راهنمای خرید سیسمونی : وقتی خانم ها باردار می شوند، هزار و یک فکر و خیال سراغشان ...


وقتی خانم ها باردار می شوند، هزار و یک فکر و خیال سراغشان می آید که یکی از مهم ترین و جذاب ترین آنها خرید وسایل لازم برای نوزاد یا همان به اصطلاح سیسمونی است. هفته نامه سلامت - سمیه مقصودعلی: وقتی خانم ها باردار می شوند، هزار و یک فکر و خیال سراغشان می آید که یکی از مهم ترین و جذاب ترین آنها خرید وسایل لازم برای نوزاد یا همان به اصطلاح سیسمونی است. می گویم جذاب چون به محض اینکه از بارداری مطلع می شوند، هوس می کنند هر وسیله مربوط به نوزادی که پشت ویترین های رنگارنگ سیسمونی فروشی ها می بینند، بخرند. البته احساستان را درک می کنم اما بهتر است تا 4 ماهگی و معلوم شدن قطعی جنسیت جنین صبر کنید تا وسایل اضافه ای که به کارتان نمی آید روی دستتان نماند و هزینه اضافه نکنید. در این مطلب می خواهیم درباره لوازم ضروری که باید برای نوزاد تهیه کرد، نکته هایی را یادآوری کنیم.

لباس نوزاد


جذاب ترین و البته ضروری ترین قسمت تهیه سیسمونی، خرید لباس است. لباس های کوچکی که در رنگ ها و مدل های متنوع دل می برد. اما مراقب باشید زیاد هیجان زده و احساساتی نشوید. چون ممکن است به خودتان بیایید و ببینید بخش زیادی از هزینه ای که برای سیسمونی کنار گذاشته اید، صرف لباس هایی کرده اید که شاید هیچ وقت به کار نیایند.

راهنمای خرید سیسمونی , سیسمونی نوزاد و راهنمای خرید آن , راهنمای خرید سیسمونی نوزاد

 دلیلش ساده است؛ تخمین ها و حدس و گمان ها درباره اندازه نوزاد همیشه درست از آب در نمی آید. چون نوزادان با وزن های متفاوتی به دنیا می آیند. بعضی از آنها مدت طولانی تر به لباس های با اندازه صفر نیاز دارند و بعضی ها زودتر به اندازه 1 می رسند. بنابراین گروه اول به لباس های اندازه صفر بیشتری نیاز دارند و گروه دوم فقط ممکن است 1 ماه بتوانند این لباس ها را بپوشند، اما چه بخریم؟

یکی- دو دست، کامل لباس نوزادی اندازه صفر شامل سرهمی، کلاه، بلوز آستین بلند و آستین کوتاه و رکابی، شلوار، مانتو (بلوز دکمه دار)، بلوز زیردکمه دار (بادی) آستین کوتاه و آستین بلند، دستکش، پیشبند و شورت عینکی در اول کار حتما لازم است. حالا اگر بتوانید از فروشنده 2 یا تعداد بیشتری شلوار بگیرید که چه بهتر. چون حتما به کارتان می آید.

یکی- دو دست کامل لباس اندازه 1 و 2 هم بخرید. حواستان باشد که جنس لباس ها صددرصد پنبه باشد و در آن به اصطلاح مواد به کار نرفته باشد. اگر کمی پرس و جود کنید بین برندهای ایرانی لباس هایی با این ویژگی ها پیدا می کند. این لباس ها کمی گران ترند ولی زود رنگ و روی خود را در اثر شستشو از دست نمی دهند و کهنه نمی شوند. البته قیمت آنها از برندهای خارجی بسیار مناسب تر است. علاوه بر اینها، لباس بیرون هم لازم است که بهتر است سرهمی باشد تا مثلا در اولین ویزیت نوزاد که حدود 5 روزگی است، او را شیک تر بیرون ببرید.

سرهمی های بی جوراب معمولا مناسب ترند چون زود کوچک و بلااستفاده نمی شوند. اگر نوزادتان در فصل های سرد سال متولد می شود، باید برایش ژاکت و کلاه، جوراب و سرهمی های ضخیم تهیه کنید ما در آغوش گرفتن نوزاد چندروزه با کاپشن چندان راحت نیست و بی شک او هم در این لباس راحت نخواهدبود.

بهتر است دور خرید لباس برای سن بالاتر را خط بکشید تا کودک به دنیا بیاید و براساس جثه و حتی رنگ پوستش لباس که هم مناسب بادش و هم به او بیاید، بخرید. مخصوصا برای خرید لباس های مجلسی عجله نکنید. به جای کفش هم می تواند پاپوش هایی با طرح کفش تهیه کنید که کفه نرمی دارند ولی چون اندازه پای نوزاد را نمی دانید، به یکی- دو پاپوش که با رنگ لباس های مختلف ست شوند، اکتفا کنید.

رختخواب نوزاد


قنداق فرنگی که شبیه به کیسه خواب گرم و نرم است معمولا فقط برای مدت کوتاهی استفاده می شود اما مخصوصا در فصل های سرد سال داشتن آن بد نیست. علاوه بر سرویس خواب مخصوص تخت که شامل یک بالش، دور تختی، روتختی و پتو است، به یک دست رختخواب نوزادی هم نیاز دارید چون فرزندتان را همیشه در اتاقش نمی خوابانید و حتما او را به اتاق پذیرایی و... هم می برید.

حتی وقتی به مهمانی می روید، بهتر است رختخواب خودش را همراه داشته باشید. بهتر است سفارش بدهید این رختخواب را برایتان با پنبه بدوزند. چون جنس های موجود در بازار، ظاهر جذابی دارند اما از الیاف مصنوعی ای تهیه شده اند که باعث عرق کردن نوزاد و حتی حساسیت او می شود. از این رختخواب برای راحت تر در آغوش گرفتن نوزاد هم می توانید استفاده کنید. یادتان باشد پزشکان توصیه می کنند بالش نوزاد به هیچ وجه بلند و زیاد نرم نباشد به طوری که سرش در آن فرو برود.

اسباب بازی


اسباب بازی های استاندارد، ضدحساسیت و ایمن را که قطعه های کوچک ندارند انتخاب کنید و در خرید اسباب بازی زیاده روی نکنید. به جعبه اسباب بازی ای که انتخاب کردید، نگاهی بیندازید و اگر مناسب بچه های بالای 1 سال است آن را کنار بگذارید چون تا آن موقع با سلیقه فرزندتان تا حدی آشنا شده اید و بهتر می توانید برایش اسباب بازی بخرید که از آن لذت ببرد.

راهنمای خرید , خرید سیسمونی , راهنمای خرید کولر گازی

تشک

تشک از لوازم ضروری است که بهتر است 2 نوع از آن تهیه کنید. یک مدل ساده که رویه آن پارچه ای و پشت آن مشمایی است برای استفاده در خانه و یک مدل دکمه دار که مانند یک کیف کوچک است و جمع می شود برای همراه داشتن در بیرون از خانه.

لوازم بهداشتی


معمولا ست های بهداشتی ای که به شما معرفی می شوند، اجزای متنوعی دارند اما همه آنها را نخرید و هزینه اضافه نکنید. چون متخصصان اطفال اجازه استفاده از خیلی از این اقلام را نمی دهند. مثل عطر، پودر، لوسیون بدن، شامپوی بدن بسیار معطر و... مخصوصا در ماه های اول. بهتر است به خرید یک شامپو، صابون یا شامپوی بدن و احتمالا کرم مرطوب کننده اکتفا کنید که لازم نیست حتما هم خارجی باشد. معمولا در این ست ها، پماد سوختگی هم وجوددارد اما بهتر است از پمادی که پزشک معرفی می کند، استفاده کنید.

ناخن گیر

فقط یک ناخن گیر کوچک و خوش دست و احتمالا سوهان ناخن کوچک کافی است. ست هایی که در بازار وجود دارد و در آن وسایل متنوع قرار داده اند، واقعا لازم نیست.

لوازم حمام


یک لگن متوسط، یک لگن کوچک، لیف نرم و عروسک های کوچک پلاستیکی و کتاب حمام، همین و بس.

راهنمای خرید لپ تاپ , راهنمای خرید شیرآلات , راهنمای خرید لوازم خانگی

پوشک

پوشک اندازه 1 بخرید اما فقط 1 بسته و اگر دیدید پوست بچه به آن حساسیت نشان نداد، دوباره تهیه کنید. بهتر است مخصوصا اگر قصد تهیه برندهای خارجی دارید، حتما از فروشگاه معتبر خرید کنید تا از اصل بودن آن مطمئن شوید.

لوازم جانبی


دستمال خشک: دستمالی است برای خشک کردن بدن نوزاد بعد از شستشوی او پس از ادرار و مدفوع. از این دستمال حداقل 3 عدد تهیه کنید و جنس آن هم حتما نخی با قدرت جذب بالا باشد.

حوله: باور کنید برای نوازد تازه متولد شده، 1 ست حوله کلاه دار و حوله کوچک کافی است. خرید ست های تن پوش و لوازم اضافه تر را به وقتی که کودک بزرگ تر شد، موکول کنید چون قبل از آن به کارتان نمی آید.

فین گیر و تب سنج:
هر 2 ضروری اند و بهتر است تب سنج، دیجیتالی باشد.

شیشه شیر:
مطمئنا هر مادری دلش می خواهد برای تضمین سلامت فرزندش خودش به او شیر بدهد اما محض احتیاط بد نیست یک شیشه کوچک 60 سی سی هم بین وسایلتان داشته باشید. شیشه مخصوص دارو و... هم وجود دارد که معمولا چندان به کار نمی آید.

مسواک انگشتی:
وسیله ای مناسب است تا از همان روزهای اول روییدن دندان های کودک، از آنها مراقبت کنیم.

فلاسک، ظرف مخزن و ظرف غذای کودک:
یک فلاسک کوچک برای اینکه همیشه آب جوشیده در دسترس داشته باشید، یک ظرف مخزن برای اینکه وقتی بعد از 6 ماهگی، کودک بیرون از خانه و مهمانی می روید، غذای مخصوصش را در آن بریزید، لازم است و منظور از ظرف غذای کودک هم همان بشقاب و فنجان و قاشق چنگال های کوچک کارتونی است که غذا خوردن را برای کودک جذاب تر می کنند و بهتر است از جنس های نشکن باشند یا آنهایی که روی میز ثابت می شوند.

کالسکه، روروک، کریر، نی نی لای لای: هنگام خرید به جمع و جورشدن راحت کالسکه و ایمنی و سبک بودن کریر و نی نی لای لای توجه کنید. اگر در دوران نوزادی فرزندتان را خیلی بیرون نمی برید، کریر چندان لازم نیست. خیلی از پزشکان روروک را هم تایید نمی کنند پس بهتر است در این باره با پزشک تان مشورت کنید. این وسایل با قیمت های متفاوتی در بازار موجودند، از قیمت مناسب گرفته تا برندهای میلیون که خرید آنها منطقی به نظر نمی رسد، چون همه آنها فقط مدت کوتاهی به کار می آیند.


ویدیو : راهنمای خرید سیسمونی