شریان حیاتی کشور دو خطه می‌شود؟ :       سهم پایین حمل و نقل ریلی از ترابری ...



 

وزارت کشور , روزنامه رسمی کشور , خدمات الکترونیکی بانکهای کشور

 

 

سهم پایین حمل و نقل ریلی از ترابری كشور و همچنین تقاضای بسیار برای این سیستم حمل و نقل كه از شاخص‌های اولیه توسعه‌یافتگی به‌شمار می‌رود و شریان حیاتی هر كشور است باعث شده تا مسوولان مرتبط با این صنعت بیش از پیش بر لزوم گسترش و توسعه این صنعت تاكید كنند در این راستا شاید دوخطه كردن خطوط ریلی به ویژه در مسیرهای پرترافیك به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های موجود بتواند تا حدودی ما را در جهت توسعه این صنعت هدایت كند.

 


دو خطه كردن خطوط ریلی علاوه براینكه نقش این صنعت را در توسعه اقتصادی كشور پررنگ‌تر می‌كند، می‌تواند به عنوان راهكاری كلیدی سبب نزدیكتر شدن به اهداف در نظر گرفته شده برای صنعت حمل و نقل ریلی در سند چشم‌انداز نیز شود.

 


رزازی - كارشناس حمل و نقل ریلی -در گفت‌وگو با ایسنا دو خطه كردن خطوط ریلی را امری اجتناب‌ناپذیر دانست و اظهار كرد: خط آهن تهران ـ اصفهان باید دو خطه شود زیرا در غیر اینصورت نمی‌توان از كلیه ظرفیت‌های موجود در آن استفاده كرد.

 

 


● با دوخطه كردن، حجم انتقال مسافر شش برابر می‌شود

 


همچنین دكتر داوود یونسیان- معاون پژوهشی دانشكده مهندسی راه‌آهن- معتقد است: دوخطه كردن خطوط با ضریب اشغال پایین مزیتی ندارد اما بنا بر تئوری‌های موجود در مهندسی حمل و نقل و آخرین مقالات منتشر شده، حجم انتقال مسافر بر اثر دو خطه كردن مسیر حدود شش برابر می‌شود و این عدد نشانگر اهمیت موضوع است.

 


محمود رستم افشار- كارشناس حمل و نقل- نیز دوخطه كردن را مهمترین كاری دانست كه باید برای توسعه راه آهن باید انجام شود و تصریح كرد: اگر بتوانیم بر مبنای دو خطه كردن برنامه‌ریزی كنیم شرایط تغییر كرده و تاثیر راه‌آهن بر رشد اقتصادی بیشتر می‌شود.

 


براساس این گزارش، به‌منظور توسعه صنعت حمل و نقل ریلی و در نتیجه توسعه و رشد اقتصادی كشور باید خطوط ریلی موجود را اولویت‌بندی و سپس نسبت به دو خطه كردن آنها اقدام كرد مصداق این مساله راه آهن بندرعباس ـ سرخس است كه به دلیل تردد زیاد تا زمانی كه دو خطه نشود نمی‌توان بیش از حد برای آن برنامه‌ریزی كرد.

 

 

 

● گسترش شبكه ریلی بر برقی كردن خطوط اولویت دارد

 


از سوی دیگر دوخطه كردن خطوط پرمسافر و پر ترافیك امری ضروری است و بر، برقی كردن خطوط اولویت دارد اما برقی كردن راه‌آهن روشی جدید است كه مزیت‌هایی را برای حمل و نقل ریلی كشور درپی دارد و می‌توان گفت مهمترین مزیت آن صرفه‌جویی و بهینه‌سازی انرژی است.

 


به گزارش ایسنا، محمود رستم‌افشار با بیان اینكه تا زمانی كه راه‌آهن را دوخطه نكنیم نمی‌توانیم از آن بهره‌داری كنیم، اظهار كرد: دو خطه كردن راه‌آهن بر برقی كردن آن اولویت دارد و كلیه خطوط مو جود باید دو خطه شوند.

 


پرویز عالیوند- رییس انجمن صنفی شركت‌های حمل و نقل ریلی- نیز با اشاره به اینكه دوخطه كردن بر برقی كردن خطوط اولویت دارد، تصریح كرد: مسیر تهران ـ مشهد ابتدا دو خطه شد و سپس اقدامات برقی كردن آن در برنامه قرار گرفت.

 


سعیدنژاد - مدیرعامل اسبق راه‌آهن - با بیان اینكه گسترش شبكه ریلی بر برقی كردن خطوط اولویت دارد، اظهار كرد: اگر میزان سرمایه به حدی است كه تنها می‌توان شبكه موجود را گسترش و استان‌های كشور به شبكه ریلی متصل كنیم، اولویت با این امر است.

 


اگرچه دو خطه شدن خطوط پر ترافیك از اهمیت بسیاری برخوردار است، اما نباید از ایجاد راه آهن در مناطقی كه از این امكان بی‌بهره‌اند غافل شد بلكه باید به طور جدی و سریع نسبت به اتصال مراكز مراكز استانها و كلان شهرها به شبكه ریل سراسری اقدام كرد.

 

 

 

● حمل بار از طریق راه‌آهن نسبت به جاده به صرفه‌تر است

 


از طرف دیگر حمل بار با استفاده از راه‌آهن از نظر هزینه نسبت به حمل و نقل جاده‌ای به صرفه‌تر است بنابراین بهتر است هزینه كرده و خطوط راه‌آهن را افزایش بدهیم تا از هزینه سوختی كه بابت حمل و نقل جاده‌ای می پردازیم استفاده بهینه‌تری كنیم.

 


در این راستا یونسیان معتقد است: در حوزه حمل بار، دو خطه كردن خطوطی كه به بندرعباس ختم می‌شوند صرفه اقتصادی دارد.

 


همچنین بنا به سند سند چشم انداز در سال ۱۴۰۴ باید ۲۵ هزار كیلومتر ریل داشته باشیم و طبق نظر كارشناسان مشكل عدم ساخت سالانه ۱۰۰۰ كیلومتر ریل برای تحقق هدف سند چشم انداز، توان فنی نیست بلكه به فقدان سرمایه و اعتبارات برمی‌گردد.

 

 

 

● تعامل با بخش خصوصی راه‌آهن را برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز كمك می‌كند



با توجه به محدودیت بودجه اختصاص یافته به صنعت حمل و نقل ریلی و همچنین طولانی بودن زمان بازگشت سرمایه در این صنعت و پایین بودن راندمان سرمایه‌گذاری به‌نظر می‌رسد تنها راه گسترش و توسعه آن اتخاذ راهكارهایی در جهت جذب سرمایه بخش خصوصی باشد زیرا با اعتبار بخش دولتی به اهداف مورد نظر نمی‌رسیم.

 


در این راستا عالیوند معتقد است: تعامل و همكاری بیشتر با بخش خصوصی و رسیدگی به مشكلات این بخش و همچنین در نظر گرفتن واحدی در راه‌آهن به‌عنوان متولی این بخش، راه‌آهن را برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز كمك می‌كند.

 


همچنین یونسیان در این باره به ایسنا گفت: در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز در حوزه حمل و نقل ریلی از نظر توان فنی و اجرایی مشكلی وجود ندارد بلكه مشكل منابع است و اگر منابع تامین شود به اهداف فراتر از حد سند چشم‌انداز نیز می‌توان دست یافت.

 


رستم‌افشار با اشاره به اینكه سرمایه‌گذاری خارجی و فاینانس بر موفقیت پروژه‌های ریلی تاثیر مثبت دارد، تصریح كرد: باید میزان تمایل به این نوع سرمایه‌گذاری را بررسی كرد زیرا سرمایه‌گذار در صورتی اقدام به سرمایه‌گذاری می‌كند كه مدت زمان بازگشت سرمایه‌اش كوتاه و مشخص باشد.

 


بنابراین گزارش، می‌توان گفت برای افزایش راندمان و توسعه صنعت حمل و نقل ریلی باید اقدام به ایجاد مسیرهای دوخطه راه‌آهن كنیم و به‌نظر می‌رسد تنها راهكار موجود توجه باشد زیرا طی سال‌های اخیر كشور ما از نظر ساخت ناوگان و خطوط ، تامین قطعات و زیرسازی خودكفا شده است اما همواره منابع مالی گلوگاه‌ رشد صنعت ریلی به شمار می‌رود.

 

 

 


ویدیو : شریان حیاتی کشور دو خطه می‌شود؟