رژیم غذایی شما زشت‌تان می‌كند یا زیبا؟ : بسیاری از خانم‌ها دوست دارند رژیم‌غذایی ...


بسیاری از خانم‌ها دوست دارند رژیم‌غذایی داشته باشند اما از این‌كه این نوع رژیم‌ها روی پوست و زیبایی آن‌ها تاثیر منفی بگذارد نگران هستند، حالا بهترین متخصصان پوست به شما می‌گویند هركدام از رژیم‌های غذایی معروف برای پوست و زیبایی مفید هستند یا مضر؟ مجله سیب سبز: بسیاری از خانم‌ها دوست دارند رژیم‌غذایی داشته باشند اما از این‌كه این نوع رژیم‌ها روی پوست و زیبایی آن‌ها تاثیر منفی بگذارد نگران هستند، حالا بهترین متخصصان پوست به شما می‌گویند هركدام از رژیم‌های غذایی معروف برای پوست و زیبایی مفید هستند یا مضر؟ رژیم غذایی خوب باعث تناسب اندام و كاهش وزن می‌شود اما اثرات مفید رژیم‌های غذایی محدود به این 2 نیست. غذایی كه می‌خورید، (از آنتی‌اكسیدان‌های ضد‌چروك در میوه‌ها و سبزی‌ها گرفته تا اسیدهای چرب مفید و مرطوب‌كننده موجود در ماهی‌ها) به همان اندازه كه بر اندام‌تان تاثیر می‌گذارد، روی پوست‌تان هم اثر دارد.

اما رژیم غذایی شما با پوست‌تان سازگار است یا این‌كه به آن لطمه می‌زند؟ برای جواب این سوال از پزشكان حرفه‌ای كمك خواستیم تا در مورد اثرات 5 نوع از رژیم‌های متداول روی زیبایی و ظاهر شما بحث كنند. این مطلب را بخوانید تا ببینید كه آیا شما نمره خوبی در آزمون زیبایی كسب می‌كنید یا نه و همچنین راه‌های بهترخوردن برای پوست بهتر را یادبگیرید.

پروتئین بخورید /  رژیم‌ خام‌خواری

 یعنی رژیمی كه در آن از خوردن غذاهای پخته خودداری می‌شود

برای زیبا شدن نوزاد کدام رژیم غذایی مناسب است , رژیم غذایی , رژیم غذایی بدنسازی

خام‌خوارها معمولا در رژیم غذایی خود از مغزها، آجیل، جوانه‌ها و غلات استفاده می‌كنند و اعتقاد دارند نپختن غذا باعث حفظ آنزیم‌های طبیعی آن می‌شود، به هضم غذا كمك كرده و با جلوگیری از دریافت انرژی اضافی، باعث وزن كم كردن می‌شود. درحالی‌كه پزشكان این دلایل را به‌طور كامل قبول ندارند اما هیچ‌كس منكر این نمی‌شود كه این مواد‌غذایی باعث نشاط پوست می‌شوند. علاوه بر آن، روغن‌های سالمی كه در مغزها یافت می‌شود و روغن‌های گیاهی مثل روغن‌زیتون، باعث استحكام پوسته سلول‌ها می‌شود و كشسانی آن را زیاد می‌كند اما یكی از مضرات چنین رژیمی این است كه وقتی پروتئین‌های گوشتی نخورید، مواد لازم برای ساخت كلاژن به بدن‌تان نمی‌رسد و در نتیجه پوست‌تان آن حالت منعطف و سرحال را ندارد.

نسخه پزشك: (دكتر لیزا آیران): بهتر است مصرف جوانه، سوشی، سویا و انواع دیگر پروتئین‌های خام را زیاد كنید تا مواد مورد نیاز برای ساخت كلاژن به بدن‌تان برسد و برای استحكام سلول‌های پوستی، چربی‌های مفید را از موادی مثل بادام، تخم كتان و روغن زیتون دریافت كنید.

افراط نكنید / رژیم مدیترانه‌ای

رژیم‌هایی كه با استفاده از مواد مدیترانه‌ای تهیه می‌شوند؛ غذاهای مردم لبنان و ایتالیا و یونان از این دسته غذاها هستند. ماهی، سبزی‌ها، روغن زیتون و میوه‌ها در این نوع رژیم باعث سلامت قلب می‌شوند و چربی‌های اضافی بدن را از بین می‌برند. یك تحقیق جدید در ایتالیا به این نتیجه رسیده كه این رژیم باعث جلوگیری از بیماری‌هایی مانند ملانوما كه كشنده‌ترین نوع سرطان پوست است، می‌شود.

در ضمن مطالعات گسترده آزمایشگاهی نشان داده، چربی‌های امگا3 در ماهی باعث تقویت بافت‌های زیرپوستی می‌شود و آن را قوی و كشسان نگه می‌دارد. آنتی‌اكسیدان‌هایی كه در سبزی‌ها وجود دارند، باعث مقاومت پوست در برابر اشعه ماورای بنفش و بقیه فاكتورهایی می‌شود كه به كلاژن و الاستین، 2 فاكتور لازم برای كشسانی و حفظ انعطاف و جوان ماندن پوست، آسیب می‌رسانند. نتیجه این است كه با این رژیم غذایی بعدها چروك كمتر و پوست صاف‌تری خواهید داشت.

روغن زیتون، گوجه‌فرنگی و سركه انگور هم آنتی‌اكسیدان‌هایی دارند كه جلوی فعالیت واكنش‌های شیمیایی كه باعث آفتاب سوختگی و سایر ضررهای آفتاب به پوست می‌شوند را می‌گیرند.

پیشنهاد پزشك: (دكتر لزلی بومان، متخصص پوست و مو و عضو هیئت‌مدیره مركز تحقیقاتی زیبایی میامی) سركه انگور و سركه بالزامیك هم ماده ضد‌چروكی به نام رزوراترول دارند و پیشنهاد می‌كنم كه سالادتان را با این سركه‌ها بخورید، اما زیاده‌روی كردن آن باعث خشكی پوست‌تان می‌شود، پس به اندازه بخورید.

روغن اضافه كنید / رژیم گیاهخواری

به هر دلیلی كه گیاهخوار هستید (اخلاقی یا فقط برای سلامت)، برای جبران گوشت نخوردن باید از مواد‌غذایی تازه و غلات بیشتری استفاده كنید كه این خبر خوشی برای پوست شما است، چون آنتی‌اكسیدان‌های موجود در این مواد‌غذایی، باعث خنثی كردن رادیكال‌های آزاد می‌شوند. رادیكال‌های آزاد جزو موادی هستند كه با چین و چروك و پیری زودرس پوست ارتباط دارند.

پروتئین‌های موجود در مواد گیاهی برای پوست خیلی مفید هستند، مثلا اكثر دانه‌های گیاهی عنصر روی دارند كه ضد‌جوش است و باعث كم كردن التهاب پوست هم می‌شود كه علت پشت پرده قرمزی پوست و چروك‌های زودرس است. بعضی تحقیقات نشان می‌دهند، لبنیات هم در جلوگیری از جوش‌ها و آكنه تاثیر دارند. اگر در خوردن لبنیات مشكل دارید، از دیگر منابع پروتئینی استفاده كنید.

رژیم غذایی لاغری , برنامه رژیم غذایی برای کاهش وزن , رژیم غذایی سالم

پیشنهاد پزشك: (دكتر بومان)  رژیم گیاهخواری به‌دلیل داشتن چربی كم باعث خشكی پوست می‌شود، پس حتما روغن‌هایی مثل زیتون و آفتابگردان را در رژیم خود لحاظ كنید چون این مواد جلوی از دست دادن آب توسط پوست را می‌گیرند و پوست مرطوب و نرم می‌ماند.

تا می‌توانید آب بنوشید /  رژیم پرپروتئین و كم كربوهیدرات
 

مثل رژیم غذای مردم دریای جنوب و رژیم معروف اتكینسون

خبر خوب برای این گروه این است كه كم كردن مصرف نان سفید، پاستاها و شكر تصفیه شده جلوی شل شدن پوست را می‌گیرند، در عین حال ترشح كورتیزول (هورمون استرس) را كم می‌كنند و از سكته پیشگیری می‌كنند. آنتی‌اكسیدان‌ها، روی و پروتئین‌های كلاژن ساز جزو موادی هستند كه در غلات و مواد‌غذایی تازه یافت می‌شوند.

اما سعی كنید به بهانه این رژیم غذایی در مصرف گوشت زیاده روی نكنید. با این‌كه خوردن گوشت قرمز باعث تقویت لایه محافظ زیر پوست می‌شود اما زیاده‌روی در آن باعث افزایش رادیكال‌های آزادی می‌شود كه با مداخله در واكنش‌های سلولی، باعث مرگ سلولی و پیری پوست و زیبایی آن می‌شوند.

پیشنهاد پزشك: (دكتر لیزا آیران، متخصص پوست و زیبایی، نیویورك) برای مرطوب نگه داشتن پوست‌تان آب زیادی بنوشید و سعی كنید هر از چندگاهی به جای گوشت قرمز از ماهی استفاده كنید. خوردن سبزی‌های تازه را هم فراموش نكنید.

رژیم كم چربی بگیرید

مثل رژیم‌هایی كه به «زیاد بخور و لاغر شو» معروف هستند

كم‌كردن چربی‌های اشباع كه در گوشت و شیر خالص پیدا می‌شود، برای تناسب اندام و سلامت قلب بسیار مفید است. كم كردن چربی‌های حیوانی باعث كمتر تولید شدن رادیكال‌های آزادی شود كه در پیری پوست نقش دارند. با وجود این برای سلامت و نشاط پوست، كمی چربی لازم است؛ چربی‌هایی كه در مغزها و روغن زیتون پیدا می‌شوند بهترین نوع چربی هستند. چربی باعث می‌شود بدن بتواند آنتی‌اكسیدان‌های مفید و ویتامین‌های محلول در چربی (K,E,D,A) را جذب كند. این مواد باعث استحكام پوسته سلول‌ها می‌شوند و لایه زیری پوست را تقویت می‌كنند. در نتیجه پوست صاف‌تر و جوان‌تری خواهید داشت.

پیشنهاد پزشك: (دكتر چریل كارچر، متخصص پوست و زیبایی در نیویورك كالج) پیشنهاد می‌كنم حتما سعی كنید در رژیم‌تان، حداقل 20درصد از كالری‌ها را از چربی‌های غیراشباع بگیرید.

(دكتر بامن):سبزی‌ها را در روغن زیتون و با حرارت كم تفت دهید و به سالادتان مغزهایی مثل مغز تخم آفتابگردان و تخم‌صنوبر اضافه كنید. ماهی، كنجد، تخم‌كتان و تخم‌مرغ را هم فراموش نكنید.  لینولیك اسیدی كه در روغن‌های گیاهی یافت می‌شود باعث انسجام بافت پوستی شده و این انسجام باعث می‌شود كه رطوبت درون پوست حفظ شود و از آن در برابر تحریك‌ها محافظت می‌كند.


ویدیو : رژیم غذایی شما زشت‌تان می‌كند یا زیبا؟