عواملی که به شکست استقلال انجامید : دو بازی دیدنی استقلال مقابل تیم‌های سیاه‌جامگان ...


دو بازی دیدنی استقلال مقابل تیم‌های سیاه‌جامگان و ملوان، آنقدر توقع‌ها را از این تیم بالا برده که به یکباره شکست 2 - صفر این تیم مقابل ذوب‌آهن، خیلی‌ها را دلگیر کند. ایران ورزشی: دو بازی دیدنی استقلال مقابل تیم‌های سیاه‌جامگان و ملوان، آنقدر توقع‌ها را از این تیم بالا برده که به یکباره شکست 2 - صفر این تیم مقابل ذوب‌آهن، خیلی‌ها را دلگیر کند. استقلال حالا با این شکست صدر جدول را از دست داده و با سه پله سقوط در جایگاه چهارمی قرار گرفته است. گذشته از این با اولین باخت این تیم، سیل انتقادات به سمت کادر فنی و بازیکنان استقلال روانه شده تا شرایط برای استقلالی‌ها بغرنج‌تر از چیزی شود که آنها تصورش را داشتند!

گذشته از تمام این انتقادها اما شاید بزرگترین سوالی که در ذهن هرکسی شکل بگیرد این است که کدام مشکل یا مشکلات در نهایت به باخت استقلال مقابل ذوب‌آهن انجامید. در جست‌وجویی که در بین اظهارنظر کارشناسان استقلالی‌ داشتیم، بیشتر آنها ضعف دفاعی استقلال را عامل اصلی این باخت می‌دانستند. عده‌ای به ناهماهنگی پروپژیچ اشاره می‌کردند و برخی هم اشتباه مظلومی در بازی دادن به جاسم کرار را دلیلی برای این شکست عنوان می‌کردند. عواملی که قطعا در این شکست بی‌تأثیر نبوده‌اند اما واقعیت این است که شکست استقلال را تنها نمی‌توان به همین سه عامل ربط داد.

ترس، مهم‌ترین دلیل این باخت

در اولین نگاه به ضعف‌های استقلال بهتر است مشکلات بازیکنان تیم را کنار بگذاریم. مظلومی اولین و مهم‌ترین ضربه را از تفکر خودش خورد. ترس، مهم‌ترین عاملی بود که تیم او را به سمت شکست کشاند.

او که در دو بازی قبل به گواه بازیکنانش در رختکن تنها فرمان حمله می‌داد، حالا از چینش ترکیب بازیکنان و نحوه بازی‌ تیمش مشخص بود که در این بازی بیشتر تمایل به دفاع داشت. پای حرف بازیکنان این تیم که می‌نشینید، یکی از عوامل اصلی بالا رفتن انگیزه‌شان را اعتماد به نفسی می‌دانستند که از پرویز مظلومی می‌گرفتند. اینکه او به بازیکنان می‌گفته حمله کنید و غصه دفاع را نخورید. اینکه می‌گفته اگر گل خوردید من به گردن می‌گیرم، شما فقط به گلزنی فکر کنید! همین دو جمله برای شیر کردن بازیکنان یک تیم کافی است. آیا او پیش از بازی با ذوب‌آهن هم این حرف‌ها را به بازیکنانش زده بود؟ با شیوه‌ای که استقلالی‌ها از همان دقیقه نخست برای نباختن در پیش گرفته بودند، بعید بود که مظلومی حرف‌هایش درباره بازی هجومی را پیش از بازی تکرار کرده باشد. استقلالی‌ها در این مسابقه ترجیح داده بودند که از نباختن جلوگیری کنند و اگر فرصتی دست داد، برای گرفتن سه امتیاز پیش بروند. این تصمیم مظلومی اما با اشتباهاتی که در بازی‌های قبل هم از بازیکنان دیده شده بود، در تناقض بود و مشخص بود که با وجود این اشتباهات، برنامه جدید مظلومی در استقلال جواب نمی‌دهد!

اشتباهات مرگبار خط دفاعی

شاید اگر استقلال همچنان شیوه هجومی دو بازی قبل خود را مقابل ذوب‌آهن هم در پیش گرفته بود، اشتباهات فردی مدافعانش تا این اندازه به چشم نمی‌آمد. این اتفاق اما درست زمانی رخ داد که در استراتژی جدید استقلال، مدافعان قوی و بدون اشتباه مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کردند. ناحیه‌ای که استقلال بزرگترین ضربه را در این بازی از آن دریافت کرد. با اینکه استقلال قدرت خودش را در فاز هجومی به حریفان دیکته می‌کرد اما سرمربی آبی پوشان در برابر ذوب‌آهن در یک سوم دفاعی به دنبال چاره و امتیازگیری بود. در همین شرایط بود که اشتباه مسلم مگویان به گل اول ذوب‌آهن انجامید و جاماندن میثم مجیدی و تعلل امین حاج محمدی هم راه را برای دومین گل شاگردان یحیی باز گذاشت. در واقع در دو گلی که استقلال دریافت کرد ناهماهنگی و اشتباه مدافعان بی‌تاثیر نبود و شاید رحمتی هم می‌توانست بهتر عمل کند. به نظر می‌رسد مشکل مدافعان پرسپولیس به آبی‌پوشان نیز سرایت کرده است. شاید اگر مگویان و حاج‌محمدی شاگرد برانکو بودند، امیدی به حضور در ترکیب اصلی برای بازی بعد نداشتند اما حالا باید منتظر باشند و ببینند واکنش مظلومی چگونه خواهد بود.

چرا محسن کریمی نیمکت‌نشین شد؟

بعد از اشتباهات مدافعان استقلال، تصمیم پرویز مظلومی برای نیمکت نشینی محسن کریمی، بدون شک تأثیرگذارترین تصمیم در باخت استقلال بود. با عملکرد خوبی که کریمی در بازی‌های قبل از خود نشان داده بود، انتظار می‌رفت این بازیکن در ترکیب ثابت مظلومی قرار بگیرد اما نیمکت نشینی بی‌دلیل این بازیکن سرعت خط میانی آبی‌ها را به وضوح پایین آورده بود. همین موضوع عاملی برای شکست آبی‌ها در انتقال توپ از دفاع به میانه میدان و سپس در حمله بود. چیزی که باعث شد آنها هیچ وقت در برابر ذوب‌آهن نتوانند ضدحمله سریع ترتیب دهند. علاوه بر این نظم خط هافبک اصفهانی‌ها نیز اجازه نداد تا استقلال موقعیت‌های زیادی روی دروازه حریف به وجود آورد، مگر با بازی مستقیم که هیچ سودی برایش نداشت. مظلومی زمانی محسن کریمی را بازی داد که ناچار شد در تعویضی اجباری او را جایگزین جاسم کرار کند و عملا نتواند با حضور این بازیکن برنامه‌هایش در زمین مسابقه را عملی کند.

خط حمله‌ای ناهماهنگ و بی‌انگیزه

تصمیم سرمربی استقلال برای قراردادن پروپژیچ در ترکیب ثابت استقلال، آن هم در نخستین مسابقه‌ای که او برای این تیم بازی می‌کند، از تصمیم‌های عجیب مظلومی بود. تا آنجا که ناهماهنگی مشهود او با دیگر مهره‌های خط حمله، عملکرد خط حمله این تیم را به شدت ضعیف کرده بود. شاید او بعد از چند بازی که به عنوان یار تعویضی وارد بازی می‌شد، می‌توانست به یکی از بهترین بازیکنان خط حمله این تیم تبدیل شود اما فیکس بازی کردن او برای نخستین بار، به استقلال مظلومی ضربه می‌زد. البته در کنار این موضوع نباید بازگشت آرش برهانی به روزهای بدش را هم نادیده گرفت. موضوعی که در کنار ناهماهنگی‌های پروپژیچ، باعث افت عملکرد خط حمله می‌شد. آرش برهانی که فصل را فوق‌العاده شروع کرده بود تا هواداران و پرویز مظلومی را حسابی امیدوار کند، در بازی با ذوب‌آهن به روزهای بدش در دو فصل اخیر برگشت و به حدی بد بازی کرد که سوبله چوبله او را بیرون کشید. با توجه به همین نمایش ضعیف پیش بینی می‌شود او هفته آینده از ترکیب خارج شود تا بازیکنان جوانی مثل برزای یا کریمی جای او را بگیرند. مثل اینکه کابوس‌های آرش در تیم مظلومی هم کم‌کم زنده خواهد شد!

ضعف بدنی، گریبانگیر استقلال

استقلال در دو هفته ابتدایی هم نشان داد که هنوز تیمی یک نیمه‌ای است و شرایط بدنی بازیکنان اجازه نمی‌دهد که در طول 90 دقیقه، بازی هجومی نیمه اول خود را ادامه دهند. این موضوعی بود که حتی در بازی مقابل ملوان و سیاه‌جامگان با وجود عملکرد خوب استقلال، از نظرها پنهان نمی‌ماند. به همین خاطر هم بود که برخی کارشناسان حتی بعد از بردهای استقلال در هفته‌های اول و دوم بابت ضعف بدنی بازیکنان اظهار نگرانی می‌کردند. در بازی با ذوب‌آهن نیزاین اتفاق تکرار شد و بازیکنان استقلال در نیمه دوم با ضعف عجیبی روبه‌رو شدند که باعث افت چند برابر بازی آنها شد. بازیکنان ذوب‌آهن از افت بدنی آبی‌پوشان نهایت استفاده را کردند و با دو گل آنها را مغلوب کردند. معلوم نیست شاگردان مظلومی چه زمانی قرار است به آمادگی کامل برسند، چون تقریبا همه از این نقطه ضعفشان با خبرند و در هفته‌های آتی ممکن است استقلالی‌ها باز هم به دردسر بیفتند.


ویدیو : عواملی که به شکست استقلال انجامید