كله‌پاچه باعث می‌شود كه مردم هر زمانی كه بخواهند بتوانند از این محصول استفاده كنند.»

اكبر غلامی یكی از طباخان تهران است او درباره افزایش تعداد طباخی‌ها در تهران گفت: «این كار به نظر خیلی از تازه كارها سود زیادی دارد و به همین خاطر وارد این شغل می‌شوند، هركاری سختی‌های خودش را دارد و در كنار كاری كه شما انجام می‌دهید دستمزد یا سود دریافت می‌كنید، گردش مالی طباخی‌ها معمولا در طول سال خوب است و به همین خاطر خیلی‌ها ترجیح می‌دهند روی این كار سرمایه‌گذاری كنند زیرا سرمایه زیادی نسبت به شغل‌های دیگر نیاز ندارد.»

همواره پزشكان نسبت به خوردن زیاد كله‌پاچه به دلیل داشتن چربی زیاد برای كسانی كه مریضی‌های قلبی و عروقی دارند، هشدار داده‌اند اما وقتی از كنار این مغازه‌ها رد می‌شویم همیشه بیشترین مشتری‌ها افراد مسنی هستند كه با شوق و ذوق خاصی مشغول خوردن كله‌پاچه‌اند. عباس رضایی 61 ساله است و می‌گوید از كودكی عاشق كله‌پاچه بوده، او درباره این غذا گفت: «من همیشه دوست داشتم صبح‌ها قبل از اینكه سركار بروم حتما یك سر به كله‌پاچه فروشی بزنم و بعد بروم دنبال كارهای دیگرم اما چند سالی می‌شود كه پزشكان من را از خوردن این غذا محروم كردند اما من بعضی موقع‌ها یواشكی دو تا پاچه می‌خورم و بعد به خانه می‌روم اما واقعا در این سال‌ها قیمت آن بالا رفته است و نمی‌توان زیاد از این غذا استفاده كرد».

افزایش 12 درصدی قیمت كله‌پاچه
رضا رواسیان، رییس اتحادیه طباخان از افزایش 12درصدی نرخ كله‌پاچه نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: «در نیمه‌های ماه رمضان امسال نرخ یك دست كله‌پاچه 38 هزار تومان تصویب و نهایی شد. به دلیل افزایش ‌قیمت مواد اولیه طبخ كله‌پاچه، افزایش قیمت برق و گاز و به‌طور كلی به دلیل گران شدن دام در كشتارگاه تقاضای افزایش قیمت را داده بودیم كه سرانجام تصویب شد.»

وی با بیان اینكه پیش از این نرخ یك دست كله‌پاچه 35هزار تومان بود، گفت: «این قیمت در سال گذشته 29 هزار تومان بود. رواسیان در بخشی از صحبت‌های خود اظهار كرد: مواد اولیه صبح به دست طباخ می‌رسد و طباخ تا ظهر آن را پاك كرده و آماده طبخ می‌كند و سرانجام از ظهر تا صبح فردا آن را می‌پزد.»

براساس گزارش باشگاه خبرنگاران كله‌پاچه پنجمین غذای چندش‌آور جهان به حساب می‌آید و نكته جالب ماجرا اینجاست كه این غذا كه از نظر بسیاری از ایرانیان خوشمزه است از نظر بقیه مردم جهان جالب به نظر نمی‌آید همین وضعیت درباره غذاهای مورد علاقه آنها كه حاضرند تا چند هزار دلار هم برای آن پرداخت كنند و ما حتی حاضر نیستیم عكس آنها را هم ببینیم، وجود دارد. در این لیست خون مار كبری در اول فهرست قرار دارد كه نوشیدنی مورد علاقه سربازان امریكایی به حساب می‌آید.

كله‌پاچه یك غذای سنتی ایرانی است، ولی غذایی مشابه آن به نام خاش در ارمنستان، آذربایجان و گرجستان متداول است و در كشورهای عربی نیز با نام باجه طبخ می‌شود. اجزای این غذا شامل: بناگوش، زبان، مغز، چشم، گوشت صورت و پاچه است. واحد شمارش كله‌پاچه دست بوده و هر دست شامل یك كله و چهار پاچه است. آب این غذا نیز به عنوان پیش غذا به همراه نان خورده می‌شود. رییس اتحادیه طباخان با تاكید بر اینكه پزشكان اداره بهداشت به‌طور مدام بر طباخی‌ها نظارت كرده و از كله‌پاچه پخته شده و خام طباخی‌ها نمونه‌گیری به عمل می‌آورند ،گفت: تمام طباخی‌ها كاملا بهداشتی هستند و اگر بهداشت را رعایت نكنند سریعا جواز كسب آنها لغو می‌شود.

قیمت‌های مختلف مردم را بدبین می‌كند
عباس حسینی 55 ساله یكی از طباخان تهران است، او درباره قیمت‌های تازه و افزایش تعداد طباخی‌ها در تهران گفت: «بعضی از فروشنده‌ها كه باید یك دست كامل را 38 هزار تومان بفروشند تا 50 هزار تومان می‌فروشند و این باعث می‌شود كه مردم نسبت به همه فروشنده‌ها بدبین شوند. فروش در بعضی ماه‌ها نسبتا بهتر از بقیه ماه‌هاست و ما تمام كله‌ها را می‌فروشیم. برای من هم جالب است كه تقریبا هر مغازه‌یی كه بسته می‌شود یك كله‌پزی جای آن باز می‌شود و در یك خیابان ممكن است چند طباخی باشد، به نظرم این نشان می‌دهد كه مردم علاقه بیشتری به خوردن این غذا دارند. اما كسانی كه وارد این عرصه می‌شوند باید بدانند كه واقعا كار آسانی نیست و زحمت زیادی دارد، ساعت‌های كاری این شغل و نكات دیگری كه دارد باعث می‌شود كه تازه واردها به راحتی از چرخه رقابت خارج شوند و نتوانند كاسبی خودشان را حفظ كنند.»

رامین یكی از جوانانی است كه معمولا در هفته چند روز به طباخی می‌رود و حالا هم به كله‌پاچه‌یی آمده، او یكی از منتقدان جدی قیمت‌های اخیر است «واقعا هرروز این غذا گران‌تر می‌شود، الان برای خوردن یك زبان باید 8 هزار تومان و یك آبگوشت با مغز 3 هزار تومان هزینه كرد و این رقم بسیار بالایی است، تازه بعضی از فروشنده‌ها با قیمت‌های بیشتری این غذا را می‌فروشند.

 

تعداد كله‌پزی‌ها آنقدر زیاد شده است كه آدم می‌تواند اگر از یكی از آنها كه در محله خودش بود راضی نبود به دیگری برود. حتی در برخی نقاط شهر یا خارج از شهر مثل منطقه فشم و لواسان كله‌پاچه خیلی گران‌تر است، مثلا زبان تا ده هزار تومان یا 12 هزار تومان هم وجود دارد. باید نهادی برای نظارت به این‌گونه فروشنده‌ها وجود داشته باشد تا مردم اذیت نشوند.»

كله‌پاچه انرژی زاست تا مقوی
اكثر طباخان هم نظر بودند كه فروش آنها در ماه رمضانی كه گذشت خوب بوده اما نسبت به سال‌های گذشته كمتر بوده است، رضا رییسی یكی دیگر از طباخان تهرانی است، وی گفت: «كاملا قابل لمس بود كه با توجه به افزایش قیمت‌ها تعداد خاصی از مردم كمتر سراغ كله‌پاچه بیایند. اما به نظرم بعضی از همكاران ما در نقاط شمالی تهران خیلی گران‌تر از نرخ مصوب این محصول را می‌فروشند. اما بیشتر طباخان به خاطر افزایش قیمت گاز و... با این افزایش قیمت موافق هستند و بالاخره آنها باید هزینه‌های خودشان را در بیاورند. با توجه به هزینه‌های امروز كله‌پاچه غذای لوكسی محسوب می‌شود.»

افزایش قیمت‌ها تازه واردهای این شغل را به خطر انداخته است و آنها شرایط كاری خودشان را دشوار می‌بینند، جواد ایرانی یكی از تازه واردهای طباخان است، او گفت: «شرایط با این افزایش قیمت‌ها بسیار سخت شده است و تا بخواهیم جا بیفتیم طول می‌كشد اما جوانان باید بدانند كه وقتی وارد این كار شدند باید با تمام سختی‌هایی كه دارد بسازند تا بتوانند موفق شوند اما گرانی‌ها هرروز شرایط تمام شغل‌ها را سخت می‌كند. كله‌پاچه هم غذای مورد علاقه مردم به حساب می‌آید كه توقع دارند همیشه با كیفیت خوب ارائه شود و طعم آن تغییری نكند و این گرانی‌ها شامل حال گوسفند هم می‌شود. امیدوارم این قیمت‌های جدید ثابت بماند.»

دكتر مرتضی تمدن نژاد، متخصص تغذیه درباره مصرف كله‌پاچه به «اعتماد»گفت: «مصرف كله‌پاچه برخلاف باور همه مردم كه آن را مقوی می‌دانند این‌گونه نیست، این غذای ایرانی بیشتر انرژی زاست تا مقوی باشد. ما توصیه می‌كنیم كه سالمندان به هیچ‌وجه این غذا را مصرف نكنند، جوانان می‌توانند با خوردن این غذا و سوزاندن انرژی ضررهای آن را برطرف كنند».

بسیاری از پزشكان و كارشناسان تغذیه درباره كله‌پاچه نوشته‌اند كه مقدار كلسترول مغز گاو و گوسفند بسیار زیاد است و مغز گاو حدود 120 گرم وزن دارد كه حدود 2 هزار میلی‌گرم كلسترول دارد و حدود 130 كیلوكالری انرژی دارد.

زبان گاو و گوسفند سرشار از ویتامین‌های گروه B مخصوصا ویتامین B12 است و 100 گرم زبان گوساله حدود 130 كیلوكالری انرژی و 100 گرم زبان گوسفند حدود 260 كیلو كالری انرژی دارد. كله‌پاچه غذایی بسیار سنگین است كه می‌تواند موجب مشكلات گوارشی شود؛ بهتر است كله‌پاچه در وعده صبحانه استفاده شود و مصرف آن در وعده شام می‌تواند، موجب بی‌خوابی و ناراحتی‌های معده شود. برخی افراد در كله‌پزی‌ها از كله میش یا بز استفاده می‌كنند كه طعم نامطبوعی دارد و نسبت به كله گوسفند ارزان‌تر است.

این متخصص تغذیه در ادامه گفت: «از مهم‌ترین ویژگی‌های‌كله‌پاچه پروتیین با كیفیت آن است و از ضررهای زیادش بالا بردن كلسترول خون است كه می‌تواند در رگ‌های خونی رسوب و باعث انسداد عروق، خون رسانی در قلب شود و مغز و ریه را با اختلال مواجه كند. لذا ما توصیه می‌كنیم كه برای هضم بهتر این غذا آن را با آبلیمو و دارچین میل كنید و بهترین زمان مصرف آن صبح است، زیرا مصرف شبانه این غذا می‌تواند خواب شبانه را مختل كند.»

بسیاری از مردم معتقدند كه با باز شدن تعداد زیادی از طباخی‌ها، آنها میل بیشتری به خوردن این غذا پیدا كرده‌اند و به همین خاطر بعضی از روزها ترجیح می‌دهند كه به عنوان صبحانه از كله‌پاچه استفاده كنند. با شرایط اقتصادی كه برای تمامی مشاغل به وجود آمده قبلا این‌گونه بود كه طباخی‌ها صبح‌های زود و شب‌ها كار می‌كردند كه معمولا شب‌ها سیراب شیردان می‌فروختند اما امروز بسیاری از كله‌پز‌ها از صبح زود تا ظهر باز هستند و از آن سمت از عصر تا آخر شب، كه این نشان می‌دهد هزینه‌های بالای این شغل باعث شده تا ساعت سنتی طباخی‌ها كاملا تغییر كند و مثل فست فودها یكسره باز باشند.

اخبار اجتماعی - اعتماد

 


ویدیو : كله‌پاچه هم غذای لوكسی شد!