سلطانیه ادعای تخریب در پارچین را بی‌اساس خواند : سلطانیه ادعای تخریب در پارچین ...



سلطانیه ادعای تخریب در پارچین را بی‌اساس خواند

در آستانه برگزاری دور دیگری از نشست شورای حكام بار دیگر اتهامات علیه برنامه هسته‌‌یی ایران و ادعای فعالیت پاك‌سازی در پارچین شدت گرفته است، اما علی‌اصغر سلطانیه این‌گونه جنجال‌سازی‌ها را بی‌اساس خواند.

ایسنا:  خبرگزاری رویترز در گزارشی از وین به نقل از دیپلمات‌های حاضر در جلسه توجیهی مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا كرد كه بازرسان هسته‌‌یی سازمان ملل تصاویر ماهواره‌ای جدیدی را نمایش داده‌اند كه نشان می‌دهد تعدادی از ساختمان‌های كوچك از سایت نظامی پارچین برچیده شده‌اند و برخی فعالیت‌های پاك‌سازی دیگری در این سایت انجام شده است.

این در حالی است كه ایران بارها انجام هرگونه فعالیت هسته‌‌یی در سایت نظامی پارچین را تكذیب كرده است. آژانس بین‌المللی پیش‌تر هم از پارچین بازرسی كرده اما نتایج بازرسی‌ها هیچ‌گونه فعالیت انحرافی در این سایت نظامی را نشان نداده است. اصرار برای بازدید از پارچین مبتنی بر ادعاهایی است كه ایران هرگز آنها را وارد ندانسته و تاكید كرده است كه این ادعاها مبتنی بر اسناد جعلی و ساختگی است. اما خبرگزاری رویترز به نقل از یك دیپلمات غربی ادعای اخیر را تقویت كننده ظن غرب به انجام «پاكسازی» در پارچین پیش از دادن اجازه بازرسی به بازرسان آژانس خواند.

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دایم ایران در آژانس این اتهامات را تكذیب كرد و بعد از برگزاری جلسه توجیهی به خبرنگاران گفت: «این نوع جار و جنجال و اتهامات بی‌پایه و اساس است.»

آژانس در گزارش اخیرش درباره ایران مدعی انجام «فعالیت‌های گسترده» در این تاسیسات با استناد به تصاویر ماهواره‌ای شده بود و دیپلمات‌های حاضر در جلسه روز چهارشنبه این عبارت را اشاره‌ای به پاكسازی در پارچین خواندند.

حاضران در این جلسه كه برای دیپلمات‌های حاضر در آژانس برگزار شد، گفتند كه هرمان ناكارتس، معاون مدیر كل آژانس در جلسه تصاویر ماهواره‌ای مختلفی را از جمله تصاویر مربوط به ماه‌های نوامبر و اوایل ماه مه نشان داد و تصاویر مربوط به ماه مه نشان می‌دهد كه دو و یا احتمالا سه ساختمان در این سایت برچیده شده است.

یك دیپلمات غربی مدعی است: این شبیه به یك ناحیه تخریب شده است. دیپلمات‌ها گفتند كه ناكارتس درباره اینكه معتقد است در این تاسیسات چه اتفاقی در حال رخ دادن است اظهار نظری نكرد اما بار دیگر بر لزوم رفتن به این محل برای روشن ساختن مساله تاكید كرد.

ایران اتهامات غرب را رد كرده و آنها را «بچه‌گانه» و «مضحك» خوانده است.

به گزارش ایسنا درخواست بازدید از پارچین در حالی مطرح می‌شود كه فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی كشورمان اخیرا با بیان این كه بازدید از پارچین بنابر فشار كشورهایی كه از آژانس می‌خواهند در این زمینه تحقیق كند مورد علاقه‌ی آژانس است، گفت: ما هنوز در این زمینه قانع نشده‌ایم و دلایل و مداركی به ما ارائه نشده است كه راجع به پارچین كه یك مجموعه‌ نظامی است بازدیدی ترتیب دهیم.

بنابر گزارش رویترز سلطانیه گفت كه آژانس فقط وقتی می‌تواند از پارچین بازدید كند كه توافقی درخصوص چگونگی پاسخگویی به سوالات آژانس درباره وجوه نظامی احتمالی در برنامه هسته‌‌یی ایران حاصل شده باشد.

روزنامه آمریكایی كریستین ساینس مانیتور پیش‌تر به نقل از بازرسان پیشین آژانس گزارش داده بود كه تمركز نامتعارف برای بازدید از پارچین، كار تازه‌ای است كه می‌تواند اعتبار آژانس را با توجه به این كه مسایلی دیگر میان آژانس و ایران باقی مانده است به مخاطره اندازد. همچنین اینكه آژانس در خصوص چیزی كه دقیقا می‌خواهد ببیند باز برخورد می‌كند غیر متعارف است. این كار می تواند اعتبار هرگونه بازرسی احتمالی را زیر سوال ببرد.

اولی‌ هاینونن ، رییس سابق امور پادمان‌های آژانس تا نیمه سال 2010 در این باره گفته است: متعجبم كه آژانس در این مورد می‌خواهد پیش‌تر ساختمانی را كه قصد بازدید دارد، مشخص كند زیرا چنین كاری باعث می‌شود در نهایت وضعیت نامناسبی پیش آید.

وی با زیر سوال بردن این اصرار آژانس افزود: فرض كنید كه بازرسان در نهایت به آنجا بروند و چیزی پیدا نكنند. در این صورت هم مردم خواهند گفت: اوه، به این دلیل است كه ایران آنجا را پاكسازی كرده".

وی كه اكنون در دانشگاه هاروارد تدریس می‌كند، ادامه داد: اما در واقع ممكن است هیچ‌گونه پاكسازی انجام نشده باشد. در این صورت ایر ان بازنده خواهد بود. نمی‌دانم چرا آژانس اینگونه برخورد می‌كند، این عملكردی استاندارد نیست.

براساس گزارش رویترز در عین حال رابرت كلی، یك مقام عالی رتبه پیشین آژانس گفته است كه اگر هرگونه آثار اورانیوم در این سایت به جا مانده باشد، بازرسان همچنان قادر به كشف آن خواهند بود.

وی گفت: اگر ایران ساختمان را شست‌وشو داده و تجهیزات را خارج كرده باشد، در واقع همچنان اورانیوم برجا خواهد ماند و اینكه اجازه داده شود آب آلوده به اورانیوم بر روی زمین جاری شود به معنای آن است كه آژانس شانس صددرصدی برای یافتن آن خواهد داشت.

كلی پیش از این هم در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفته بود: گزارش‌های آژانس درباره برنامه هسته‌یی ایران جانبدارانه و حاوی نكاتی جعلی است و آژانس به دنبال هر شایعه‌ای كه درباره برنامه ایران بشنود، می‌رود./ایسنا


ویدیو : سلطانیه ادعای تخریب در پارچین را بی‌اساس خواند